"Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta

Työrauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Työrauhaa ja työrauhahäiriöitä on tutkittu Suomessa pääsääntöisesti opettajan näkökulmasta. Työrauha koskettaa myös oppilaita, joten heidän näkemyksiään on syytä selvittää. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä työrauha alakouluikäisten oppilaid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hoikkaniemi, Heljä
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54773
_version_ 1826225686666280960
author Hoikkaniemi, Heljä
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hoikkaniemi, Heljä Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hoikkaniemi, Heljä Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hoikkaniemi, Heljä
datasource_str_mv jyx
description Työrauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Työrauhaa ja työrauhahäiriöitä on tutkittu Suomessa pääsääntöisesti opettajan näkökulmasta. Työrauha koskettaa myös oppilaita, joten heidän näkemyksiään on syytä selvittää. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä työrauha alakouluikäisten oppilaiden mielestä on ja mitä merkitystä nämä oppilaat kokevat työrauhalla olevan. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset vuorovaikutustilanteet luokassa ovat yhteydessä työrauhaan. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti pedagogisen toiminnan teorian viitekehykseen perustuen. Aineisto hankittiin eläytymismenetelmällä. Tutkimukseen osallistui yhden pohjoissuomalaisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaat, joita oli yhteensä 55. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä. Oppilaiden näkökulmasta työrauha on yhteydessä siihen, kuinka paljon luokassa on ääntä ja liikettä. Oppilaat liittivät työrauhan luokan ilmapiiriin ja keskittymiseen, joka puolestaan mahdollisti oppimisen. Tulosten mukaan työrauhan taustatekijöitä olivat oppilaat, opettajat, opetus sekä oppiaine. Eläytymistarinoiden sisältämien vuorovaikutustilanteiden tarkastelussa paljastui, että opettajan ja oppilaiden välisen vuorovaikutuksen lisäksi myös oppilaiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkitystä työrauhaan. Työrauhalla kuvattiin olevan merkitystä silloinkin, kun oppilas ei itse osallistu aktiivisesti luokan vuorovaikutukseen. Tämän tutkimuksen tulokset kertovat yhden koulun oppilaskulttuurista, mutta tulosten anti voidaan nähdä laajemmin. Oppilaiden osallisuuden lisääminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja käyttäytymisen opettaminen ovat keinoja, joilla työrauhaa voidaan parantaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoikkaniemi, Helj\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-30T13:11:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-30T13:11:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704561", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54773", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6rauhan puute aiheuttaa kovasti harmia kouluissa. Ty\u00f6rauhaa ja ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6it\u00e4 on tutkittu Suomessa p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ty\u00f6rauha koskettaa my\u00f6s oppilaita, joten heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n on syyt\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4. \r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 ty\u00f6rauha alakouluik\u00e4isten oppilaiden mielest\u00e4 on ja mit\u00e4 merkityst\u00e4 n\u00e4m\u00e4 oppilaat kokevat ty\u00f6rauhalla olevan. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten erilaiset vuorovaikutustilanteet luokassa ovat yhteydess\u00e4 ty\u00f6rauhaan. Tutkimus toteutettiin laadullisen ja hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti pedagogisen toiminnan teorian viitekehykseen perustuen. Aineisto hankittiin el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhden pohjoissuomalaisen alakoulun 5. ja 6. luokan oppilaat, joita oli yhteens\u00e4 55. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla ja tyypittelem\u00e4ll\u00e4.\r\nOppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta ty\u00f6rauha on yhteydess\u00e4 siihen, kuinka paljon luokassa on \u00e4\u00e4nt\u00e4 ja liikett\u00e4. Oppilaat liittiv\u00e4t ty\u00f6rauhan luokan ilmapiiriin ja keskittymiseen, joka puolestaan mahdollisti oppimisen. Tulosten mukaan ty\u00f6rauhan taustatekij\u00f6it\u00e4 olivat oppilaat, opettajat, opetus sek\u00e4 oppiaine. El\u00e4ytymistarinoiden sis\u00e4lt\u00e4mien vuorovaikutustilanteiden tarkastelussa paljastui, ett\u00e4 opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisen vuorovaikutuksen lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilaiden keskin\u00e4isell\u00e4 vuorovaikutuksella on merkityst\u00e4 ty\u00f6rauhaan. Ty\u00f6rauhalla kuvattiin olevan merkityst\u00e4 silloinkin, kun oppilas ei itse osallistu aktiivisesti luokan vuorovaikutukseen. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset kertovat yhden koulun oppilaskulttuurista, mutta tulosten anti voidaan n\u00e4hd\u00e4 laajemmin. Oppilaiden osallisuuden lis\u00e4\u00e4minen, vuorovaikutustaitojen kehitt\u00e4minen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen opettaminen ovat keinoja, joilla ty\u00f6rauhaa voidaan parantaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helj\u00e4 Hoikkaniemi (heinhoik) on 2017-06-30 13:11:50.458007. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-30T13:11:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706303204.pdf: 773136 bytes, checksum: 1f2f715c423c1c20fac2919153f5c492 (MD5)\r\nlicense.html: 1185 bytes, checksum: 8c80e8de9da1f88678cb4352ecc040b8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-30T13:11:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706303204.pdf: 773136 bytes, checksum: 1f2f715c423c1c20fac2919153f5c492 (MD5)\r\nlicense.html: 1185 bytes, checksum: 8c80e8de9da1f88678cb4352ecc040b8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (77 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneutiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kun on luokassa rauhallista niin tulee ty\u00f6st\u00e4 hyv\u00e4\" : 5. ja 6. luokan oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "5. ja 6. luokan oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706303204", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-30T13:11:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4ytymismenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54773
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hoikkaniemi, Heljä "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta eläytymismenetelmä hermeneutiikka työrauha työrauhahäiriö vuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkatyöskentely
title "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_alt 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_full "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_fullStr "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_full_unstemmed "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_short "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä"
title_sort kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä 5 ja 6 luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_sub 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
title_txtP "Kun on luokassa rauhallista niin tulee työstä hyvä" : 5. ja 6. luokan oppilaiden näkemyksiä työrauhasta
topic eläytymismenetelmä hermeneutiikka työrauha työrauhahäiriö vuorovaikutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkatyöskentely
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eläytymismenetelmä hermeneutiikka luokkatyöskentely työrauha työrauhahäiriö vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706303204
work_keys_str_mv AT hoikkaniemiheljä kunonluokassarauhallistaniintuleetyöstähyvä5ja6luokanoppilaidennäkemyksiätyörau