Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä

Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten pelien näkökulmasta, ja selventää niiden historiaa. Tuloksena on selkeä ku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tienari, Annriikka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54772
_version_ 1826225808261251072
author Tienari, Annriikka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tienari, Annriikka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tienari, Annriikka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tienari, Annriikka
datasource_str_mv jyx
description Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten pelien näkökulmasta, ja selventää niiden historiaa. Tuloksena on selkeä kuvaus grafiikan eri kehitysvaiheista digitaalisten pelien näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi, kuinka kehitys on edennyt alkuajoilta aina nykypäivään asti, ja millaisia vaikutuksia grafiikan kehittyminen on digitaalisille peleille tarjonnut. Myös grafiikan tulevaisuudenkuvaa tarkastellaan tässä tutkielmassa. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että grafiikka on käynyt läpi monivaiheisen kehittymisen, ja sen kehittyminen jatkuu edelleen. Nowadays computer graphics is a large part of people’s everyday lives. It shows for example at school, work, shopping malls, medicine and entertainment. The main point of this study is to show the development of graphics and how it appears in digital games. The result is a clear description about the states of graphical development from digital game perspective. Further this inquiry submits how development has progressed over time and what kind of effects the development of graphics has offered for digital games. The future of graphics is also being reviewed in this study. As a conclusion, it can be said that the graphics have gone through multi-stage development and the development of graphics still continues.
first_indexed 2024-09-11T08:49:29Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tienari, Annriikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-30T12:48:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-30T12:48:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen t\u00f6rm\u00e4\u00e4 niin koulussa, t\u00f6iss\u00e4, ostoskeskuksissa, l\u00e4\u00e4ketieteess\u00e4 kuin viihteess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman p\u00e4\u00e4tavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten pelien n\u00e4k\u00f6kulmasta, ja selvent\u00e4\u00e4 niiden historiaa. Tuloksena on selke\u00e4 kuvaus grafiikan eri kehitysvaiheista digitaalisten pelien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi, kuinka kehitys on edennyt alkuajoilta aina nykyp\u00e4iv\u00e4\u00e4n asti, ja millaisia vaikutuksia grafiikan kehittyminen on digitaalisille peleille tarjonnut. My\u00f6s grafiikan tulevaisuudenkuvaa tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan sanoa, ett\u00e4 grafiikka on k\u00e4ynyt l\u00e4pi monivaiheisen kehittymisen, ja sen kehittyminen jatkuu edelleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nowadays computer graphics is a large part of people\u2019s everyday lives. It shows for example at school, work, shopping malls, medicine and entertainment. The main point of this study is to show the development of graphics and how it appears in digital games. The result is a clear description about the states of graphical development from digital game perspective. Further this inquiry submits how development has progressed over time and what kind of effects the development of graphics has offered for digital games. The future of graphics is also being reviewed in this study. As a conclusion, it can be said that the graphics have gone through multi-stage development and the development of graphics still continues.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annriikka Tienari (anmikrti) on 2017-06-30 12:48:49.996882. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-30T12:48:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706303202.pdf: 2138236 bytes, checksum: 0ec73422101427c9cf917efca5d436da (MD5)\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: d649b9f5bf16e128abb9099585f7eff8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-30T12:48:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706303202.pdf: 2138236 bytes, checksum: 0ec73422101427c9cf917efca5d436da (MD5)\nlicense.html: 4815 bytes, checksum: d649b9f5bf16e128abb9099585f7eff8 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grafiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peligrafiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokonegrafiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen peli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grafiikan kehittyminen ja sen n\u00e4kyvyys digitaalisissa peleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706303202", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-30T12:48:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54772
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc57ab4d-0f88-4b0f-97da-7a0a25ef52c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706303202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tienari, Annriikka Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä grafiikka peligrafiikka tietokonegrafiikka digitaalinen peli Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_full Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_fullStr Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_full_unstemmed Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_short Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_sort grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
title_txtP Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
topic grafiikka peligrafiikka tietokonegrafiikka digitaalinen peli Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Mathematical Information Technology Tietotekniikka digitaalinen peli grafiikka peligrafiikka tietokonegrafiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54772 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706303202
work_keys_str_mv AT tienariannriikka grafiikankehittyminenjasennäkyvyysdigitaalisissapeleissä