Tahdosta riippumaton musiikin kuvittelu

Tutkin kandidaatintutkielmassani tahdosta riippumatonta musiikin kuvittelua eli tuttavallisemmin korvamatoja. Tavoitteenani oli selvittää ihmisten subjektiivisia kokemuksia korvamadoista: kuinka usein niitä koetaan ja miten ne alkavat tai loppuvat. Perehdyin erityisesti myös siihen, että kuinka korv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Auvinen, Kati
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54768
Description
Summary:Tutkin kandidaatintutkielmassani tahdosta riippumatonta musiikin kuvittelua eli tuttavallisemmin korvamatoja. Tavoitteenani oli selvittää ihmisten subjektiivisia kokemuksia korvamadoista: kuinka usein niitä koetaan ja miten ne alkavat tai loppuvat. Perehdyin erityisesti myös siihen, että kuinka korvamadot vaikuttavat haastateltaviin sekä millainen musiikki heillä jää päähän soimaan. Toteutin tutkimukseni keräämällä laadullisen aineiston, jota varten haastattelin neljää musiikkia opiskelevaa tai musiikin alalla työskentelevää ihmistä. Tuloksista kävi ilmi, että korvamadot ovat haastateltaville arkinen ja tuttu ilmiö, joita koetaan päivittäin. Ilmiö koettiin ärsyttävän vasta sitten, kun se alkoi häiritä jollain tapaa sen hetkistä tekemistä. Korvamadoksi jäävä melodia on entuudestaan tuttu ja yksinkertainen, mutta sisältää usein myös musiikillisen koukun. Melodia voi koostua useammista eri kappaleiden osista, soiden päässä ikään kuin potpurina. Korvamadoksi jäävä musiikki ei myöskään aina ole itselle välttämättä sitä mieluisinta. Tuloksien mukaan toistuvuus ja huomaamattomuus ovat ilmiölle tyypillisiä piirteitä.