Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen

Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esillä, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja säilyttää nykyiset kannattavat asiakkaat. Menestyäkseen yrityksen tulee erottautua kilpailijoista, ja asiakasarvon luominen on keskeistä kilpailuedun rakentamisessa. M...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nyrönen, Ulla
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54724
_version_ 1826225723474444288
author Nyrönen, Ulla
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nyrönen, Ulla Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nyrönen, Ulla Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nyrönen, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esillä, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja säilyttää nykyiset kannattavat asiakkaat. Menestyäkseen yrityksen tulee erottautua kilpailijoista, ja asiakasarvon luominen on keskeistä kilpailuedun rakentamisessa. Markkinoinnin tutkimukset ovat keskittyneet pitkälti asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden tutkimiseen. Lisäksi tutkimukset ovat kohdistuneet useammin kuluttajasektorille ja kulutustavaroihin kuin b2b-sektorille ja palveluiden kontekstiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako asiakkaan kokema arvo asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Tutkimuksessa koettu arvo jaetaan funktionaaliseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen arvoon sekä koettuihin uhrauksiin. Asiakasuskollisuus jaetaan suositteluun ja uudelleenostoon. Vastauksia pyrittiin löytämään koettua arvoa, asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta mittaavista malleista. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Sähköistä Webropol-ohjelmaa hyödyntämällä saatiin 162 vastausta b2b-asiantuntijapalveluita tarjoavan organisaation asiakkailta. Data analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jota seurasi rakenneyhtälömallin ja hypoteesien testaus SPSS Amos-ohjelmalla. Muodostetun tutkimusmallin olettamuksena oli, että koetun arvon eri ulottuvuudet vaikuttavat positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi olettamuksena oli, että asiakastyytyväisyys vaikuttaa positiivisesti asiakasuskollisuuteen, eli suositteluun ja uudelleenostoon. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakkaan kokeman arvon eri ulottuvuuksista vain emotionaalinen arvo vaikuttaa positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakastyytyväisyydellä on vahva positiivinen vaikutus suositteluun ja uudelleenostoon. Asetetuista hypoteeseista hyväksytään osa, ja voidaan todeta tutkimuksen tulosten osittain tukevan aiempaa kirjallisuutta ja esitettyä tutkimusmallia.
first_indexed 2024-09-11T08:51:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyr\u00f6nen, Ulla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-29T11:29:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-29T11:29:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704476", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54724", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esill\u00e4, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 nykyiset kannattavat asiakkaat. Menesty\u00e4kseen yrityksen tulee erottautua kilpailijoista, ja asiakasarvon luominen on keskeist\u00e4 kilpailuedun rakentamisessa. Markkinoinnin tutkimukset ovat keskittyneet pitk\u00e4lti asiakastyytyv\u00e4isyyden ja asiakasuskollisuuden tutkimiseen. Lis\u00e4ksi tutkimukset ovat kohdistuneet useammin kuluttajasektorille ja kulutustavaroihin kuin b2b-sektorille ja palveluiden kontekstiin.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, vaikuttaako asiakkaan kokema arvo asiakastyytyv\u00e4isyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Tutkimuksessa koettu arvo jaetaan funktionaaliseen, emotionaaliseen ja sosiaaliseen arvoon sek\u00e4 koettuihin uhrauksiin. Asiakasuskollisuus jaetaan suositteluun ja uudelleenostoon. Vastauksia pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n koettua arvoa, asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4 ja asiakasuskollisuutta mittaavista malleista. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. S\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Webropol-ohjelmaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 saatiin 162 vastausta b2b-asiantuntijapalveluita tarjoavan organisaation asiakkailta. Data analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jota seurasi rakenneyht\u00e4l\u00f6mallin ja hypoteesien testaus SPSS Amos-ohjelmalla.\r\n\r\nMuodostetun tutkimusmallin olettamuksena oli, ett\u00e4 koetun arvon eri ulottuvuudet vaikuttavat positiivisesti asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Lis\u00e4ksi olettamuksena oli, ett\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyys vaikuttaa positiivisesti asiakasuskollisuuteen, eli suositteluun ja uudelleenostoon. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 asiakkaan kokeman arvon eri ulottuvuuksista vain emotionaalinen arvo vaikuttaa positiivisesti asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Lis\u00e4ksi tutkimus osoitti, ett\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyydell\u00e4 on vahva positiivinen vaikutus suositteluun ja uudelleenostoon. Asetetuista hypoteeseista hyv\u00e4ksyt\u00e4\u00e4n osa, ja voidaan todeta tutkimuksen tulosten osittain tukevan aiempaa kirjallisuutta ja esitetty\u00e4 tutkimusmallia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ulla Nyr\u00f6nen (ullali) on 2017-06-29 11:29:40.117422. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-29T11:29:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706293171.pdf: 738856 bytes, checksum: 1ad912dea842cc60fe98e117996b3c04 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 87a05406fec8b9978f3bcf9750bf8f96 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-29T11:29:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706293171.pdf: 738856 bytes, checksum: 1ad912dea842cc60fe98e117996b3c04 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 87a05406fec8b9978f3bcf9750bf8f96 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koetun arvon ja asiakastyytyv\u00e4isyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706293171", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-29T11:29:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijapalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maatalous", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54724
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cd80949c-791b-4bef-88fd-fec66f0d7b32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706293171.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyrönen, Ulla Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen koettu arvo Markkinointi Marketing 20423 asiantuntijapalvelut maatalous arvo asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus
title Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_full Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_fullStr Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_full_unstemmed Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_short Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_sort koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
title_txtP Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
topic koettu arvo Markkinointi Marketing 20423 asiantuntijapalvelut maatalous arvo asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi arvo asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus asiantuntijapalvelut koettu arvo maatalous
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54724 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706293171
work_keys_str_mv AT nyrönenulla koetunarvonjaasiakastyytyväisyydenvaikutusasiakasuskollisuuteen