"Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta

Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on työperäistä stressiä ja miten he kokevat työyhteisön tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat erilaiset työstressiteoriat sekä sosiaalinen tuki ja sen merkitys työhyvinvointi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kirvesmäki, Anna, Matero-Puttonen, Mervi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54700
_version_ 1826225717119025152
author Kirvesmäki, Anna Matero-Puttonen, Mervi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kirvesmäki, Anna Matero-Puttonen, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kirvesmäki, Anna Matero-Puttonen, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kirvesmäki, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on työperäistä stressiä ja miten he kokevat työyhteisön tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat erilaiset työstressiteoriat sekä sosiaalinen tuki ja sen merkitys työhyvinvointiin opettajan työssä. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen ja keräsimme aineiston teemahaastatteluilla, johon osallistui yhdeksän luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2016 aikana ja haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisella, kriteereihin perustuvalla otannalla. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisellä, mutta kysymysohjautuvalla sisällönanalyysillä, tarkemmin teemoittelulla. Tulostemme mukaan haastattelemillemme opettajille työperäisen stressin kokemuksia aiheuttivat ajankäyttöön liittyvät tekijät, uusi opetussuunnitelma, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvät asiat työssä, oma opettajuus, resurssipula sekä muutama muu tekijä, jotka eivät sopineet muiden teemojen alle, joten muodostimme niistä oman teemansa. Opettajien kokemusten mukaan työyhteisön ja esimiehen tuki oli tärkeää stressin huomioimisen ja ehkäisemisen kannalta ja sitä olisikin kaivattu lisää. Esimiehen tulee olla tietoinen omasta vastuustaan opettajan työhyvinvoinnin kehittäjänä ja omata keinoja joilla voi helpottaa stressaantuneen opettajan taakkaa. Tutkimuksemme tuloksissa ilmeni, että opettajat kokivat koulutuksessaan olevan puutteita työstressin huomioimisessa. Opettajankoulutuksessa annettu valmius kohdata stressitilanteet ei olisi pelkästään apu akuuttiin ongelmaan, vaan se olisi lisäksi ennaltaehkäisevä tuen muoto.
first_indexed 2023-03-22T09:59:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kirvesm\u00e4ki, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matero-Puttonen, Mervi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-27T18:59:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-27T18:59:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1705433", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia subjektiivisia kokemuksia luokanopettajilla on ty\u00f6per\u00e4ist\u00e4 stressi\u00e4 ja miten he kokevat ty\u00f6yhteis\u00f6n tukevan stressaantunutta opettajaa. Tutkimuksen teoriataustana olivat erilaiset ty\u00f6stressiteoriat sek\u00e4 sosiaalinen tuki ja sen merkitys ty\u00f6hyvinvointiin opettajan ty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen ja ker\u00e4simme aineiston teemahaastatteluilla, johon osallistui yhdeks\u00e4n luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin syksyn 2016 aikana ja haastateltavat valikoituivat harkinnanvaraisella, kriteereihin perustuvalla otannalla. Analysoimme aineistomme aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4, mutta kysymysohjautuvalla\r\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, tarkemmin teemoittelulla. Tulostemme mukaan haastattelemillemme opettajille ty\u00f6per\u00e4isen stressin kokemuksia aiheuttivat ajank\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, uusi opetussuunnitelma, vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyv\u00e4t asiat ty\u00f6ss\u00e4, oma opettajuus, resurssipula sek\u00e4 muutama muu tekij\u00e4, jotka eiv\u00e4t sopineet muiden teemojen alle, joten muodostimme niist\u00e4 oman teemansa. Opettajien kokemusten mukaan ty\u00f6yhteis\u00f6n ja esimiehen tuki oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4 stressin huomioimisen ja ehk\u00e4isemisen kannalta ja sit\u00e4 olisikin kaivattu lis\u00e4\u00e4. Esimiehen tulee olla tietoinen omasta vastuustaan opettajan ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja omata keinoja joilla voi helpottaa stressaantuneen opettajan taakkaa. Tutkimuksemme tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 opettajat kokivat koulutuksessaan olevan puutteita ty\u00f6stressin huomioimisessa.\r\nOpettajankoulutuksessa annettu valmius kohdata stressitilanteet ei olisi pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n apu akuuttiin ongelmaan, vaan se olisi lis\u00e4ksi ennaltaehk\u00e4isev\u00e4\r\ntuen muoto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Kirvesm\u00e4ki (anmakirv) on 2017-06-27 18:59:53.447199. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-27T18:59:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706273078.pdf: 807597 bytes, checksum: e36524aff24df50672836d47282629e4 (MD5)\r\nlicense.html: 5211 bytes, checksum: 5333f2c23a32628e756f6c0c1030c7d0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-27T18:59:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706273078.pdf: 807597 bytes, checksum: e36524aff24df50672836d47282629e4 (MD5)\r\nlicense.html: 5211 bytes, checksum: 5333f2c23a32628e756f6c0c1030c7d0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6per\u00e4inen stressi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes\" : luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6per\u00e4isest\u00e4 stressist\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6n tuesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6per\u00e4isest\u00e4 stressist\u00e4 ja ty\u00f6yhteis\u00f6n tuesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706273078", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-27T18:59:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54700
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24b8b64a-6ae0-450a-96be-3b0714d2d986\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706273078.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kirvesmäki, Anna Matero-Puttonen, Mervi "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta luokanopettaja sosiaalinen tuki työperäinen stressi työyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 luokanopettajat stressi työyhteisöt
title "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_alt Luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_full "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_fullStr "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_full_unstemmed "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_short "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes"
title_sort joulujuhlat takuuvarma huuliherpes luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_sub luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
title_txtP "Joulujuhlat - takuuvarma huuliherpes" : luokanopettajien kokemuksia työperäisestä stressistä ja työyhteisön tuesta
topic luokanopettaja sosiaalinen tuki työperäinen stressi työyhteisö Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 luokanopettajat stressi työyhteisöt
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettaja luokanopettajat sosiaalinen tuki stressi työperäinen stressi työyhteisö työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54700 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706273078
work_keys_str_mv AT kirvesmäkianna joulujuhlattakuuvarmahuuliherpesluokanopettajienkokemuksiatyöperäisestästressistä