Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen pyrkivän Opiskelijan kompassi –tuetun verkkointervention vaikutuksia yliopisto-opiskelijoiden psykologiseen joustavuuteen ja yleiseen hyvinvointiin. Lisäksi tarkastelun kohteena...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Herrala, Anna, Luoma, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54697
_version_ 1828193099928567808
author Herrala, Anna Luoma, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Herrala, Anna Luoma, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Herrala, Anna Luoma, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Herrala, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen pyrkivän Opiskelijan kompassi –tuetun verkkointervention vaikutuksia yliopisto-opiskelijoiden psykologiseen joustavuuteen ja yleiseen hyvinvointiin. Lisäksi tarkastelun kohteena oli ohjelman aikana tapahtuvan psykologisen joustavuuden muutoksen yhteys opiskelijoiden yleiseen hyvinvointiin, opittuihin taitoihin sekä opiskelijoiden kokemiin ohjelman tuomiin muutoksiin. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Student Lifehanketta ja se kerättiin lukuvuoden 2015–2016 aikana. Tutkimukseen valikoitui 48 iältään 19–40 – vuotiasta Jyväskylän yliopiston eri tiedekunnan opiskelijaa. Opiskelijat osallistuivat kahdeksan viikon verkkointerventioon, joka koostui verkkotehtävistä ja kolmesta kasvokkaisesta tapaamisesta. Tutkimuksessa käytettiin psykologisen joustavuuden (AFQ-Y) ja yleisen hyvinvoinnin (MHC-SF) mittarien lisäksi psykologian laitoksen kehittämiä mittareita opituista taidoista sekä ohjelman tuomista muutoksista. Tulosten mukaan Opiskelijan kompassin tuettu ohjelma lisäsi opiskelijoiden psykologista joustavuutta sekä yleistä hyvinvointia. Tulokset osoittivat myös sen, että psykologisen joustavuuden muutos selitti suuren osan yleisen hyvinvoinnin muutoksesta. Psykologinen joustavuus kasvoi osallistujilla samalla tavalla riippumatta siitä, mikä oli heidän hyvinvointinsa taso intervention alussa. Tarkastelimme erikseen niitä henkilöitä, joiden hyvinvoinnin taso oli intervention alussa keskivertoa matalampi. Tällöin huomasimme hyvinvoinnin kasvavan enemmän niillä henkilöillä, joilla myös psykologinen joustavuus kasvoi intervention aikana keskimääräistä enemmän. Edelleen näitä osallistujia tarkastelemalla havaitsimme, että psykologisen joustavuuden kasvun suuruus vaikutti osallistujien oppimiin taitoihin sekä koettuihin muutoksiin. Psykologisen joustavuuden suuri kasvu oli yhteydessä hyväksyntään ja ajatuksista irrottautumiseen liittyvien taitojen oppimiseen sekä ajatuksista ja tunteista irrottautumiseen liittyviin muutoskokemuksiin. Tulosten pohjalta voimme todeta Opiskelijan kompassin tuetun verkkointervention olevan hyödyllinen lisäämään yliopisto-opiskelijoiden psykologista joustavuutta sekä yleistä hyvinvointia. On myös selvää, että psykologisen joustavuuden kasvulla on merkittävä vaikutus yleisen hyvinvoinnin kasvuun sekä ohjelman aikana opittuihin taitoihin ja koettuihin muutoksiin. Jatkossa on siis edelleen syytä kiinnittää huomiota opiskelijoiden psykologisen joustavuuden tukemiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, Raimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Herrala, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoma, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-27T12:32:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-27T12:32:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54697", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden\r\nhyvinvoinnin parantamiseen pyrkiv\u00e4n Opiskelijan kompassi \u2013tuetun verkkointervention vaikutuksia\r\nyliopisto-opiskelijoiden psykologiseen joustavuuteen ja yleiseen hyvinvointiin. Lis\u00e4ksi tarkastelun\r\nkohteena oli ohjelman aikana tapahtuvan psykologisen joustavuuden muutoksen yhteys\r\nopiskelijoiden yleiseen hyvinvointiin, opittuihin taitoihin sek\u00e4 opiskelijoiden kokemiin ohjelman\r\ntuomiin muutoksiin. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Student Lifehanketta\r\nja se ker\u00e4ttiin lukuvuoden 2015\u20132016 aikana. Tutkimukseen valikoitui 48 i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 19\u201340 \u2013\r\nvuotiasta Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston eri tiedekunnan opiskelijaa. Opiskelijat osallistuivat kahdeksan\r\nviikon verkkointerventioon, joka koostui verkkoteht\u00e4vist\u00e4 ja kolmesta kasvokkaisesta tapaamisesta.\r\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin psykologisen joustavuuden (AFQ-Y) ja yleisen hyvinvoinnin (MHC-SF)\r\nmittarien lis\u00e4ksi psykologian laitoksen kehitt\u00e4mi\u00e4 mittareita opituista taidoista sek\u00e4 ohjelman\r\ntuomista muutoksista. Tulosten mukaan Opiskelijan kompassin tuettu ohjelma lis\u00e4si opiskelijoiden\r\npsykologista joustavuutta sek\u00e4 yleist\u00e4 hyvinvointia. Tulokset osoittivat my\u00f6s sen, ett\u00e4 psykologisen\r\njoustavuuden muutos selitti suuren osan yleisen hyvinvoinnin muutoksesta. Psykologinen\r\njoustavuus kasvoi osallistujilla samalla tavalla riippumatta siit\u00e4, mik\u00e4 oli heid\u00e4n hyvinvointinsa taso\r\nintervention alussa. Tarkastelimme erikseen niit\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4, joiden hyvinvoinnin taso oli\r\nintervention alussa keskivertoa matalampi. T\u00e4ll\u00f6in huomasimme hyvinvoinnin kasvavan enemm\u00e4n\r\nniill\u00e4 henkil\u00f6ill\u00e4, joilla my\u00f6s psykologinen joustavuus kasvoi intervention aikana keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4\r\nenemm\u00e4n. Edelleen n\u00e4it\u00e4 osallistujia tarkastelemalla havaitsimme, ett\u00e4 psykologisen joustavuuden\r\nkasvun suuruus vaikutti osallistujien oppimiin taitoihin sek\u00e4 koettuihin muutoksiin. Psykologisen\r\njoustavuuden suuri kasvu oli yhteydess\u00e4 hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4n ja ajatuksista irrottautumiseen liittyvien\r\ntaitojen oppimiseen sek\u00e4 ajatuksista ja tunteista irrottautumiseen liittyviin muutoskokemuksiin.\r\nTulosten pohjalta voimme todeta Opiskelijan kompassin tuetun verkkointervention olevan\r\nhy\u00f6dyllinen lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n yliopisto-opiskelijoiden psykologista joustavuutta sek\u00e4 yleist\u00e4 hyvinvointia.\r\nOn my\u00f6s selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 psykologisen joustavuuden kasvulla on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus yleisen\r\nhyvinvoinnin kasvuun sek\u00e4 ohjelman aikana opittuihin taitoihin ja koettuihin muutoksiin. Jatkossa\r\non siis edelleen syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota opiskelijoiden psykologisen joustavuuden tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Herrala (anherral) on 2017-06-27 12:32:40.841265. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-27T12:32:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706273073.pdf: 569218 bytes, checksum: a498df9a300e1c4e0e2fcc9176e588db (MD5)\r\nlicense.html: 5273 bytes, checksum: d0c6087a6f2b4253fb8a5cb9efc50670 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-27T12:32:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706273073.pdf: 569218 bytes, checksum: a498df9a300e1c4e0e2fcc9176e588db (MD5)\r\nlicense.html: 5273 bytes, checksum: d0c6087a6f2b4253fb8a5cb9efc50670 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sek\u00e4 yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sek\u00e4 yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706273073", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-27T12:32:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventiohoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54697
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3563b7d4-f7ee-49fc-919c-b55761b3d305\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706273073.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herrala, Anna Luoma, Heidi Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin psykologinen joustavuus Psykologia Psychology 202 hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito opiskelijat hyvinvointi
title Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_alt Psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_full Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_fullStr Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_full_unstemmed Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_short Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille
title_sort hyväksymis ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_sub psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
title_txtP Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
topic psykologinen joustavuus Psykologia Psychology 202 hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito opiskelijat hyvinvointi
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyvinvointi hyväksymis- ja omistautumisterapia interventiohoito opiskelijat psykologinen joustavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706273073
work_keys_str_mv AT herralaanna hyväksymisjaomistautumisterapiaanpohjautuvaverkkointerventioopiskelijoillepsykologis