Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä

Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma arviointiosuutensa kirjaston mielekkyyden tarkkailuun. Arviointiin käytettiin kahta e...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paavolainen, Tero
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54695
_version_ 1826225735724957696
author Paavolainen, Tero
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Paavolainen, Tero Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Paavolainen, Tero Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Paavolainen, Tero
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma arviointiosuutensa kirjaston mielekkyyden tarkkailuun. Arviointiin käytettiin kahta esimerkkipeliä ja tapaustutkimusta kattavan arvioinnin takaamiseksi, joiden havaintojen avulla kirjastoa kehitettiin edelleen. Kirjasto on toimiva kokonaisuus ja siitä on apua käyttäjälähtöisen muokattavuuden sallivien pelien kehityksessä. Kirjaston laadulliset vaatimukset omaksuttavuus ja käytettävyys todennettiin tapaustutkimuksella. Suorituskykyä testattiin tekemällä yksinkertainen testi ensimmäisellä esimerkkipelillä ja turvallisuus ja yleistettävyys otettiin huomioon kirjaston rakenteessa ja arkkitehtuurissa. Toisella esimerkkipelillä varmistettiin kirjaston uusien ominaisuuksien ja kokonaisuuden toimivuus. In this study a library was developed for allowing user driven modifiability on Unity game engine. The library was developed as a design science artifact. The artifact was evaluated during three cycles which each contained their own evaluation to validate the usefulness of the library. The evaluation was done using two example games and a case study to provide inclusive evaluation. The observations from these evaluations were used to develope the library further. The library is a working and validated software and it can be used for allowing user driven modifiability in game development. The requirements of adoptability and useability were validated with case study. Performance of the library was tested with a simple test run on the first example game and security and generalizeability were taken into account when defining the structure and architecture of the library. The second example game was used to verify new features and the library as a whole.
first_indexed 2023-03-22T09:57:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paavolainen, Tero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-27T10:35:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-27T10:35:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704328", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa toteutettiin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisen\u00e4 artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma arviointiosuutensa kirjaston mielekkyyden tarkkailuun. Arviointiin k\u00e4ytettiin kahta esimerkkipeli\u00e4 ja tapaustutkimusta kattavan arvioinnin takaamiseksi, joiden havaintojen avulla kirjastoa kehitettiin edelleen. Kirjasto on toimiva kokonaisuus ja siit\u00e4 on apua k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isen muokattavuuden sallivien pelien kehityksess\u00e4.\n\nKirjaston laadulliset vaatimukset omaksuttavuus ja k\u00e4ytett\u00e4vyys todennettiin tapaustutkimuksella. Suorituskyky\u00e4 testattiin tekem\u00e4ll\u00e4 yksinkertainen testi ensimm\u00e4isell\u00e4 esimerkkipelill\u00e4 ja turvallisuus ja yleistett\u00e4vyys otettiin huomioon kirjaston rakenteessa ja arkkitehtuurissa. Toisella esimerkkipelill\u00e4 varmistettiin kirjaston uusien ominaisuuksien ja kokonaisuuden toimivuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study a library was developed for allowing user driven modi\ufb01ability on Unity game engine. The library was developed as a design science artifact. The artifact was evaluated during three cycles which each contained their own evaluation to validate the usefulness of the library. The evaluation was done using two example games and a case study to provide inclusive evaluation. The observations from these evaluations were used to develope the library further. The library is a working and validated software and it can be used for allowing user driven modi\ufb01ability in game development.\n\nThe requirements of adoptability and useability were validated with case study. Performance of the library was tested with a simple test run on the \ufb01rst example game and security and generalizeability were taken into account when de\ufb01ning the structure and architecture of the library. The second example game was used to verify new features and the library as a whole.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tero Paavolainen (tesatapa) on 2017-06-27 10:35:56.357921. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-27T10:35:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706273066.pdf: 1280080 bytes, checksum: 0ef56bb2dd4ba979f19602118f0bb4bf (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 18da8b000dfb1e3fe898b49928ea0c59 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-27T10:35:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706273066.pdf: 1280080 bytes, checksum: 0ef56bb2dd4ba979f19602118f0bb4bf (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 18da8b000dfb1e3fe898b49928ea0c59 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Unity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyiss\u00e4 peleiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706273066", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-27T10:35:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovellukset (tietotekniikka)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54695
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/542e9694-dfe7-4d5f-a397-7d0c6ed14f87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706273066.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paavolainen, Tero Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä Unity Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttäjälähtöisyys loppukäyttäjät sovellukset (tietotekniikka) pelit sovellukset
title Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_full Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_fullStr Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_full_unstemmed Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_short Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_sort käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen unity pelimoottorilla tehdyissä peleissä
title_txtP Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
topic Unity Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 käyttäjälähtöisyys loppukäyttäjät sovellukset (tietotekniikka) pelit sovellukset
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka Unity käyttäjälähtöisyys loppukäyttäjät pelit sovellukset sovellukset (tietotekniikka)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54695 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706273066
work_keys_str_mv AT paavolainentero käyttäjälähtöisenmuokattavuudenparantaminenunitypelimoottorillatehdyissäpeleissä