Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren temperamentin sekä nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksiä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lisäksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien tunteiden raportoimisessa sukupuolittain sekä matematiikan ja äidinkielen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lahdelma, Pinja, Tolonen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54691
_version_ 1826225702497681408
author Lahdelma, Pinja Tolonen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahdelma, Pinja Tolonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahdelma, Pinja Tolonen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahdelma, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuoren temperamentin sekä nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksiä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lisäksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien tunteiden raportoimisessa sukupuolittain sekä matematiikan ja äidinkielen oppiaineiden välillä. Tutkimuksemme on osa TIKAPUU-tutkimushanketta, joka käynnistyi vuonna 2013. Oman tutkimuksemme aineisto koostui 870 nuoresta, yhteensä 57 eri luokasta, sekä nuorten vanhemmista (N=705). Nuoren temperamenttia mitattiin vanhemman arvioimana EATQ-R- kyselyllä, vanhemman temperamenttia ATQ-R- itsearviointikyselyllä sekä nuoren oppimiseen liittyviä tunteita AEQ-kyselyllä. Temperamenttikyselyiden perusteella muodostettiin aikaisemmissakin tutkimuksissa toimivaksi todetut RUO-temperamenttityypit sekä nuorille että vanhemmille. RUO-tyypit käsittävät joustavan, alikontrolloivan ja ylikontrolloivan temperamenttityypin. Tutkimustuloksemme osoittivat, että nuoret kokivat eri määriä oppimiseen liittyviä tunteita sukupuolesta riippuen. Tuloksissa oli nähtävissä selkeä kahtiajaottelu sukupuolen ja oppiaineen suhteen siten, että pojat raportoivat enemmän positiivisia tunteita matematiikassa ja negatiivisia äidinkielessä, ja tytöt päinvastaisesti enemmän positiivisia tunteita äidinkielessä ja negatiivisia tunteita matematiikassa. Nuoren temperamentti osoittautui merkitseväksi kaikkien negatiivisten tunteiden raportoimisessa, lukuun ottamatta viitteellistä tulosta häpeän tunteessa. Alikontrolloivan tyypin nuoret raportoivat joustavia nuoria enemmän negatiivisia oppimiseen liittyviä tunteita sekä matematiikan että äidinkielen oppiaineen kohdalla. Molemmissa oppiaineissa alikontrolloivat nuoret kokivat myös ylikontrolloivia nuoria enemmän suuttumuksen tunnetta. Positiivisten tunteiden osalta nuoren temperamentin ei havaittu olevan yhteydessä mihinkään matematiikassa tai äidinkielessä raportoituihin tunteisiin. Sukupuolella ei todettu olevan temperamentin kanssa merkitsevää yhdysvaikutusta missään oppimiseen liittyvässä tunteessa, paitsi viitteellinen tulos äidinkielessä koetussa tylsistymisessä, jossa alikontrolloivat pojat raportoivat joustavia poikia enemmän tylsistymisen tunnetta. Viimeiseksi selvitimme, miten vanhemman temperamentti sekä vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmät olivat yhteydessä nuoren raportoimiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tulokset osoittivat, että matematiikan ylpeyden tunteessa joustavien vanhempien nuoret raportoivat enemmän ylpeyden tunnetta, kuin alikontrolloivien vanhempien nuoret. Lisäksi vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmillä havaittiin olevan yhteyksiä joihinkin negatiivisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Merkitsevä tulos ilmeni matematiikan osalta suuttumuksessa, sekä viitteellisesti toivottomuuden tunteessa siten, että joustava nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi vähemmän suuttumuksen ja toivottomuuden tunnetta matematiikassa, kuin alikontrolloiva nuori, jolla oli alikontrolloiva vanhempi. Äidinkielen häpeän tunteessa ylikontrolloiva nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi enemmän häpeän tunnetta kuin joustava nuori, jonka vanhempi oli niin ikään joustava. Tutkimus tarjosi uutta tietoa nuoren ja vanhemman temperamenttien, sekä temperamenttiyhdistelmien yhteyksistä nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tutkimusalueen ollessa kuitenkin vielä verrattain tutkimatonta aluetta, vaatii aihealue vielä paljon lisätutkimusta ja jatkotarkastelua.
first_indexed 2023-03-22T09:58:24Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdelma, Pinja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolonen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-27T07:51:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-27T07:51:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704454", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54691", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuoren temperamentin sek\u00e4 nuoren ja vanhemman temperamenttiyhdistelmien yhteyksi\u00e4 nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Lis\u00e4ksi selvitimme eroja oppimiseen liittyvien tunteiden raportoimisessa sukupuolittain sek\u00e4 matematiikan ja \u00e4idinkielen oppiaineiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksemme on osa TIKAPUU-tutkimushanketta, joka k\u00e4ynnistyi vuonna 2013. Oman tutkimuksemme aineisto koostui 870 nuoresta, yhteens\u00e4 57 eri luokasta, sek\u00e4 nuorten vanhemmista (N=705). Nuoren temperamenttia mitattiin vanhemman arvioimana EATQ-R- kyselyll\u00e4, vanhemman temperamenttia ATQ-R- itsearviointikyselyll\u00e4 sek\u00e4 nuoren oppimiseen liittyvi\u00e4 tunteita AEQ-kyselyll\u00e4. Temperamenttikyselyiden perusteella muodostettiin aikaisemmissakin tutkimuksissa toimivaksi todetut RUO-temperamenttityypit sek\u00e4 nuorille ett\u00e4 vanhemmille. RUO-tyypit k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t joustavan, alikontrolloivan ja ylikontrolloivan temperamenttityypin. Tutkimustuloksemme osoittivat, ett\u00e4 nuoret kokivat eri m\u00e4\u00e4ri\u00e4 oppimiseen liittyvi\u00e4 tunteita sukupuolesta riippuen. Tuloksissa oli n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 selke\u00e4 kahtiajaottelu sukupuolen ja oppiaineen suhteen siten, ett\u00e4 pojat raportoivat enemm\u00e4n positiivisia tunteita matematiikassa ja negatiivisia \u00e4idinkieless\u00e4, ja tyt\u00f6t p\u00e4invastaisesti enemm\u00e4n positiivisia tunteita \u00e4idinkieless\u00e4 ja negatiivisia tunteita matematiikassa. Nuoren temperamentti osoittautui merkitsev\u00e4ksi kaikkien negatiivisten tunteiden raportoimisessa, lukuun ottamatta viitteellist\u00e4 tulosta h\u00e4pe\u00e4n tunteessa. Alikontrolloivan tyypin nuoret raportoivat joustavia nuoria enemm\u00e4n negatiivisia oppimiseen liittyvi\u00e4 tunteita sek\u00e4 matematiikan ett\u00e4 \u00e4idinkielen oppiaineen kohdalla. Molemmissa oppiaineissa alikontrolloivat nuoret kokivat my\u00f6s ylikontrolloivia nuoria enemm\u00e4n suuttumuksen tunnetta. Positiivisten tunteiden osalta nuoren temperamentin ei havaittu olevan yhteydess\u00e4 mihink\u00e4\u00e4n matematiikassa tai \u00e4idinkieless\u00e4 raportoituihin tunteisiin. Sukupuolella ei todettu olevan temperamentin kanssa merkitsev\u00e4\u00e4 yhdysvaikutusta miss\u00e4\u00e4n oppimiseen liittyv\u00e4ss\u00e4 tunteessa, paitsi viitteellinen tulos \u00e4idinkieless\u00e4 koetussa tylsistymisess\u00e4, jossa alikontrolloivat pojat raportoivat joustavia poikia enemm\u00e4n tylsistymisen tunnetta. Viimeiseksi selvitimme, miten vanhemman temperamentti sek\u00e4 vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelm\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 nuoren raportoimiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 matematiikan ylpeyden tunteessa joustavien vanhempien nuoret raportoivat enemm\u00e4n ylpeyden tunnetta, kuin alikontrolloivien vanhempien nuoret. Lis\u00e4ksi vanhemman ja nuoren temperamenttien yhdistelmill\u00e4 havaittiin olevan yhteyksi\u00e4 joihinkin negatiivisiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Merkitsev\u00e4 tulos ilmeni matematiikan osalta suuttumuksessa, sek\u00e4 viitteellisesti toivottomuuden tunteessa siten, ett\u00e4 joustava nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi v\u00e4hemm\u00e4n suuttumuksen ja toivottomuuden tunnetta matematiikassa, kuin alikontrolloiva nuori, jolla oli alikontrolloiva vanhempi. \u00c4idinkielen h\u00e4pe\u00e4n tunteessa ylikontrolloiva nuori, jolla oli joustava vanhempi, raportoi enemm\u00e4n h\u00e4pe\u00e4n tunnetta kuin joustava nuori, jonka vanhempi oli niin ik\u00e4\u00e4n joustava. Tutkimus tarjosi uutta tietoa nuoren ja vanhemman temperamenttien, sek\u00e4 temperamenttiyhdistelmien yhteyksist\u00e4 nuoren kokemiin oppimiseen liittyviin tunteisiin. Tutkimusalueen ollessa kuitenkin viel\u00e4 verrattain tutkimatonta aluetta, vaatii aihealue viel\u00e4 paljon lis\u00e4tutkimusta ja jatkotarkastelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pinja Lahdelma (pianlahd) on 2017-06-27 07:51:15.618068. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-27T07:51:15Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706273058.pdf: 592570 bytes, checksum: 9f31ebe734a1fe762cdc00fbf6a12f86 (MD5)\nlicense.html: 1182 bytes, checksum: c289e584c76a179cbdf33285f46e0cbf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-27T07:51:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706273058.pdf: 592570 bytes, checksum: 9f31ebe734a1fe762cdc00fbf6a12f86 (MD5)\nlicense.html: 1182 bytes, checksum: c289e584c76a179cbdf33285f46e0cbf (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamenttiyhdistelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiseen liittyv\u00e4t tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateemiset emootiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteensopivuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706273058", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-27T07:51:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54691
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdelma, Pinja Tolonen, Maria Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin Nuoruus temperamentti temperamenttiyhdistelmät oppimiseen liittyvät tunteet akateemiset emootiot yhteensopivuus Psykologia Psychology Kyselytutkimus 202 tunteet tunnetaidot ikä sukupuoli matematiikka äidinkieli oppiminen
title Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_full Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_fullStr Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_full_unstemmed Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_short Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_sort nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
title_txtP Nuoren ja vanhemman temperamenttien yhteensopivuuden yhteys nuoren oppimiseen liittyviin tunteisiin
topic Nuoruus temperamentti temperamenttiyhdistelmät oppimiseen liittyvät tunteet akateemiset emootiot yhteensopivuus Psykologia Psychology Kyselytutkimus 202 tunteet tunnetaidot ikä sukupuoli matematiikka äidinkieli oppiminen
topic_facet 202 Kyselytutkimus Nuoruus Psychology Psykologia akateemiset emootiot ikä matematiikka oppiminen oppimiseen liittyvät tunteet sukupuoli temperamentti temperamenttiyhdistelmät tunnetaidot tunteet yhteensopivuus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54691 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706273058
work_keys_str_mv AT lahdelmapinja nuorenjavanhemmantemperamenttienyhteensopivuudenyhteysnuorenoppimiseenliittyviintu