Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Tutkielmassa toteutettiin kirjallisuuskatsaus tutkimuskysymykselle "mitä arkkitehtuurisuunnittelusta osana pelinkehitystä on kirjoitettu". Kirjallisuutta haettiin kolmesta tietokannasta hakusanoilla "Game Architecture". kaksi kolmasosaa hakutuloksista ei ollut olennaisia. Kirjall...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peuron, Ilkka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54671
_version_ 1826225711979954176
author Peuron, Ilkka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peuron, Ilkka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peuron, Ilkka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peuron, Ilkka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa toteutettiin kirjallisuuskatsaus tutkimuskysymykselle "mitä arkkitehtuurisuunnittelusta osana pelinkehitystä on kirjoitettu". Kirjallisuutta haettiin kolmesta tietokannasta hakusanoilla "Game Architecture". kaksi kolmasosaa hakutuloksista ei ollut olennaisia. Kirjallisuuskatsauksen perusteella arkkitehtuurityylit ja suunnittelumallit ovat arkkitehtuurisuunnittelun osa-alueita, joista on kirjoitettu erityisen paljon, eikä eri pelien teknisillä toteutuksilla ole paljon yhteistä. Yhteistä prosessia, jolla pelin arkkitehtuurisuunnittelu toteutetaan, ei löydetä. In this master’s theses a literature review was performed to answer the research question "what has been written about software architecture design as a part of game development". Literature was searched from three different data bases with the keywords "Game Architecture". In the categorization process of the search results it was discovered that two thirds of the search results were not pertinent to the study. The result of the review was that architecture styles and design patterns are the areas of architecture design of which much has been written and that there is not much in common between technical implementations of different games. No unified process by which the software architecture of a game should be designed is found.
first_indexed 2023-03-22T09:58:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Tommi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peuron, Ilkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-26T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-26T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54671", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa toteutettiin kirjallisuuskatsaus tutkimuskysymykselle \"mit\u00e4 arkkitehtuurisuunnittelusta osana pelinkehityst\u00e4 on kirjoitettu\". Kirjallisuutta haettiin kolmesta tietokannasta hakusanoilla \"Game Architecture\". kaksi kolmasosaa hakutuloksista ei ollut olennaisia. Kirjallisuuskatsauksen perusteella arkkitehtuurityylit ja suunnittelumallit ovat arkkitehtuurisuunnittelun osa-alueita, joista on kirjoitettu erityisen paljon, eik\u00e4 eri pelien teknisill\u00e4 toteutuksilla ole paljon yhteist\u00e4. Yhteist\u00e4 prosessia, jolla pelin arkkitehtuurisuunnittelu toteutetaan, ei l\u00f6ydet\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this master\u2019s theses a literature review was performed to answer the research\r\nquestion \"what has been written about software architecture design as a part of game development\". Literature was searched from three different data bases with the keywords \"Game Architecture\". In the categorization process of the search results it was discovered that two thirds of the search results were not pertinent to the study. The result of the review was that architecture styles and design patterns are the areas of architecture design of which much has been written and that there is not much in common between technical implementations of different games. No unified process by which the software architecture of a game should be designed is found.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ilkka Peuron (iltapeur) on 2017-06-26 12:43:57.615708. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-26T12:43:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263046.pdf: 1303424 bytes, checksum: 9ec5347320865e2fb63df3aa511f2896 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 1560e837cc9115e503acc2acac7936c6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-26T12:43:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263046.pdf: 1303424 bytes, checksum: 9ec5347320865e2fb63df3aa511f2896 (MD5)\r\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 1560e837cc9115e503acc2acac7936c6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64, 71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pro gradu -tutkielmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistoarkkitehtuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suunnittelumallit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmistoarkkitehtuurit peleiss\u00e4 : systemaattinen kirjallisuuskatsaus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706263046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-26T12:43:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistoarkkitehtuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54671
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/415bb9cd-bca9-4bc8-b809-de937f6ad8bb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706263046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peuron, Ilkka Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus pro gradu -tutkielmat pelit ohjelmistoarkkitehtuuri suunnittelumallit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ohjelmistokehitys
title Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_full Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_fullStr Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_full_unstemmed Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_short Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä
title_sort ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_sub systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_txtP Ohjelmistoarkkitehtuurit peleissä : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
topic pro gradu -tutkielmat pelit ohjelmistoarkkitehtuuri suunnittelumallit Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ohjelmistokehitys
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka ohjelmistoarkkitehtuuri ohjelmistokehitys pelit pro gradu -tutkielmat suunnittelumallit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54671 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706263046
work_keys_str_mv AT peuronilkka ohjelmistoarkkitehtuuritpeleissäsystemaattinenkirjallisuuskatsaus