La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden kielten opetuksessa. Ymmärrettävä ääntäminen on olennainen osa suullista vie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvinen, Asta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54670
_version_ 1826225761373126656
author Järvinen, Asta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Järvinen, Asta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Järvinen, Asta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Järvinen, Asta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden kielten opetuksessa. Ymmärrettävä ääntäminen on olennainen osa suullista viestintää, minkä vuoksi ääntämisen opetukseen on suotavaa kiinnittää huomiota. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden 2010-luvulla ilmestyneen oppikirjasarjan, Escalier’n ja J’aimen, ääntämisen opetukseen liittyvää sisältöä sekä sen suhdetta voimassa olevaan B2- ja B3 -kielten opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelma on tärkein opetusta ohjaava tekijä Suomessa, ja sen vuoksi oppikirjojen tulee noudattaa sitä. Aluksi tutkittiin, mitä ranskan ääntämisen piirteitä oppikirjat käsittelevät. Oppikirjoissa esiintyvät ominaisuudet voidaan jaotella kolmeen luokkaan, jotka ovat ääntämisen ja kirjoitusasun väliset erot, yksittäiset äänteet sekä puheen sujuvuus. Luokat voivat olla myös päällekkäisiä, sillä jotkin oppikirjoissa käsiteltävät aiheet kuuluvat kahteen eri luokkaan. Tämän lisäksi kirjasarjojen tehtävät jaoteltiin Celce-Murcian luokittelulla erilaisiin tehtävätyyppeihin. Ääntämistehtäviksi laskettiin sekä ääntämisen harjoitteluun ensisijaisesti keskittyvät tehtävät että muut suullista ilmaisua sisältävät tehtävät, sillä kaikissa suullisissa tehtävissä on myös ääntämistä. Celce-Murcian järjestelmään oli tarpeen lisätä luokkia, joitakin tehtävätyyppejä oli mahdoton sisällyttää Celce-Murcian luokitteluun. Tutkimme myös oppikirjoissa ääntämisen opettamisen apuna käytettäviä transkriptioita. Lopuksi tutkittuja aiheita verrattiin opetussuunnitelman ääntämisen opetukselle asettamiin tavoitteisiin. Tutkimuksen tuloksista selviää, että oppikirjat esittelevät usein ääntämisen piirteitä omissa tehtäväosioissaan, joihin voi tehtävien lisäksi kuulua sääntöjen selityksiä. Tavallisimpia tehtävätyyppejä ovat vapaa tuottaminen ja ääneen lukeminen, kun kaikki ääntämistehtävät lasketaan yhteen. Ääntämisen parantamista ensisijaisena tarkoituksenaan pitävien tehtävien määrä vähenee huomattavasti Escalier-sarjan edetessä, jolloin ääntämisen oppiminen suullisen viestinnän tehtävissä korostuu. J’aime on sarjana vielä keskeneräinen, joten ääntämisen opetuksen sarjansisäisestä kehityksestä ei saatu yhtä kokonaisvaltaista kuvaa kuin Escalier’ssa. Vapaa tuottaminen heijastelee viestinnän painottamista opetussuunnitelmassa, joka ei kuitenkaan huomioi ääntämistä itsenäisenä kieltenoppimisen osa-alueena kuin yhden virkkeen verran. Tähän nähden molemmat oppikirjasarjat käsittelevät ääntämistä huomattavasti runsaammin kuin opetussuunnitelmassa on mainittu. Molemmista kirjasarjoista löytyy kuitenkin virheellisiä tietoja ranskan ääntämiseen liittyen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Asta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-26T09:33:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-26T09:33:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyll\u00e4 2016 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinn\u00e4llisyytt\u00e4 vieraiden kielten opetuksessa. Ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4minen on olennainen osa suullista viestint\u00e4\u00e4, mink\u00e4 vuoksi \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen\non suotavaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden 2010-luvulla ilmestyneen oppikirjasarjan, Escalier\u2019n ja J\u2019aimen, \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen liittyv\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 sen suhdetta voimassa olevaan B2- ja B3 -kielten opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelma on t\u00e4rkein opetusta ohjaava tekij\u00e4 Suomessa, ja sen vuoksi oppikirjojen\ntulee noudattaa sit\u00e4.\nAluksi tutkittiin, mit\u00e4 ranskan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen piirteit\u00e4 oppikirjat k\u00e4sittelev\u00e4t. Oppikirjoissa esiintyv\u00e4t ominaisuudet voidaan jaotella kolmeen luokkaan, jotka ovat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen ja kirjoitusasun v\u00e4liset erot, yksitt\u00e4iset \u00e4\u00e4nteet sek\u00e4 puheen sujuvuus. Luokat voivat olla my\u00f6s p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isi\u00e4, sill\u00e4 jotkin oppikirjoissa k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4t aiheet kuuluvat kahteen eri luokkaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kirjasarjojen teht\u00e4v\u00e4t jaoteltiin Celce-Murcian luokittelulla erilaisiin teht\u00e4v\u00e4tyyppeihin. \u00c4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4viksi laskettiin sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen harjoitteluun ensisijaisesti keskittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ett\u00e4 muut suullista ilmaisua sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t, sill\u00e4 kaikissa suullisissa teht\u00e4viss\u00e4 on my\u00f6s \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. Celce-Murcian j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n oli tarpeen lis\u00e4t\u00e4 luokkia, joitakin teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 oli mahdoton sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 Celce-Murcian luokitteluun. Tutkimme my\u00f6s oppikirjoissa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen apuna k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 transkriptioita. Lopuksi tutkittuja aiheita verrattiin opetussuunnitelman \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukselle asettamiin tavoitteisiin.\nTutkimuksen tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppikirjat esittelev\u00e4t usein \u00e4\u00e4nt\u00e4misen piirteit\u00e4 omissa teht\u00e4v\u00e4osioissaan, joihin voi teht\u00e4vien lis\u00e4ksi kuulua s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen selityksi\u00e4. Tavallisimpia teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 ovat vapaa tuottaminen ja \u00e4\u00e4neen lukeminen, kun kaikki \u00e4\u00e4nt\u00e4misteht\u00e4v\u00e4t lasketaan yhteen. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen parantamista ensisijaisena tarkoituksenaan\npit\u00e4vien teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4 v\u00e4henee huomattavasti Escalier-sarjan edetess\u00e4, jolloin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppiminen suullisen viestinn\u00e4n teht\u00e4viss\u00e4 korostuu. J\u2019aime on sarjana viel\u00e4 keskener\u00e4inen, joten \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen sarjansis\u00e4isest\u00e4 kehityksest\u00e4 ei saatu yht\u00e4 kokonaisvaltaista kuvaa kuin Escalier\u2019ssa. Vapaa tuottaminen heijastelee viestinn\u00e4n\npainottamista opetussuunnitelmassa, joka ei kuitenkaan huomioi \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 itsen\u00e4isen\u00e4 kieltenoppimisen osa-alueena kuin yhden virkkeen verran. T\u00e4h\u00e4n n\u00e4hden molemmat oppikirjasarjat k\u00e4sittelev\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 huomattavasti runsaammin kuin opetussuunnitelmassa on mainittu. Molemmista kirjasarjoista l\u00f6ytyy kuitenkin virheellisi\u00e4 tietoja ranskan \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Asta J\u00e4rvinen (aseljarv) on 2017-06-26 09:33:13.086796. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-26T09:33:13Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706263045.pdf: 2284536 bytes, checksum: 9735f170ee25033a62b4eb1bbfa4cf43 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: ddf869cda0aa6e8e0a0efc1f4e4a5f1e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-26T09:33:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706263045.pdf: 2284536 bytes, checksum: 9735f170ee25033a62b4eb1bbfa4cf43 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: ddf869cda0aa6e8e0a0efc1f4e4a5f1e (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La prononciation du franc\u0327ais dans les se\u0301ries de manuels scolaires Escalier et J'aime", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706263045", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-26T09:33:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54670
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bec0a7fb-eea1-4693-b9b9-254dd40084d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706263045.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Asta La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime ääntäminen oppiminen opettaminen oppikirjat ranskan kieli Romaaninen filologia Romance Philology 307 opetus
title La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
title_full La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
title_fullStr La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
title_full_unstemmed La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
title_short La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
title_sort la prononciation du français dans les séries de manuels scolaires escalier et j aime
title_txtP La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
topic ääntäminen oppiminen opettaminen oppikirjat ranskan kieli Romaaninen filologia Romance Philology 307 opetus
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology opettaminen opetus oppikirjat oppiminen ranskan kieli ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706263045
work_keys_str_mv AT järvinenasta laprononciationdufrancaisdanslesseriesdemanuelsscolairesescalieretjaime