Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkilöstökoulutuksen arviointia osallistujan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on avata henkilöstön kehittämisen ja henkilöstökoulutuksen aihekenttää sekä kartoittaa tekijät, joiden avulla osallistuja arvioi suorittamaansa henkilöstökoulutusta. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Renko, Jari-Pekka
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54669
_version_ 1826225715047038976
author Renko, Jari-Pekka
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Renko, Jari-Pekka Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Renko, Jari-Pekka Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Renko, Jari-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkilöstökoulutuksen arviointia osallistujan näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on avata henkilöstön kehittämisen ja henkilöstökoulutuksen aihekenttää sekä kartoittaa tekijät, joiden avulla osallistuja arvioi suorittamaansa henkilöstökoulutusta. Tutkimusongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimustapauksena toimii eräässä IT-alan yrityksessä toteutettu Akatemia nimellä kulkeva henkilöstökoulutusohjelma, johon osallistuneiden arvioinnissa käyttämiä tekijöitä empiirisellä haastattelututkimuksella kartoitetaan. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimii Kirkpatrickin Neljän tason –koulutuksen arviointimalli. Henkilöstökoulutuksella on vahva asema suomalaisessa henkilöstön kehittämisperinteessä. Viime vuosina yli puolet palkansaajista ovat osallistuneet vuosittain henkilöstökoulutukseen. Henkilöstökoulutusta pidetäänkin syystä Suomen yleisimpänä aikuiskoulutusmuotona. Henkilöstökoulutuksen arviointi on myös varsin yleistä. Tosin arvioinnissa jäädään tavallisimmin hyvin pintapuoliseen osallistujan ”fiiliksen” mittaamiseen. Arviointi käykin sitä harvinaisemmaksi, mitä syvällisempää tietoa sillä haetaan. Tutkielmassa johtopäätökset muodostetaan vertailemalla empiirisen tutkimuksen tuloksia kirjallisuuskatsauksessa esitettyihin teorioihin ja malleihin. Tutkielman johtopäätöksinä esitellään tekijät, joiden avulla Akatemia-henkilöstökoulutukseen osallistunut arvioi koulutusta Kirkpatrickin arviointimallin reaktioiden, oppimisen ja käyttäytymisen tasoilla. Tutkielmasta selviää, että osallistuja muodostaa reaktionsa muun muassa koulutuksen sisällön ja järjestelyn perusteella ja että hän arvioi oppimiseen vaikuttavan muun muassa käytetty koulutusmenetelmä ja –materiaali. Lisäksi tutkielmasta ilmenee, että osallistuja arvioi koulutuksesta johtuvan käyttäytymisen muutokseen olevan seurausta muun muassa omasta hyödyntämismotivaatiosta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aaltio Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Renko, Jari-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-26T09:08:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-26T09:08:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704163", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen arviointia osallistujan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielman tavoitteena on avata henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misen ja henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen aihekentt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kartoittaa tekij\u00e4t, joiden avulla osallistuja arvioi suorittamaansa henkil\u00f6st\u00f6koulutusta. Tutkimusongelmaa l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimustapauksena toimii er\u00e4\u00e4ss\u00e4 IT-alan yrityksess\u00e4 toteutettu Akatemia nimell\u00e4 kulkeva henkil\u00f6st\u00f6koulutusohjelma, johon osallistuneiden arvioinnissa k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 empiirisell\u00e4 haastattelututkimuksella kartoitetaan. Tutkimuksen ohjaavana teoriana toimii Kirkpatrickin Nelj\u00e4n tason \u2013koulutuksen arviointimalli.\r\nHenkil\u00f6st\u00f6koulutuksella on vahva asema suomalaisessa henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4misperinteess\u00e4. Viime vuosina yli puolet palkansaajista ovat osallistuneet vuosittain henkil\u00f6st\u00f6koulutukseen. Henkil\u00f6st\u00f6koulutusta pidet\u00e4\u00e4nkin syyst\u00e4 Suomen yleisimp\u00e4n\u00e4 aikuiskoulutusmuotona. Henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen arviointi on my\u00f6s varsin yleist\u00e4. Tosin arvioinnissa j\u00e4\u00e4d\u00e4\u00e4n tavallisimmin hyvin pintapuoliseen osallistujan \u201dfiiliksen\u201d mittaamiseen. Arviointi k\u00e4ykin sit\u00e4 harvinaisemmaksi, mit\u00e4 syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa sill\u00e4 haetaan.\r\nTutkielmassa johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset muodostetaan vertailemalla empiirisen tutkimuksen tuloksia kirjallisuuskatsauksessa esitettyihin teorioihin ja malleihin. Tutkielman johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n tekij\u00e4t, joiden avulla Akatemia-henkil\u00f6st\u00f6koulutukseen osallistunut arvioi koulutusta Kirkpatrickin arviointimallin reaktioiden, oppimisen ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tasoilla. Tutkielmasta selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 osallistuja muodostaa reaktionsa muun muassa koulutuksen sis\u00e4ll\u00f6n ja j\u00e4rjestelyn perusteella ja ett\u00e4 h\u00e4n arvioi oppimiseen vaikuttavan muun muassa k\u00e4ytetty koulutusmenetelm\u00e4 ja \u2013materiaali. Lis\u00e4ksi tutkielmasta ilmenee, ett\u00e4 osallistuja arvioi koulutuksesta johtuvan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutokseen olevan seurausta muun muassa omasta hy\u00f6dynt\u00e4mismotivaatiosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jari-Pekka Renko (jajorenk) on 2017-06-26 09:08:02.441627. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-26T09:08:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263044.pdf: 1862745 bytes, checksum: 73d829916dbaecf31e62f5147f49b3bd (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 3da561b31c8eb729e9ac77fc4511bab6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-26T09:08:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263044.pdf: 1862745 bytes, checksum: 73d829916dbaecf31e62f5147f49b3bd (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 3da561b31c8eb729e9ac77fc4511bab6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henkil\u00f6st\u00f6n kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henkil\u00f6st\u00f6koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Henkil\u00f6st\u00f6koulutuksen arviointi osallistujan n\u00e4k\u00f6kulmasta : case Akatemia-henkil\u00f6st\u00f6koulutusohjelma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706263044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-26T09:08:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54669
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5e8c5dec-68dd-43ff-835a-6bfcf9c43f5d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706263044.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Renko, Jari-Pekka Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma Henkilöstön kehittäminen Henkilöstökoulutus Henkilöstökoulutuksen arviointi Johtaminen Management and Leadership Kvalitatiivinen tutkimus 20424 henkilöstö henkilöstökoulutus osaaminen oppiminen arviointi
title Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
title_full Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
title_fullStr Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
title_full_unstemmed Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
title_short Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta
title_sort henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta case akatemia henkilöstökoulutusohjelma
title_sub case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
title_txtP Henkilöstökoulutuksen arviointi osallistujan näkökulmasta : case Akatemia-henkilöstökoulutusohjelma
topic Henkilöstön kehittäminen Henkilöstökoulutus Henkilöstökoulutuksen arviointi Johtaminen Management and Leadership Kvalitatiivinen tutkimus 20424 henkilöstö henkilöstökoulutus osaaminen oppiminen arviointi
topic_facet 20424 Henkilöstökoulutuksen arviointi Henkilöstökoulutus Henkilöstön kehittäminen Johtaminen Kvalitatiivinen tutkimus Management and Leadership arviointi henkilöstö henkilöstökoulutus oppiminen osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54669 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706263044
work_keys_str_mv AT renkojaripekka henkilöstökoulutuksenarviointiosallistujannäkökulmastacaseakatemiahenkilöstökoulu