Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli WHO-Koululaistutkimus

TIIVISTELMÄ Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli, WHO-Koululaistutkimus Laura Miettinen Terveyskasvatuksen Pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta 2017 75 sivua, 22 liitettä Ohjaaja TtT Raili Välimaa Pro gradu -tutkielmassa tarkaste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54667
_version_ 1826225757696819200
author Miettinen, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Miettinen, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Miettinen, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Miettinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli, WHO-Koululaistutkimus Laura Miettinen Terveyskasvatuksen Pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta 2017 75 sivua, 22 liitettä Ohjaaja TtT Raili Välimaa Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin koulupäivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen käytetyn ajan vaihtelua sukupuolen, luokkatason, koetun äidin ja isän valvonnan, koetun äidin ja isän kiintymyssuhteen ja perheeseen liittyvien tekijöiden mukaan. Lisäksi tarkasteltiin oireiden kokemisen yleisyyttä pelaamiseen käytetyn ajan suhteen 5-, 7- ja 9-luokkalaisilla pojilla ja tytöillä. Perheeseen liittyviä tekijöitä olivat nuoren internetin käyttö, yhteiset perheateriat ja koettu perheen taloudellinen tilanne. Tutkimuksessani käytettiin kansainvälisen WHO-Koululaistutkimuksen vuoden 2010 Suomen aineistoa, jossa oli mukana 5-, 7- ja 9-luokkalaiset nuoret (n=6723). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja menetelminä käytettiin ristiintaulukointia, Khiin neliö-testiä sekä binääristä logistista regressioanalyysia. Pelaaminen oli pojilla yleisempää kuin tytöillä niin koulupäivisin kuin viikonloppuisin ja pojilla oli neljä ja puolikertainen todennäköisyys tyttöihin verrattuna käyttää pelaamiseen koulupäivisin ja viikonloppuisin vähintään kolme tuntia päivässä. Äidin ja isän valvonnan ja kiintymyssuhteen heikoksi kokeneilla nuorilla oli suurempi todennäköisyys käyttää koulupäivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen paljon aikaa verrattuna valvonnan ja kiintymyssuhteen hyväksi kokeneisiin nuoriin. Nuoren kokiessa kiintymyssuhteen äitiin huonoksi, oli hänellä suurempi todennäköisyys käyttää pelaamiseen viikonloppuisin vähintään kolme tuntia päivässä kuin muilla aineiston nuorilla. Nuoret, joiden vanhemmat tiesivät mitä nuori tekee internetissä, käyttivät koulupäivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen yleisimmin puolesta tunnista kahteen tuntia päivässä. Jos perheessä ei syöty yhteistä ateriaa, tai taloudellinen tilanne koettiin heikoksi, oli koulupäivisin ja viikonloppuisin vähintään kolme tuntia päivässä pelaaminen yleisempää, kuin muissa perheissä. Vähintään kolme tuntia päivässä pelaavilla nuorilla oireiden kokeminen lähes päivittäin oli yleisempää kuin puolesta tunnista kahteen tuntia päivässä pelaavilla nuorilla. Vanhempien nuoriin kohdistama valvonta, vanhemman hyvä kiintymyssuhde nuoreen ja van-hemman läsnäolo nuoren elämässä vähentävät pelaamiseen käytettyä aikaa sekä pelaamisesta aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia nuoren terveyteen ja hyvinvointiin. Avainsanat: nuoret, pelaaminen, perhe, valvonta, kiintymyssuhde ABSTRACT Computer and console gaming in adolescents and parental role, HBSC Study Laura Miettinen Master thesis in health education University of Jyväskylä, Faculty of Sport and Health Sciences 2017 75 pages, 22 appendices Advisor Ph.D Raili Välimaa The purpose of this master thesis was to explore associations between sex, grade level, experienced parental monitoring and parental bonding, family factors and experienced symptoms on computer and console gaming on schooldays and weekends in adolescent who were in 5th, 7th and 9th grades (11.5, 13.5 and 15.5 years old). Internet use, family meals and the perceived economic situation of the family were considered as family factors. The data of this master thesis was based on the international Health Behavior in School-aged Children (HBSC) Study from 2010, and included 5th, 7th and 9th graders (n=6723). The quantitative data was analysed using SPSS software. The procedures used were cross tabulation, chi-square test and binary logistic regression analysis. Gaming was more frequent among boys than among girls on schooldays and weekends. The probability for gaming at least three hours per day, on schooldays and weekends, were four and a half times higher among boys than among girls. Adolescents who experienced both maternal and paternal monitoring, as well as bonding to be poor, had higher probability to spend at least three hours gaming on a daily basis on schooldays and weekends, than the rest of the adolescents in the data. When adolescent experienced maternal bonding to be poor, the probability of use at least three and a half hours per day on gaming on weekends were higher, than in other adolescents in the data. Adolescents, whose parents were aware of their actions on the internet, were the ones who most commonly used between half an hour to two hours per day gaming on schooldays and weekends. If the family didn´t have a meal together daily, or the economic situation of the family was perceived to be poor, using at least three hours per day on schooldays and weekends on gaming was more common, than among other adolescents in the study. Experiencing different kinds of symptoms on a daily basis was more common in adolescents who used at least three hours per day on gaming, than in adolescents who used between half an hour to two hours per day on gaming. Positively experienced parental monitoring and bonding, as well as being present in adolescents´ life, reduces the excessive time spent on gaming, and the negative effects on adolescents´ health and wellbeing. Keywords: adolescent, gaming, parental monitoring, parental bonding
first_indexed 2023-03-22T09:58:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4limaa, Raili.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-26T07:38:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-26T07:38:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54667", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nNuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli, WHO-Koululaistutkimus\r\nLaura Miettinen\r\nTerveyskasvatuksen Pro gradu -tutkielma\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta 2017 \r\n75 sivua, 22 liitett\u00e4\r\nOhjaaja TtT Raili V\u00e4limaa\r\n\r\nPro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin koulup\u00e4ivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen k\u00e4ytetyn ajan vaihtelua sukupuolen, luokkatason, koetun \u00e4idin ja is\u00e4n valvonnan, koetun \u00e4idin ja is\u00e4n kiintymyssuhteen ja perheeseen liittyvien tekij\u00f6iden mukaan. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin oireiden kokemisen yleisyytt\u00e4 pelaamiseen k\u00e4ytetyn ajan suhteen 5-, 7- ja 9-luokkalaisilla pojilla ja tyt\u00f6ill\u00e4. Perheeseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat nuoren internetin k\u00e4ytt\u00f6, yhteiset perheateriat ja koettu perheen taloudellinen tilanne.\r\n\r\nTutkimuksessani k\u00e4ytettiin kansainv\u00e4lisen WHO-Koululaistutkimuksen vuoden 2010 Suomen aineistoa, jossa oli mukana 5-, 7- ja 9-luokkalaiset nuoret (n=6723). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja menetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia, Khiin neli\u00f6-testi\u00e4 sek\u00e4 bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysia. \r\n\r\nPelaaminen oli pojilla yleisemp\u00e4\u00e4 kuin tyt\u00f6ill\u00e4 niin koulup\u00e4ivisin kuin viikonloppuisin ja pojilla oli nelj\u00e4 ja puolikertainen todenn\u00e4k\u00f6isyys tytt\u00f6ihin verrattuna k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pelaamiseen koulup\u00e4ivisin ja viikonloppuisin v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. \u00c4idin ja is\u00e4n valvonnan ja kiintymyssuhteen heikoksi kokeneilla nuorilla oli suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 koulup\u00e4ivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen paljon aikaa verrattuna valvonnan ja kiintymyssuhteen hyv\u00e4ksi kokeneisiin nuoriin. Nuoren kokiessa kiintymyssuhteen \u00e4itiin huonoksi, oli h\u00e4nell\u00e4 suurempi todenn\u00e4k\u00f6isyys k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pelaamiseen viikonloppuisin v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 kuin muilla aineiston nuorilla. Nuoret, joiden vanhemmat tiesiv\u00e4t mit\u00e4 nuori tekee internetiss\u00e4, k\u00e4yttiv\u00e4t koulup\u00e4ivisin ja viikonloppuisin pelaamiseen yleisimmin puolesta tunnista kahteen tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Jos perheess\u00e4 ei sy\u00f6ty yhteist\u00e4 ateriaa, tai taloudellinen tilanne koettiin heikoksi, oli koulup\u00e4ivisin ja viikonloppuisin v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 pelaaminen yleisemp\u00e4\u00e4, kuin muissa perheiss\u00e4. V\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolme tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 pelaavilla nuorilla oireiden kokeminen l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in oli yleisemp\u00e4\u00e4 kuin puolesta tunnista kahteen tuntia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 pelaavilla nuorilla. \r\n\r\nVanhempien nuoriin kohdistama valvonta, vanhemman hyv\u00e4 kiintymyssuhde nuoreen ja van-hemman l\u00e4sn\u00e4olo nuoren el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t pelaamiseen k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa sek\u00e4 pelaamisesta aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia nuoren terveyteen ja hyvinvointiin.\r\n\r\nAvainsanat: nuoret, pelaaminen, perhe, valvonta, kiintymyssuhde", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nComputer and console gaming in adolescents and parental role, HBSC Study\r\nLaura Miettinen\r\nMaster thesis in health education\r\nUniversity of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Faculty of Sport and Health Sciences 2017\r\n75 pages, 22 appendices\r\nAdvisor Ph.D Raili V\u00e4limaa\r\n\r\nThe purpose of this master thesis was to explore associations between sex, grade level, experienced parental monitoring and parental bonding, family factors and experienced symptoms on computer and console gaming on schooldays and weekends in adolescent who were in 5th, 7th and 9th grades (11.5, 13.5 and 15.5 years old). Internet use, family meals and the perceived economic situation of the family were considered as family factors.\r\n\r\nThe data of this master thesis was based on the international Health Behavior in School-aged Children (HBSC) Study from 2010, and included 5th, 7th and 9th graders (n=6723). The quantitative data was analysed using SPSS software. The procedures used were cross tabulation, chi-square test and binary logistic regression analysis.\r\n\r\nGaming was more frequent among boys than among girls on schooldays and weekends. The probability for gaming at least three hours per day, on schooldays and weekends, were four and a half times higher among boys than among girls. Adolescents who experienced both maternal and paternal monitoring, as well as bonding to be poor, had higher probability to spend at least three hours gaming on a daily basis on schooldays and weekends, than the rest of the adolescents in the data. When adolescent experienced maternal bonding to be poor, the probability of use at least three and a half hours per day on gaming on weekends were higher, than in other adolescents in the data. Adolescents, whose parents were aware of their actions on the internet, were the ones who most commonly used between half an hour to two hours per day gaming on schooldays and weekends. If the family didn\u00b4t have a meal together daily, or the economic situation of the family was perceived to be poor, using at least three hours per day on schooldays and weekends on gaming was more common, than among other adolescents in the study. Experiencing different kinds of symptoms on a daily basis was more common in adolescents who used at least three hours per day on gaming, than in adolescents who used between half an hour to two hours per day on gaming.\r\n\r\nPositively experienced parental monitoring and bonding, as well as being present in adolescents\u00b4 life, reduces the excessive time spent on gaming, and the negative effects on adolescents\u00b4 health and wellbeing.\r\n\r\nKeywords: adolescent, gaming, parental monitoring, parental bonding", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Miettinen (lasikuja) on 2017-06-26 07:38:50.850340. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-26T07:38:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263042.pdf: 1410709 bytes, checksum: bed854d6ad25f5a561eb610500685d14 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: a48cac1e5821bf80c5dc44fe7fc8e743 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-26T07:38:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706263042.pdf: 1410709 bytes, checksum: bed854d6ad25f5a561eb610500685d14 (MD5)\r\nlicense.html: 4842 bytes, checksum: a48cac1e5821bf80c5dc44fe7fc8e743 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valvonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiintymyssuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adolescent", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gaming", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parental monitoring", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parental bonding", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706263042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-26T07:38:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valvonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54667
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59ee4aab-9b0b-4cda-8241-07ae32fd9b3b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706263042.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Laura Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus nuoret pelaaminen perhe valvonta kiintymyssuhde adolescent gaming parental monitoring parental bonding Terveyskasvatus Health Education 50411 tietokonepelit
title Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus
title_full Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus
title_fullStr Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus
title_full_unstemmed Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus
title_short Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli
title_sort nuorten tietokone ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli who koululaistutkimus
title_sub WHO-Koululaistutkimus
title_txtP Nuorten tietokone- ja konsolipelaaminen ja vanhempien rooli : WHO-Koululaistutkimus
topic nuoret pelaaminen perhe valvonta kiintymyssuhde adolescent gaming parental monitoring parental bonding Terveyskasvatus Health Education 50411 tietokonepelit
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus adolescent gaming kiintymyssuhde nuoret parental bonding parental monitoring pelaaminen perhe tietokonepelit valvonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706263042
work_keys_str_mv AT miettinenlaura nuortentietokonejakonsolipelaaminenjavanhempienrooliwhokoululaistutkimus