Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta

Tässä tutkimuksessa kuvaan ja ymmärrän, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävässä työelämässä ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lisäksi kuvaan millaisia ominaisuuksia aikuisopiskelijat kokevat opettajan tarvitsevan toimiessaan samanai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltonen, Ari-Pekka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54637
_version_ 1826225709188644864
author Peltonen, Ari-Pekka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltonen, Ari-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltonen, Ari-Pekka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltonen, Ari-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa kuvaan ja ymmärrän, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävässä työelämässä ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lisäksi kuvaan millaisia ominaisuuksia aikuisopiskelijat kokevat opettajan tarvitsevan toimiessaan samanaikaisopetuksen tiimissä. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologiaan perustuva tutkimus. Toteutin aineiston keruun keväällä 2017 fenomenologisella avoimella haastattelulla. Haastattelin neljää luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijaa, joista kahdella oli runsaasti kokemusta samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävältä ajalta ja kaksi opiskelijaa, joilla kokemus samanaikaisopettajuudesta oli vähäistä. Analysoin keräämäni aineiston fenomenologisella merkitysanalyysilla pyrkien sulkeistaan itseni koko tutkimuksen ajaksi. Tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokivat samanaikaisopettajuuden mielekkäänä työtapana, joka antaa opettajalle voimavaroja työssä jaksamiseen ja ammatillisen kehitykseen opettajien oppiessa toisiltaan. Samanaikaisopettajuus koetaan helpottavan suunnittelua, arviointia, vanhempien kanssa työskentelyä sekä hankalissa tilanteissa selviämiseen. Hyvä työpari on joustava, luotettava, valmis reagoimaan yllättäviin tilanteisiin ja halukas kehittäämään itseään. Oppilailla on mahdollisuus tutustua samanaikaisopettajuudessa useampaan aikuiseen. Oppilaat pääsevät myös lähemmäksi opettajia perinteisen luokkahierarkian muuttuessa yhdessä tekemisen suuntaan. Samanaikaisopettajuuden koetaan inhimillistävän opetusta. Tutkimuksen perusteella voi todeta samanaikaisopettajuudessa tapahtuvan yhteistyön liittyvään nykyaikaiseen yhdessä tekemisen kulttuuriin. Opettajankoulutuksessa ja opetusharjoitteluissa tulisi huomioida samanaikaisopettajuus kokonaisvaltaisesti luoden opiskelijoille ensin teoriatietoon perustuva ymmärrys samanaikaisopettajuuden vaateista ja tämän jälkeen käytännön harjoittelu.
first_indexed 2023-03-22T09:58:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltonen, Ari-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-21T13:45:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-21T13:45:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704132", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54637", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kuvaan ja ymm\u00e4rr\u00e4n, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edelt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lis\u00e4ksi kuvaan millaisia ominaisuuksia aikuisopiskelijat kokevat opettajan tarvitsevan toimiessaan samanaikaisopetuksen tiimiss\u00e4. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologiaan perustuva tutkimus. Toteutin aineiston keruun kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017 fenomenologisella avoimella haastattelulla. Haastattelin nelj\u00e4\u00e4 luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijaa, joista kahdella oli runsaasti kokemusta samanaikaisopettajuudesta koulutusta edelt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 ajalta ja kaksi opiskelijaa, joilla kokemus samanaikaisopettajuudesta oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Analysoin ker\u00e4\u00e4m\u00e4ni aineiston fenomenologisella merkitysanalyysilla pyrkien sulkeistaan itseni koko tutkimuksen ajaksi.\r\nTutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokivat samanaikaisopettajuuden mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 ty\u00f6tapana, joka antaa opettajalle voimavaroja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen ja ammatillisen kehitykseen opettajien oppiessa toisiltaan. Samanaikaisopettajuus koetaan helpottavan suunnittelua, arviointia, vanhempien kanssa ty\u00f6skentely\u00e4 sek\u00e4 hankalissa tilanteissa selvi\u00e4miseen. Hyv\u00e4 ty\u00f6pari on joustava, luotettava, valmis reagoimaan yll\u00e4tt\u00e4viin tilanteisiin ja halukas kehitt\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n. Oppilailla on mahdollisuus tutustua samanaikaisopettajuudessa useampaan aikuiseen. Oppilaat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t my\u00f6s l\u00e4hemm\u00e4ksi opettajia perinteisen luokkahierarkian muuttuessa yhdess\u00e4 tekemisen suuntaan. Samanaikaisopettajuuden koetaan inhimillist\u00e4v\u00e4n opetusta.\r\nTutkimuksen perusteella voi todeta samanaikaisopettajuudessa tapahtuvan yhteisty\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4n nykyaikaiseen yhdess\u00e4 tekemisen kulttuuriin. Opettajankoulutuksessa ja opetusharjoitteluissa tulisi huomioida samanaikaisopettajuus kokonaisvaltaisesti luoden opiskelijoille ensin teoriatietoon perustuva ymm\u00e4rrys samanaikaisopettajuuden vaateista ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoittelu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ari-Pekka Peltonen (aripelto) on 2017-06-21 13:45:15.167948. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-21T13:45:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706213014.pdf: 863137 bytes, checksum: 39075abf915b760f6069e24f5ac25579 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: a06fba7f7ab4fc0c175b7af317afca4f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-21T13:45:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706213014.pdf: 863137 bytes, checksum: 39075abf915b760f6069e24f5ac25579 (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: a06fba7f7ab4fc0c175b7af317afca4f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Samanaikaisopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuisopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kasvu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisopiskelijoiden merkitt\u00e4v\u00e4t kokemukset samanaikaisopettajuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706213014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-21T13:45:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54637
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72fdaf23-fc0c-4da7-a6bb-0eb7c93e96f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706213014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltonen, Ari-Pekka Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta Samanaikaisopettajuus aikuisopiskelija yhteistoiminnallisuus opettajankoulutus ammatillinen kasvu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 samanaikaisopetus aikuisopiskelijat ammatillinen kehitys
title Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_full Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_fullStr Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_full_unstemmed Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_short Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_sort aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
title_txtP Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
topic Samanaikaisopettajuus aikuisopiskelija yhteistoiminnallisuus opettajankoulutus ammatillinen kasvu Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 samanaikaisopetus aikuisopiskelijat ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Samanaikaisopettajuus Teacher Education aikuisopiskelija aikuisopiskelijat ammatillinen kasvu ammatillinen kehitys opettajankoulutus samanaikaisopetus yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706213014
work_keys_str_mv AT peltonenaripekka aikuisopiskelijoidenmerkittävätkokemuksetsamanaikaisopettajuudesta