Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla

Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallintajärjestelmää ja sen kykyä vastata organisaation tavoitteisiin sekä luoda suuntaa kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa julkisen organisaation tietojärjestel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kitinoja, Teemu
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54630
_version_ 1828193099875090432
author Kitinoja, Teemu
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kitinoja, Teemu Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kitinoja, Teemu Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kitinoja, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallintajärjestelmää ja sen kykyä vastata organisaation tavoitteisiin sekä luoda suuntaa kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa julkisen organisaation tietojärjestelmien kehittämisen ja hankintojen tueksi. Liiketoimintatiedon hallintaa ja tietojärjestelmien menestystekijöitä on tutkittu kansainvälisesti jo parinkymmenen vuoden ajan. Tämän tutkimuksen teoreettisena perustana on pääosin DeLone ja McLeanin (1992, 2003) teoria tietojärjestelmien menestystekijöistä ja siihen liittyvistä jatkotutkimuksista. Vastaavaa tietojärjestelmien menestystekijöihin liittyvää liiketoimintatiedon hallinnan tutkimusta ei ole tehty julkisella sektorilla merkittävästi, joten sovelletusta teoriapohjasta valtaosa on yksityisen sektorin tutkimuksista. Tutkielma toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena tekemällä teemahaastatteluja kohdeorganisaation henkilöstölle. Tutkimuksen teema-alueina ovat järjestelmän laatu, informaation laatu ja palvelun laatu sekä niiden vaikutukset järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen. Tutkimus on rajattu koskemaan näitä kolmea laadullista tekijää ja lisäksi on selvitetty, nouseeko aineistoa analysoitaessa esiin muita menestystekijöitä. Tutkimuksen tuloksena on todettu, että jokaisella kolmella osa-alueella on assosiaatioita järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen. Erityisesti informaation laadun vaikutuksia järjestelmän käyttöön ja käyttäjätyytyväisyyteen voidaan pitää vahvistettuina. Julkishallinnon kohdeorganisaatiossa on noussut esiin tärkeinä tekijöinä kriittisissä menestystekijöissäkin mainitut johdon rooli, sitoutuminen järjestelmän elinkaaren ajan ja resurssien riittävyys, jotka ovat merkittäviä elementtejä liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien käytössä. Suosituksena voidaan myös mainita, että järjestelmähankintoja tehtäessä tulisi organisaatiossa oleva tietojenkäsittely sekä kriittiset toiminnot määritellä hyvin ja käyttäjäorientoidusti, sillä yleismallisilla sovelluksilla ei välttämättä pystytä vastaamaan kaikenlaiseen tietojenkäsittelyn tarpeeseen. The aim of the study is to look at the business intelligence information system of an organization in public sector and its ability to respond to the goals of the organization. The aim is to create a direction for business intelligence and ana-lytics. The purpose of the research is to provide information for the develop-ment and procurement of public sector organization’s information systems. Business intelligence and the success factors of information systems have been explored for over twenty years. The theoretical basis of this study is mainly the theory of DeLone and McLean (1992, 2003) on the success factors of information systems and the related follow-up studies. Business intelligence research related to the success factors of IT systems in the public sector has not been much in as a research topic, so many of the studies come from a private sector research. The thesis has been carried out as a qualitative research and the research method was single case study. The mode of data collection was theme interviews. Target group was staff members in the public organization. The themes of the research are the quality of the system, the quality of the information and the quality of the service, and their impact on system usage and user satisfaction. The study is limited to these three qualitative factors, but the research also determined if there are other factors of success. As a result of this study it was found, that each of the three themes has associations with the system use and user satisfaction. In particular, the impact of information quality on system use and user satisfaction can be verified. The role of management in the public sector is highlighted as an important factor, as well as the sufficiency of resources which have also been mentioned in some earlier studies as critical success factors. Commitment of the managers in the organization is important throughout the lifecycle of the system use. It can also be mentioned that, when system purchases are made, data processing and critical functions in the organization should be defined well and in a user-oriented manner, as all applications may not be able to respond to all kind of data processing needs.
first_indexed 2023-03-22T10:00:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pulkkinen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kitinoja, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-21T11:32:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-21T11:32:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704156", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54630", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja sen kyky\u00e4 vastata organisaation tavoitteisiin sek\u00e4 luoda suuntaa kohdeorganisaation liiketoimintatiedon hallinnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa julkisen organisaation tietoj\u00e4rjestelmien kehitt\u00e4misen ja hankintojen tueksi. Liiketoimintatiedon hallintaa ja tietoj\u00e4rjestelmien menestystekij\u00f6it\u00e4 on tutkittu kansainv\u00e4lisesti jo parinkymmenen vuoden ajan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoreettisena perustana on p\u00e4\u00e4osin DeLone ja McLeanin (1992, 2003) teoria tietoj\u00e4rjestelmien menestystekij\u00f6ist\u00e4 ja siihen liittyvist\u00e4 jatkotutkimuksista. Vastaavaa tietoj\u00e4rjestelmien menestystekij\u00f6ihin liittyv\u00e4\u00e4 liiketoimintatiedon hallinnan tutkimusta ei ole tehty julkisella sektorilla merkitt\u00e4v\u00e4sti, joten sovelletusta teoriapohjasta valtaosa on yksityisen sektorin tutkimuksista. Tutkielma toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena tekem\u00e4ll\u00e4 teemahaastatteluja kohdeorganisaation henkil\u00f6st\u00f6lle. Tutkimuksen teema-alueina ovat j\u00e4rjestelm\u00e4n laatu, informaation laatu ja palvelun laatu sek\u00e4 niiden vaikutukset j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyteen. Tutkimus on rajattu koskemaan n\u00e4it\u00e4 kolmea laadullista tekij\u00e4\u00e4 ja lis\u00e4ksi on selvitetty, nouseeko aineistoa analysoitaessa esiin muita menestystekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen tuloksena on todettu, ett\u00e4 jokaisella kolmella osa-alueella on assosiaatioita j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyteen. Erityisesti informaation laadun vaikutuksia j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tyytyv\u00e4isyyteen voidaan pit\u00e4\u00e4 vahvistettuina. Julkishallinnon kohdeorganisaatiossa on noussut esiin t\u00e4rkein\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 kriittisiss\u00e4 menestystekij\u00f6iss\u00e4kin mainitut johdon rooli, sitoutuminen j\u00e4rjestelm\u00e4n elinkaaren ajan ja resurssien riitt\u00e4vyys, jotka ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 elementtej\u00e4 liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Suosituksena voidaan my\u00f6s mainita, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4hankintoja teht\u00e4ess\u00e4 tulisi organisaatiossa oleva tietojenk\u00e4sittely sek\u00e4 kriittiset toiminnot m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 hyvin ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4orientoidusti, sill\u00e4 yleismallisilla sovelluksilla ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pystyt\u00e4 vastaamaan kaikenlaiseen tietojenk\u00e4sittelyn tarpeeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study is to look at the business intelligence information system of an organization in public sector and its ability to respond to the goals of the organization. The aim is to create a direction for business intelligence and ana-lytics. The purpose of the research is to provide information for the develop-ment and procurement of public sector organization\u2019s information systems. Business intelligence and the success factors of information systems have been explored for over twenty years. The theoretical basis of this study is mainly the theory of DeLone and McLean (1992, 2003) on the success factors of information systems and the related follow-up studies. Business intelligence research related to the success factors of IT systems in the public sector has not been much in as a research topic, so many of the studies come from a private sector research. The thesis has been carried out as a qualitative research and the research method was single case study. The mode of data collection was theme interviews. Target group was staff members in the public organization. The themes of the research are the quality of the system, the quality of the information and the quality of the service, and their impact on system usage and user satisfaction. The study is limited to these three qualitative factors, but the research also determined if there are other factors of success. As a result of this study it was found, that each of the three themes has associations with the system use and user satisfaction. In particular, the impact of information quality on system use and user satisfaction can be verified. The role of management in the public sector is highlighted as an important factor, as well as the sufficiency of resources which have also been mentioned in some earlier studies as critical success factors. Commitment of the managers in the organization is important throughout the lifecycle of the system use. It can also be mentioned that, when system purchases are made, data processing and critical functions in the organization should be defined well and in a user-oriented manner, as all applications may not be able to respond to all kind of data processing needs.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Kitinoja (temikiti) on 2017-06-21 11:32:24.929790. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-21T11:32:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706213005.pdf: 906337 bytes, checksum: 934c578266b7f6e06881b37f8e532188 (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 77b79e6e699e5ee49b22f27e89835c86 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-21T11:32:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706213005.pdf: 906337 bytes, checksum: 934c578266b7f6e06881b37f8e532188 (MD5)\r\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: 77b79e6e699e5ee49b22f27e89835c86 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintatiedon hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "menestystekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "julkinen sektori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n menestystekij\u00e4t julkisella sektorilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706213005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-21T11:32:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "business intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestystekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "julkinen sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54630
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:26Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8816c9a3-2ccb-479e-b1df-e3ea4a217e25\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201706213005.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kitinoja, Teemu Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla liiketoimintatiedon hallinta menestystekijät tietojärjestelmät julkinen sektori Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Kvalitatiivinen tutkimus 601 business intelligence
title Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_full Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_fullStr Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_full_unstemmed Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_short Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_sort liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
title_txtP Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijät julkisella sektorilla
topic liiketoimintatiedon hallinta menestystekijät tietojärjestelmät julkinen sektori Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Kvalitatiivinen tutkimus 601 business intelligence
topic_facet 601 Information Systems Science Kvalitatiivinen tutkimus Tietojärjestelmätiede business intelligence julkinen sektori liiketoimintatiedon hallinta menestystekijät tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54630 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706213005
work_keys_str_mv AT kitinojateemu liiketoimintatiedonhallintajärjestelmänmenestystekijätjulkisellasektorilla