Inkluusio - tie tulevaisuuteen? luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590
_version_ 1826225683505872896
author Ahola, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahola, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahola, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahola, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet- tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta. Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In- kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin- takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni- telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in- kluusion toteuttamiseen. Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta- jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi, jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek- si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.
first_indexed 2023-03-22T09:57:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-20T06:45:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-20T06:45:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703948", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta ja\nsen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lis\u00e4ksi tutkittiin luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4\ninkluusion n\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 luokassa sek\u00e4 koulussa yleisesti.\n Tutkimusote on laadullinen ja menetelm\u00e4n\u00e4 on fenomenografinen l\u00e4hestymistapa.\nAineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin\nWebropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet-\ntajaopiskelijaa, joilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 kuukautta opettajankokemusta.\n \n\nOpettajien k\u00e4sitysten mukaan inkluusio on sek\u00e4 mahdollisuus ett\u00e4 haaste. In-\nkluusion toteutumisen ehtona on, ett\u00e4 koulun arvot ovat inkluusiomy\u00f6nteiset. Arvoiksi\nnousivat toisten kunnioittaminen sek\u00e4 erilaisuuden hyv\u00e4ksyminen. My\u00f6s koulun toimin-\ntakulttuurin tulee olla inkluusiomy\u00f6nteinen. Koululle toivottiin yhteist\u00e4 toimintasuunni-\ntelmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in-\nkluusion toteuttamiseen.\n Resursseissa n\u00e4htiin olevan suuria puutteita. Opettajien k\u00e4sitysten mukaan avusta-\njan ja erityisopettajan l\u00e4sn\u00e4olo luokassa helpottaisi opettajan ty\u00f6t\u00e4. Se mahdollistaisi\nkaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio k\u00e4sitettiin oppilaan oikeudeksi,\njota ei saa toteuttaa s\u00e4\u00e4st\u00f6syist\u00e4 vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek-\nsi. Siksi henkil\u00f6kunnan yhteisty\u00f6 koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2017-06-20 06:45:19.169098. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-20T06:45:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706202962.pdf: 501315 bytes, checksum: 157e997c0ba7ac9509c44ff542d9f732 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-20T06:45:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706202962.pdf: 501315 bytes, checksum: 157e997c0ba7ac9509c44ff542d9f732 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706202962", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-20T06:45:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54590
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Minna Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta Inkluusio opettajien käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 inkluusio koulu opettajat käsitykset
title Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_alt Luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_full Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_fullStr Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_full_unstemmed Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_short Inkluusio - tie tulevaisuuteen?
title_sort inkluusio tie tulevaisuuteen luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_sub luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
title_txtP Inkluusio - tie tulevaisuuteen? : luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta
topic Inkluusio opettajien käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 inkluusio koulu opettajat käsitykset
topic_facet 103 Inkluusio Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio koulu käsitykset opettajat opettajien käsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706202962
work_keys_str_mv AT aholaminna inkluusiotietulevaisuuteenluokanopettajienkäsityksiäinkluusiosta