Yhteenveto: | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja
sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä
inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti.
Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa.
Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin
Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet-
tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta.
Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In-
kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi
nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin-
takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni-
telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in-
kluusion toteuttamiseen.
Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta-
jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi
kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi,
jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek-
si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.
|