Inkluusio - tie tulevaisuuteen? luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54590
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumista peruskoulun 1-6 luokalla. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien käsityksiä inkluusion näyttäytymisestä luokassa sekä koulussa yleisesti. Tutkimusote on laadullinen ja menetelmänä on fenomenografinen lähestymistapa. Aineiston keruu toteutettiin helmikuussa 2017 kyselyn avulla. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa ja 14 luokanopet- tajaopiskelijaa, joilla oli vähintään neljä kuukautta opettajankokemusta. Opettajien käsitysten mukaan inkluusio on sekä mahdollisuus että haaste. In- kluusion toteutumisen ehtona on, että koulun arvot ovat inkluusiomyönteiset. Arvoiksi nousivat toisten kunnioittaminen sekä erilaisuuden hyväksyminen. Myös koulun toimin- takulttuurin tulee olla inkluusiomyönteinen. Koululle toivottiin yhteistä toimintasuunni- telmaa, jonka mukaan kaikilla luokanopettajilla on sama tahtotila ja toimintatavat in- kluusion toteuttamiseen. Resursseissa nähtiin olevan suuria puutteita. Opettajien käsitysten mukaan avusta- jan ja erityisopettajan läsnäolo luokassa helpottaisi opettajan työtä. Se mahdollistaisi kaikkien oppilaiden tasa-arvoisen kohtelun. Inkluusio käsitettiin oppilaan oikeudeksi, jota ei saa toteuttaa säästösyistä vaan kaikkien oppilaiden oppimisen mahdollistamisek- si. Siksi henkilökunnan yhteistyö koettiin tärkeäksi.