Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa

Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luku- ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäisty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahtola, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54574
_version_ 1826225732690378752
author Ahtola, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahtola, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahtola, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahtola, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luku- ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulun aikana luokilla 2, 3 ja 4. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 4. luokalla tunnistetut oppilaiden (n = 1873) lukemisen ja laskutaidon heikkoudet päällekkäistyivät ja missä määrin päällekkäistyvissä ja yksin esiintyvissä heikkouksissa ilmeni pysyvyyttä. Neljännen luokan luku- ja laskutaidon testitulosten perusteella muodostettiin seuraavat neljä alaryhmää: vähintään ikätasoinen luku- ja laskutaito (79.8 %), heikko lukutaito (9.8 %), heikko laskutaito (6.7 %) ja päällekkäiset heikkoudet luku- ja laskutaidossa (3.7 %). Alaryhmien eroja tarkasteltiin lukutaidon (sanantunnistus, lause- ja tekstitason luetun ymmärtäminen sekä sanojen erottelu) ja laskutaidon (laskutehtävä, aritmeettinen päättely sekä kertotaulu) testeissä luokilla 2–4. Tutkimuksen aineisto oli kerätty vuosina 2009–2011 osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Analyyseina käytettiin keskiarvovertailuja sekä ristiintaulukointia. Luku- ja laskutaidon heikkoudet päällekkäistyivät neljännellä luokalla siten, että niillä, joilla oli heikko lukutaito, oli 28 prosentilla myös laskutaidon heikkouksia ja niillä, joilla oli heikko laskutaito, oli 36 prosentilla myös heikko lukutaito. Vaikka heikkouksissa oli pysyvyyttä, sijoittuminen alaryhmiin vaihteli iän myötä. Tulokset viittasivat siihen, että päällekkäiset heikkoudet luku- ja laskutaidossa olivat yhteydessä erityisesti heikompaan suoriutumiseen lukutaidossa, mutta ei laskutaidossa. Tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että luku- ja laskutaidon kehityksen seurannan ja tuen on syytä olla jatkuvaa, jotta erot ikätovereihin eivät kasvaisi entisestään eivätkä päällekkäiset heikkoudet johtaisi entistä heikompaan suoriutumiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahtola, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-19T15:05:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-19T15:05:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54574", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat luku- ja laskutaidon heikkoudet ja niiden p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen alakoulun aikana luokilla 2, 3 ja 4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin 4. luokalla tunnistetut oppilaiden (n = 1873) lukemisen ja laskutaidon heikkoudet p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyiv\u00e4t ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyviss\u00e4 ja yksin esiintyviss\u00e4 heikkouksissa ilmeni pysyvyytt\u00e4. Nelj\u00e4nnen luokan luku- ja laskutaidon testitulosten perusteella muodostettiin seuraavat nelj\u00e4 alaryhm\u00e4\u00e4: v\u00e4hint\u00e4\u00e4n ik\u00e4tasoinen luku- ja laskutaito (79.8 %), heikko lukutaito (9.8 %), heikko laskutaito (6.7 %) ja p\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset heikkoudet luku- ja laskutaidossa (3.7 %). Alaryhmien eroja tarkasteltiin lukutaidon (sanantunnistus, lause- ja tekstitason luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 sanojen erottelu) ja laskutaidon (laskuteht\u00e4v\u00e4, aritmeettinen p\u00e4\u00e4ttely sek\u00e4 kertotaulu) testeiss\u00e4 luokilla 2\u20134. Tutkimuksen aineisto oli ker\u00e4tty vuosina 2009\u20132011 osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Analyyseina k\u00e4ytettiin keskiarvovertailuja sek\u00e4 ristiintaulukointia.\nLuku- ja laskutaidon heikkoudet p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyiv\u00e4t nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla siten, ett\u00e4 niill\u00e4, joilla oli heikko lukutaito, oli 28 prosentilla my\u00f6s laskutaidon heikkouksia ja niill\u00e4, joilla oli heikko laskutaito, oli 36 prosentilla my\u00f6s heikko lukutaito. Vaikka heikkouksissa oli pysyvyytt\u00e4, sijoittuminen alaryhmiin vaihteli i\u00e4n my\u00f6t\u00e4. Tulokset viittasivat siihen, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset heikkoudet luku- ja laskutaidossa olivat yhteydess\u00e4 erityisesti heikompaan suoriutumiseen lukutaidossa, mutta ei laskutaidossa. Tulokset vahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 luku- ja laskutaidon kehityksen seurannan ja tuen on syyt\u00e4 olla jatkuvaa, jotta erot ik\u00e4tovereihin eiv\u00e4t kasvaisi entisest\u00e4\u00e4n eiv\u00e4tk\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset heikkoudet johtaisi entist\u00e4 heikompaan suoriutumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Ahtola (emalahto) on 2017-06-19 15:05:47.970859. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-19T15:05:48Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706192957.pdf: 561593 bytes, checksum: 4cb14faeb3d8e944fd1ca6101b7904a0 (MD5)\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 0766752eab14e88cb1c13035efe3420a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-19T15:05:48Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706192957.pdf: 561593 bytes, checksum: 4cb14faeb3d8e944fd1ca6101b7904a0 (MD5)\nlicense.html: 4836 bytes, checksum: 0766752eab14e88cb1c13035efe3420a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvaikeuksien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen alakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706192957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-19T15:05:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54574
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1493c9b3-235c-4094-bc7b-9be540833c07\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706192957.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahtola, Emilia Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa lukutaito laskutaito oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen pitkittäistutkimus alakouluikäiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Pitkittäistutkimus 103 matemaattiset taidot oppimisvaikeudet koululaiset
title Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_full Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_fullStr Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_full_unstemmed Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_short Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_sort lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
title_txtP Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa
topic lukutaito laskutaito oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen pitkittäistutkimus alakouluikäiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Pitkittäistutkimus 103 matemaattiset taidot oppimisvaikeudet koululaiset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Pitkittäistutkimus Teacher Education alakouluikäiset koululaiset laskutaito lukutaito matemaattiset taidot oppimisvaikeudet oppimisvaikeuksien päällekkäistyminen pitkittäistutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54574 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706192957
work_keys_str_mv AT ahtolaemilia lukutaidonjalaskutaidonheikkoudetjaniidenpäällekkäistyminenalakoulussa