Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, miten peruskoulu oli tukenut heidän sopeutumisprosessiaan. Tutkimuksessa tarka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hakala, Hilla
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54572
_version_ 1826225711010021376
author Hakala, Hilla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakala, Hilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakala, Hilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakala, Hilla
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, miten peruskoulu oli tukenut heidän sopeutumisprosessiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti oppilaiden omia kokemuksia heidän peruskouluaikaisista opetusjärjestelyistään, suomen kielen oppimisestaan, kieli-identiteetistään sekä vertaisryhmistään. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa 13–32-vuotiasta suomea toisena kielenään käyttävää maahanmuuttajataustaista henkilöä, joista seitsemän oli syntynyt ulkomailla ja yksi Suomessa. Aineisto kä- siteltiin narratiivisesti. Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusjärjestelyt toteutuivat vaihtelevasti. Poikkeuksen muodosti valmistava opetus, johon kaikki kesken perusopetuksen Suomeen muuttaneet oppilaat olivat osallistuneet. Peruskoulun näkyviä tukitoimia ei esiintynyt runsaasti eikä ensikielen hyödyntämisen mahdollistavia käytänteitä esiintynyt juurikaan opetuksen osana. Tästä huolimatta suomalainen peruskoulu koettiin kaiken kaikkiaan laadukkaana ja tasa-arvoisena sekä suomalaiset opettajat auttamishaluisina. Vieraskielisten oppilaiden kieli-identiteetti sekä kielenkäyttö näyttäytyivät tutkimuksessa hyvin moninaisina. Haastatellut näkivät sosiaalisen ympäristön roolin kielen oppimisessa keskeisenä. Koulun kieliympäristöllä oli yhteys oppilaiden kieliin identifioitumiseen, oman toisen kielen hallinnan kokemukseen sekä omaehtoisiin vertaisryhmiin hakeutumiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Hilla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-19T14:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-19T14:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703945", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54572", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla\noppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sek\u00e4 sen aikaisesta\nsopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten peruskoulu\noli tukenut heid\u00e4n sopeutumisprosessiaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin\nerityisesti oppilaiden omia kokemuksia heid\u00e4n peruskouluaikaisista opetusj\u00e4rjestelyist\u00e4\u00e4n,\nsuomen kielen oppimisestaan, kieli-identiteetist\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vertaisryhmist\u00e4\u00e4n.\nLaadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa\n13\u201332-vuotiasta suomea toisena kielen\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 maahanmuuttajataustaista\nhenkil\u00f6\u00e4, joista seitsem\u00e4n oli syntynyt ulkomailla ja yksi Suomessa. Aineisto k\u00e4-\nsiteltiin narratiivisesti.\nTulosten perusteella maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetusj\u00e4rjestelyt\ntoteutuivat vaihtelevasti. Poikkeuksen muodosti valmistava opetus, johon\nkaikki kesken perusopetuksen Suomeen muuttaneet oppilaat olivat osallistuneet.\nPeruskoulun n\u00e4kyvi\u00e4 tukitoimia ei esiintynyt runsaasti eik\u00e4 ensikielen hy\u00f6dynt\u00e4misen\nmahdollistavia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 esiintynyt juurikaan opetuksen osana. T\u00e4st\u00e4\nhuolimatta suomalainen peruskoulu koettiin kaiken kaikkiaan laadukkaana ja\ntasa-arvoisena sek\u00e4 suomalaiset opettajat auttamishaluisina. Vieraskielisten oppilaiden\nkieli-identiteetti sek\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t tutkimuksessa hyvin\nmoninaisina. Haastatellut n\u00e4kiv\u00e4t sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n roolin kielen oppimisessa\nkeskeisen\u00e4. Koulun kieliymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 oli yhteys oppilaiden kieliin identifioitumiseen,\noman toisen kielen hallinnan kokemukseen sek\u00e4 omaehtoisiin vertaisryhmiin\nhakeutumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hilla Hakala (hirihaka) on 2017-06-19 14:18:41.960008. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-19T14:18:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706192954.pdf: 1432810 bytes, checksum: 05990476ae4017044963e61ac9a04745 (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: df71df8c7b4504a669e62d796bb39312 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-19T14:18:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706192954.pdf: 1432810 bytes, checksum: 05990476ae4017044963e61ac9a04745 (MD5)\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: df71df8c7b4504a669e62d796bb39312 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (170 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajataustainen oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieli-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulun opetusj\u00e4rjestelyt", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706192954", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-19T14:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sopeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54572
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d87b089-f131-4e44-b91b-644647c8840e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706192954.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Hilla Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia maahanmuuttajataustainen oppilas sopeutuminen toisen kielen oppiminen monikielisyys kieli-identiteetti peruskoulun opetusjärjestelyt sosiaaliset suhteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajatausta oppilaat toinen kieli kielen oppiminen kielellinen identiteetti peruskoulu
title Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_full Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_fullStr Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_full_unstemmed Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_short Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_sort maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
title_txtP Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
topic maahanmuuttajataustainen oppilas sopeutuminen toisen kielen oppiminen monikielisyys kieli-identiteetti peruskoulun opetusjärjestelyt sosiaaliset suhteet Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 maahanmuuttajatausta oppilaat toinen kieli kielen oppiminen kielellinen identiteetti peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielellinen identiteetti kielen oppiminen kieli-identiteetti maahanmuuttajatausta maahanmuuttajataustainen oppilas monikielisyys oppilaat peruskoulu peruskoulun opetusjärjestelyt sopeutuminen sosiaaliset suhteet toinen kieli toisen kielen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54572 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706192954
work_keys_str_mv AT hakalahilla maahanmuuttajataustaistenoppilaidenperuskouluaikaisiasopeutumiskokemuksia