| Summary: | Luottamus on yksi tärkeimmistä rakennuspalikoista yritysten välisessä yhteistyössä, sillä luottamus tarjoaa yrityksille monenlaisia hyötyjä, kuten parempaa 
turvallisuutta ja pienempiä riskejä. Juuritasolla luottamus voidaan jakaa kognitiiviseen luottamukseen, joka perustuu laskelmointiin, kuten lakiteknisiin sopimuksiin sekä kustannus-hyötyanalyyseihin, sekä affektiiviseen luottamukseen, 
joka ottaa huomioon luottamuksen tunnepuolen, kuten ihmisten välisen kanssakäymisen ja ihmissuhteet, jotka syntyvät luottamusten osapuolten välille. Kun 
tietokonevälitteinen kulttuurienvälinen yhteistyö on keskiössä ja kasvokkain tapaaminen ei aina ole mahdollista, sosiaaliset ohjelmistot voivat tarjota kansainvälisisille yrityksille samankaltaisia hyötyjä, kuin kasvokkain tapaaminen. Tämä 
tutkimus löytää merkittäviä eroja siinä, miten korealaiset käsittävät luottamuksen suhteessa suomalaisiin yrityksiin ja miten sosiaalisia ohjelmistoja voidaan 
hyödyntää tässä prosessissa. Tutkimus osoittaa, että korealaiset ovat taipuvaisempia affektiiviseen luottamukseen, missä oman ryhmän jäsenten suosiminen 
ja ihmissuhteet määräävät luottamuksen syntymistä. Individualistisen suomalaisen kulttuurin ja kollektiivisen korealaisen kulttuurin välillä on nähtävissä selvä 
konflikti. Tulokset viittaavat siihen, että sosiaalisia ohjelmistoja voidaan käyttää 
luottamuksen luomiseen näitä kahta kulttuuria edustavien yritysten välillä, 
mutta ohjelmiston valinta täytyy tehdä suhteessa käsiteltävään asiaan ja ohjelmiston tulisi ottaa huomioon nimenomaan affektiivisen luottamuksen piirteet. 
Sosiaalisilla ohjelmistoilla ei kuitenkaan kaikesta huolimatta voi täysin korvata 
kenenkään tapaamista kasvokkain.
Trust has been regarded as one of the most important components in any 
business partnership as trust offers many benefits in forms of elevated security 
and reduced risks. Simply put, trust can be categorized into cognitive trust 
addressing the calculative foundations, such as legal contracts and cost-benefit 
calculations, and affective trust addressing the emotional foundations, such as 
the inter-personal relationships between the collaborating parties. In case of 
international businesses where cross-cultural computer-mediated 
communication over national borders is in the center, social software can offer 
many significant advantages to face-to-face communication when meeting in 
person is not possible, using the example of Finland and South Korea. This thesis 
examines and finds the significant differences how Koreans view trust in relation 
to Finnish companies and how social software can be integrated into this process. 
The study finds that Koreans are strongly inclined towards affective trust where 
in-group favoritism and relationships between people dictate the trust 
expectations. A clear conflict between a typical individualistic culture such as 
Finland, in contrast to collectivistic Korea, was found. The results suggest that 
social software can be utilized for trust building process between these two 
cultures, however the selection of tools has to be made in relation to the matter 
at hand and should address the affective trust expectations. However, it was 
found that social software cannot completely substitute face-to-face 
communication. 
 | 
|---|