Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä

Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni tuottavan uutta tutkimustietoa lukioiden yhdistämises-tä etenkin opinto-ohja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytinkoski, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54547
_version_ 1826225749271511040
author Hytinkoski, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hytinkoski, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hytinkoski, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hytinkoski, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni tuottavan uutta tutkimustietoa lukioiden yhdistämises-tä etenkin opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ennakko-odotuksia opinto-ohjaajilla oli ennen lukioiden yhdistämistä? 2. Millaisia olivat vuoden päästä yhdistämisestä toteutuneet kokemukset? 3. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä: miten opin-to-ohjaajien kokemukset olivat muuttuneet? Tutkimukseni on tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytän teemahaastatte-lua. Tutkimuksen aineistona ovat kahden opinto-ohjaajan haastattelut. Molempia haastateltiin kaksi kertaa tutkimusprosessin aikana, ensin vuoden kuluttua yhdistämisestä ja uudelleen kolme vuotta myöhemmin. Analysoin aineiston temaattisella sisällönanalyysilla aineistolähtöi-sesti. Analyysin tuloksena muodostin kahdeksan pääluokkaa liittyen opinto-ohjaajien kokemuk-siin lukioiden yhdistämisestä. Ensimmäinen pääluokka kattaa lukioiden yhdistämisen ulkoiset tekijät: syyt ja toteutuksen. Toinen pääluokka käsittelee opinto-ohjaajien suhtautumista yhdis-tämiseen, sekä heidän toiveitaan ja odotuksiaan sen suhteen. Kolmannessa pääluokassa käsitel-lään edellisten toteutumista. Neljännessä pääluokassa eritellään opinto-ohjaajien työn muutosta yhdistämisen myötä. Esille tuli niin positiivisia kuin negatiivisiakin seikkoja. Viides pääluokka kartoittaa opinto-ohjaajien näkemystä kahden opinto-ohjaajan lukion mahdollisuuksista ja haasteista. Kuudennessa pääluokassa pohditaan esimiehen ja työyhteisön vaikutusta opinto-ohjaajien työhön. Seitsemäs pääluokka pohtii ohjausta ja koulua muutoksessa opinto-ohjaajien silmin. Lopuksi kahdeksas pääluokka käsittää opinto-ohjaajien pohdintaa työstään, sen nykyti-lanteesta ja tulevaisuudesta. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opinto-ohjaajien odotukset ensimmäiselle vuodelle toteutuivat melko hyvin, ja monet peloista osoittautuivat turhiksi. Perusasiat toimivat hyvin, ja opiskelijan kannalta ei löytynyt varsinaisesti haittoja. Haasteellisimmaksi asiaksi nousi kahden erilaisen työyhteisökulttuurin yhdistäminen. Neljän vuoden kuluttua yhdistämisestä kokemuk-set olivat hyvin samansuuntaisia, mutta vielä positiivisempia kuin aluksi. Jonkinasteista speku-laatiota yhdistämiseen liittyen kuitenkin edelleen esiintyi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hytinkoski, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-18T20:47:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-18T20:47:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703891", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54547", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset er\u00e4\u00e4n keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdist\u00e4misest\u00e4. Haluan selvitt\u00e4\u00e4, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdist\u00e4misen ja sen vaikutukset ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Toivon ty\u00f6ni tuottavan uutta tutkimustietoa lukioiden yhdist\u00e4mises-t\u00e4 etenkin opinto-ohjaajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ennakko-odotuksia opinto-ohjaajilla oli ennen lukioiden yhdist\u00e4mist\u00e4? 2. Millaisia olivat vuoden p\u00e4\u00e4st\u00e4 yhdist\u00e4misest\u00e4 toteutuneet kokemukset? 3. Nelj\u00e4n vuoden kuluttua yhdist\u00e4misest\u00e4: miten opin-to-ohjaajien kokemukset olivat muuttuneet?\r\nTutkimukseni on tapaustutkimus, jossa aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n teemahaastatte-lua. Tutkimuksen aineistona ovat kahden opinto-ohjaajan haastattelut. Molempia haastateltiin kaksi kertaa tutkimusprosessin aikana, ensin vuoden kuluttua yhdist\u00e4misest\u00e4 ja uudelleen kolme vuotta my\u00f6hemmin. Analysoin aineiston temaattisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla aineistol\u00e4ht\u00f6i-sesti.\r\nAnalyysin tuloksena muodostin kahdeksan p\u00e4\u00e4luokkaa liittyen opinto-ohjaajien kokemuk-siin lukioiden yhdist\u00e4misest\u00e4. Ensimm\u00e4inen p\u00e4\u00e4luokka kattaa lukioiden yhdist\u00e4misen ulkoiset tekij\u00e4t: syyt ja toteutuksen. Toinen p\u00e4\u00e4luokka k\u00e4sittelee opinto-ohjaajien suhtautumista yhdis-t\u00e4miseen, sek\u00e4 heid\u00e4n toiveitaan ja odotuksiaan sen suhteen. Kolmannessa p\u00e4\u00e4luokassa k\u00e4sitel-l\u00e4\u00e4n edellisten toteutumista. Nelj\u00e4nness\u00e4 p\u00e4\u00e4luokassa eritell\u00e4\u00e4n opinto-ohjaajien ty\u00f6n muutosta yhdist\u00e4misen my\u00f6t\u00e4. Esille tuli niin positiivisia kuin negatiivisiakin seikkoja. Viides p\u00e4\u00e4luokka kartoittaa opinto-ohjaajien n\u00e4kemyst\u00e4 kahden opinto-ohjaajan lukion mahdollisuuksista ja haasteista. Kuudennessa p\u00e4\u00e4luokassa pohditaan esimiehen ja ty\u00f6yhteis\u00f6n vaikutusta opinto-ohjaajien ty\u00f6h\u00f6n. Seitsem\u00e4s p\u00e4\u00e4luokka pohtii ohjausta ja koulua muutoksessa opinto-ohjaajien silmin. Lopuksi kahdeksas p\u00e4\u00e4luokka k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 opinto-ohjaajien pohdintaa ty\u00f6st\u00e4\u00e4n, sen nykyti-lanteesta ja tulevaisuudesta.\r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 opinto-ohjaajien odotukset ensimm\u00e4iselle vuodelle toteutuivat melko hyvin, ja monet peloista osoittautuivat turhiksi. Perusasiat toimivat hyvin, ja opiskelijan kannalta ei l\u00f6ytynyt varsinaisesti haittoja. Haasteellisimmaksi asiaksi nousi kahden erilaisen ty\u00f6yhteis\u00f6kulttuurin yhdist\u00e4minen. Nelj\u00e4n vuoden kuluttua yhdist\u00e4misest\u00e4 kokemuk-set olivat hyvin samansuuntaisia, mutta viel\u00e4 positiivisempia kuin aluksi. Jonkinasteista speku-laatiota yhdist\u00e4miseen liittyen kuitenkin edelleen esiintyi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Hytinkoski (sajohyti) on 2017-06-18 20:47:31.795849. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-18T20:47:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706182934.pdf: 667675 bytes, checksum: 1d800bcd2b6cc20ef4095a6cc1adfeb0 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 0a5bf6005d35d759391ea305c8072fd0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-18T20:47:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706182934.pdf: 667675 bytes, checksum: 1d800bcd2b6cc20ef4095a6cc1adfeb0 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 0a5bf6005d35d759391ea305c8072fd0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (138 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulujen yhdist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdist\u00e4misen vaikutuksista heid\u00e4n ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706182934", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-18T20:47:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54547
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c551ac41-3325-4ae7-9292-eb881e19e2be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706182934.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytinkoski, Satu Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä opinto-ohjaaja opinto-ohjaus koulujen yhdistäminen kokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat kokemukset lukio
title Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_full Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_fullStr Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_full_unstemmed Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_short Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_sort opinto ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
title_txtP Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
topic opinto-ohjaaja opinto-ohjaus koulujen yhdistäminen kokemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaajat kokemukset lukio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset kokemus koulujen yhdistäminen lukio opinto-ohjaaja opinto-ohjaajat opinto-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54547 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706182934
work_keys_str_mv AT hytinkoskisatu opintoohjaajienkokemuksialukioidenyhdistämisenvaikutuksistaheidäntyöhönsä