Vanhempien käsityksiä varhaiskasvatusikäisten lastensa harjoittamasta ikärajattujen digitaalisten pelien pelaamisesta

Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella vanhempien käsityksiä ikärajattujen digitaalisten pelien pelaamisen sallimisesta varhaiskasvatusikäisille lapsilleen. Tutkimme, miten vanhemmat perustelevat päätöstään. Mitä myönteistä ja kielteistä he näkivät lasten pelaamisessa? Valitsimme tutkimuskohteemm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Engbäck, Riitta, Heinonen, Marika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54544
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella vanhempien käsityksiä ikärajattujen digitaalisten pelien pelaamisen sallimisesta varhaiskasvatusikäisille lapsilleen. Tutkimme, miten vanhemmat perustelevat päätöstään. Mitä myönteistä ja kielteistä he näkivät lasten pelaamisessa? Valitsimme tutkimuskohteemme sen ajankohtaisuuteen ja henkilökohtaiseen kiinnostukseemme vedoten. Toteutimme tutkielmamme teemahaastatteluna sähköpostitse sekä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkielmaamme osallistui 10 vanhempaa, joista kaksi vastasi sähköpostilla ja kahdeksan kyselylomakkeella. Käytimme aineistomme analyysimenetelmänä sisällönanalyysia. Tutkimustuloksiin muodostamiemme kolmen pääluokan mukaan vanhemmat tiedostavat lasten harjoittaman ikärajatun pelin pelaamisen kielteisten vaikutusten riskit, mutta perustelevat sallimistaan pelaamisen myönteisillä vaikutuksilla. Vanhemmat pitävät ikärajoja tärkeinä, mutta kyseenalaistavat ikärajajärjestelmän toimivuuden, ja perustelevat järjestelmän puutteilla ikärajoitusten ohittamista varsinkin matalan ikärajan peleissä. Tutkielmamme perusteella digitaalisten pelien suomalaisen ikärajajärjestelmän uudelleenarviointi voisi hyödyttää perheitä, joissa on varhaiskasvatusikäisiä lapsia.