Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä

Tämä tutkimus tarkasteli lasten työmuistin ja lyhytkestoisen muistin toiminnan yhteyttä heidän aritmetiikan sujuvuutensa. Työmuisti on todettu yhdeksi aritmetiikan sujuvuuden taustalla vaikuttavaksi tekijäksi, mutta aiemmat tutkimushavainnot ovat osittain ristiriitaisia. Tutkimuksessa selvitettiin,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Granberg, Annaleena
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54526
_version_ 1826225719187865600
author Granberg, Annaleena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Granberg, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Granberg, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Granberg, Annaleena
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkasteli lasten työmuistin ja lyhytkestoisen muistin toiminnan yhteyttä heidän aritmetiikan sujuvuutensa. Työmuisti on todettu yhdeksi aritmetiikan sujuvuuden taustalla vaikuttavaksi tekijäksi, mutta aiemmat tutkimushavainnot ovat osittain ristiriitaisia. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon tämä muistitoiminnan vaihtelu selittää aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua 1. luokalla, sekä 2. luokalla, kun 1. luokan taitotaso on kontrolloitu. Aihetta tarkasteltiin muistitehtävien kolmesta ulottuvuudesta: vertailtiin työmuistin ja lyhytkestoisen muistin, sekä visuaalisen ja kielellisen säilön, ja lopuksi sanojen ja numeroiden muistamiskyvyn yhteyttä aritmeettiseen sujuvuuteen. Tutkimukseen osallistui 195 lasta, joiden aritmetiikan sujuvuutta seurattiin ensimmäisen luokan keväältä toisen luokan syksylle. Muistitoiminnot mitattiin ensimmäisen luokan keväällä. Aineisto analysoitiin regressioanalyysilla. Työmuisti selitti aritmeettista sujuvuutta ensimmäisellä luokalla enemmän kuin lyhytkestoinen muisti. Kielellinen säilö oli hieman vahvempi sujuvuuden selittäjä ensimmäisellä luokalla kuin visuaalinen säilö. Kyky muistaa sekä sanoja että numeroita vaikutti sujuvuuteen ensimmäisellä luokalla, mutta kyky muistaa numeerista materiaalia korostui tuloksissa. Sujuvuutta toisella luokalla selitti pääosin ensimmäisen luokan taitotaso, mutta myös kyky muistaa numeroita. Johtopäätös on, että sujuvuuden harjaannuttamiseksi tulisi opettaa lapsille laskemista tehostavia työmuisti– ja laskustrategioita, huomioiden samalla matematiikan hierarkkinen luonne. Lisäksi tulee kiinnittää huomio siihen, että vältetään oppilaiden työmuistin ylikuormittumista matematiikan tunneilla. työmuisti, lyhytkestoinen muisti, aritmetiikka, sujuvuus, alkuopetus.
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Granberg, Annaleena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-15T12:50:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-15T12:50:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli lasten ty\u00f6muistin ja lyhytkestoisen muistin toiminnan\nyhteytt\u00e4 heid\u00e4n aritmetiikan sujuvuutensa. Ty\u00f6muisti on todettu yhdeksi\naritmetiikan sujuvuuden taustalla vaikuttavaksi tekij\u00e4ksi, mutta aiemmat\ntutkimushavainnot ovat osittain ristiriitaisia. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka\npaljon t\u00e4m\u00e4 muistitoiminnan vaihtelu selitt\u00e4\u00e4 aritmetiikan sujuvuuden vaihtelua\n1. luokalla, sek\u00e4 2. luokalla, kun 1. luokan taitotaso on kontrolloitu. Aihetta tarkasteltiin\nmuistiteht\u00e4vien kolmesta ulottuvuudesta: vertailtiin ty\u00f6muistin ja lyhytkestoisen\nmuistin, sek\u00e4 visuaalisen ja kielellisen s\u00e4il\u00f6n, ja lopuksi sanojen ja\nnumeroiden muistamiskyvyn yhteytt\u00e4 aritmeettiseen sujuvuuteen.\nTutkimukseen osallistui 195 lasta, joiden aritmetiikan sujuvuutta seurattiin\nensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 toisen luokan syksylle. Muistitoiminnot mitattiin\nensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Aineisto analysoitiin regressioanalyysilla.\nTy\u00f6muisti selitti aritmeettista sujuvuutta ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla enemm\u00e4n\nkuin lyhytkestoinen muisti. Kielellinen s\u00e4il\u00f6 oli hieman vahvempi sujuvuuden\nselitt\u00e4j\u00e4 ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla kuin visuaalinen s\u00e4il\u00f6. Kyky muistaa sek\u00e4 sanoja\nett\u00e4 numeroita vaikutti sujuvuuteen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla, mutta kyky muistaa\nnumeerista materiaalia korostui tuloksissa. Sujuvuutta toisella luokalla selitti\np\u00e4\u00e4osin ensimm\u00e4isen luokan taitotaso, mutta my\u00f6s kyky muistaa numeroita.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 sujuvuuden harjaannuttamiseksi tulisi opettaa lapsille\nlaskemista tehostavia ty\u00f6muisti\u2013 ja laskustrategioita, huomioiden samalla matematiikan\nhierarkkinen luonne. Lis\u00e4ksi tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomio siihen, ett\u00e4 v\u00e4ltet\u00e4\u00e4n\noppilaiden ty\u00f6muistin ylikuormittumista matematiikan tunneilla.\nty\u00f6muisti, lyhytkestoinen muisti, aritmetiikka, sujuvuus, alkuopetus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annaleena Granberg (ansomalm) on 2017-06-15 12:50:20.014045. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-15T12:50:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706152912.pdf: 924210 bytes, checksum: 350ebd2f331c7277538ba3f6dd6a6d38 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: a94d51178cfa8067c033c64e69384500 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-15T12:50:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706152912.pdf: 924210 bytes, checksum: 350ebd2f331c7277538ba3f6dd6a6d38 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: a94d51178cfa8067c033c64e69384500 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (67 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lyhytkestoinen muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aritmetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6muistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusi\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706152912", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-15T12:50:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aritmetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54526
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/90f0320a-6dd1-4e6d-8631-0fa08d2acf58\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706152912.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Granberg, Annaleena Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä työmuisti lyhytkestoinen muisti aritmetiikka sujuvuus alkuopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 muisti
title Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_full Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_fullStr Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_full_unstemmed Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_short Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_sort työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
title_txtP Työmuistin ja lyhytkestoisen muistin yhteys aritmeettiseen sujuvuuteen alkuopetusiässä
topic työmuisti lyhytkestoinen muisti aritmetiikka sujuvuus alkuopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 muisti
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alkuopetus aritmetiikka lyhytkestoinen muisti muisti sujuvuus työmuisti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54526 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706152912
work_keys_str_mv AT granbergannaleena työmuistinjalyhytkestoisenmuistinyhteysaritmeettiseensujuvuuteenalkuopetusiäss