Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa

Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin, nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska kuluttajille on vaivatonta tarjota ostoärsykkeitä ja ostaminen on heille help...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lahtinen, Jussi
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54521
_version_ 1828193099383308288
author Lahtinen, Jussi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahtinen, Jussi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahtinen, Jussi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahtinen, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Kaupankäynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoympäristöihin, nopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava ympäristö saada kuluttajat tekemään ylimääräisiä impulssiostoja, koska kuluttajille on vaivatonta tarjota ostoärsykkeitä ja ostaminen on heille helppoa ja nopeaa. Impulssiostaminen tulee tulevaisuudessa olemaan myynnin kannalta selkeä kilpailuetu verkkokauppiaille. Myös flow on seikka, jota kuluttajat vaativat nykyään verkkosivuilta, koska se tarjoaa miellyttävän asiakaskokemuksen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako flow-kokemus impulssiostamiseen verkkokaupassa ja kuinka verkkokauppiaat voisivat hyödyntää enemmän flow-kokemusta ja impulssiostamista liiketoiminnassaan. Tutkimusongelmiin vastaukset selvitettiin toteuttamalla kirjallisuuskatsaus, joka käsittelee flow’ta sekä impulssiostamista. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, Laddering-haastattelulla. Laddering-haastatteluiden pohjalta syntyi lukuisia arvoketjua, joista muodostettiin visuaalisia arvokarttoja, joista ilmenee, millaisia tärkeitä ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat verkkokaupalta ja miksi, sekä mitä arvoa ne heille tarjoavat. Tutkimuksen tuloksena arvokarttoihin koodattiin teoreettisen viitekehyksen avulla flow’hon ja impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät ja rakenneosat, joista selviää onko flow’lla vaikutusta impulssiostamiseen ja toisinpäin. Arvokarttojen ja teoriaosuuden avulla tutkimuksesta selvisi, että flow vaikuttaa osaltansa impulssiostoihin. Yleisin tähän vaikuttava tekijä on, että kuluttajat kokevat verkkosivujen olevan tarpeeksi helppokäyttöiset ja selkeät. Verkkokauppojen suunnittelijoiden on tulevaisuudessa kiinnitettävä huomiota, että verkkosivut ovat selkeitä, luotettavia, helppokäyttöisiä ja, että tuotteista ja palveluista on saatavilla tarpeeksi tietoa, koska ainoastaan tämänkaltaiset sivut kiinnostavat kuluttajia ja saavat heidät vierailemaan sivuilla useammin ja kauemmin. Recently, trading and business has moved to an online environment as a result of rapid technological development. Online stores are a great environment to get consumers to make additional impulse purchases. The reason being that it’s very easy to offer different buying stimulus to consumers, along with the fact that purchasing in online stores is quick and easy for them as well. In future impulse buying will be a clear competitive advantage for online retailers. Consumers also demands flow experience from the websites because it provides a pleasant customer experience. The purpose of this study is to find out if flow experiences have an influence on impulse purchasing via online stores, and how online merchants could exploit flow experiences and impulse purchasing more in their daily business. Implementing a literature review examining flow and impulse purchasing solved the research problems. The empirical part of the research was carried out using a qualitative research method with a laddering interview. Numerous value chains were formed trough the laddering interview. Later, these value chains were coded into visual value maps. As a result of the research, the value maps were encoded again with the factors and components of flow and impulse purchasing by using the theoretical framework as support. The value maps and the theoretical part of the study revealed that flow does have an influence on impulse purchasing. The most common factors affecting impulse purchasing are the consumer’s perception that the web site is clear, and especially, the consumer’s perception of ease of use of the online store. In the future, online store designers will have to pay attention to the fact that websites are perceived as clear, reliable, easy to use and that there is enough information available on the products sold and the services provided.
first_indexed 2023-03-22T09:59:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuunanen, Tuure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-15T10:15:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-15T10:15:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54521", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaupank\u00e4ynti on siirtynyt viime aikoina hyvin nopeasti verkkoymp\u00e4rist\u00f6ihin,\r\nnopean teknologisen kehittymisen seurauksena. Verkkokaupat ovat loistava\r\nymp\u00e4rist\u00f6 saada kuluttajat tekem\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isi\u00e4 impulssiostoja, koska kuluttajille\r\non vaivatonta tarjota osto\u00e4rsykkeit\u00e4 ja ostaminen on heille helppoa ja nopeaa.\r\nImpulssiostaminen tulee tulevaisuudessa olemaan myynnin kannalta selke\u00e4\r\nkilpailuetu verkkokauppiaille. My\u00f6s flow on seikka, jota kuluttajat vaativat\r\nnyky\u00e4\u00e4n verkkosivuilta, koska se tarjoaa miellytt\u00e4v\u00e4n asiakaskokemuksen.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 vaikuttaako flow-kokemus\r\nimpulssiostamiseen verkkokaupassa ja kuinka verkkokauppiaat voisivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\r\nenemm\u00e4n flow-kokemusta ja impulssiostamista liiketoiminnassaan.\r\nTutkimusongelmiin vastaukset selvitettiin toteuttamalla kirjallisuuskatsaus,\r\njoka k\u00e4sittelee flow\u2019ta sek\u00e4 impulssiostamista.\r\nTutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4,\r\nLaddering-haastattelulla. Laddering-haastatteluiden pohjalta syntyi\r\nlukuisia arvoketjua, joista muodostettiin visuaalisia arvokarttoja, joista ilmenee,\r\nmillaisia t\u00e4rkeit\u00e4 ominaisuuksia kuluttajat kaipaavat verkkokaupalta ja miksi,\r\nsek\u00e4 mit\u00e4 arvoa ne heille tarjoavat. Tutkimuksen tuloksena arvokarttoihin koodattiin\r\nteoreettisen viitekehyksen avulla flow\u2019hon ja impulssiostamiseen vaikuttavat\r\ntekij\u00e4t ja rakenneosat, joista selvi\u00e4\u00e4 onko flow\u2019lla vaikutusta impulssiostamiseen\r\nja toisinp\u00e4in.\r\nArvokarttojen ja teoriaosuuden avulla tutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 flow vaikuttaa\r\nosaltansa impulssiostoihin. Yleisin t\u00e4h\u00e4n vaikuttava tekij\u00e4 on, ett\u00e4 kuluttajat\r\nkokevat verkkosivujen olevan tarpeeksi helppok\u00e4ytt\u00f6iset ja selke\u00e4t.\r\nVerkkokauppojen suunnittelijoiden on tulevaisuudessa kiinnitett\u00e4v\u00e4\r\nhuomiota, ett\u00e4 verkkosivut ovat selkeit\u00e4, luotettavia, helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 ja, ett\u00e4\r\ntuotteista ja palveluista on saatavilla tarpeeksi tietoa, koska ainoastaan t\u00e4m\u00e4nkaltaiset\r\nsivut kiinnostavat kuluttajia ja saavat heid\u00e4t vierailemaan sivuilla useammin\r\nja kauemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Recently, trading and business has moved to an online environment as a\r\nresult of rapid technological development. Online stores are a great environment\r\nto get consumers to make additional impulse purchases. The reason being\r\nthat it\u2019s very easy to offer different buying stimulus to consumers, along with\r\nthe fact that purchasing in online stores is quick and easy for them as well. In\r\nfuture impulse buying will be a clear competitive advantage for online retailers.\r\nConsumers also demands flow experience from the websites because it provides\r\na pleasant customer experience.\r\nThe purpose of this study is to find out if flow experiences have an influence\r\non impulse purchasing via online stores, and how online merchants could\r\nexploit flow experiences and impulse purchasing more in their daily business.\r\nImplementing a literature review examining flow and impulse purchasing\r\nsolved the research problems. The empirical part of the research was carried out\r\nusing a qualitative research method with a laddering interview.\r\nNumerous value chains were formed trough the laddering interview. Later,\r\nthese value chains were coded into visual value maps. As a result of the research,\r\nthe value maps were encoded again with the factors and components of\r\nflow and impulse purchasing by using the theoretical framework as support.\r\nThe value maps and the theoretical part of the study revealed that flow\r\ndoes have an influence on impulse purchasing. The most common factors affecting\r\nimpulse purchasing are the consumer\u2019s perception that the web site is\r\nclear, and especially, the consumer\u2019s perception of ease of use of the online\r\nstore.\r\nIn the future, online store designers will have to pay attention to the fact\r\nthat websites are perceived as clear, reliable, easy to use and that there is\r\nenough information available on the products sold and the services provided.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Lahtinen (jutulaht) on 2017-06-15 10:15:52.724483. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-15T10:15:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706152906.pdf: 11946051 bytes, checksum: 8095de83a9379661321c23d1b6b693f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: 5fed3a1958fcd60d92b7ee3061114cf2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-15T10:15:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706152906.pdf: 11946051 bytes, checksum: 8095de83a9379661321c23d1b6b693f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4809 bytes, checksum: 5fed3a1958fcd60d92b7ee3061114cf2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (155 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "impulssiostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laddering-haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706152906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-15T10:15:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "flow-tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "impulsiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54521
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2892d11-432d-4d4d-af71-ab86cecf7788\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706152906.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Jussi Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa flow impulssiostaminen verkkokauppa laddering-haastattelu Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 flow-tila impulsiivisuus ostaminen
title Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_full Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_fullStr Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_full_unstemmed Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_short Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_sort flow n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
title_txtP Flow'n vaikutus impulssiostamiseen verkkokaupoissa
topic flow impulssiostaminen verkkokauppa laddering-haastattelu Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 flow-tila impulsiivisuus ostaminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede flow flow-tila impulsiivisuus impulssiostaminen laddering-haastattelu ostaminen verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54521 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706152906
work_keys_str_mv AT lahtinenjussi flownvaikutusimpulssiostamiseenverkkokaupoissa