Cultural diversity and the teacher's profession secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland

Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat kokevat tämän Suomessa jatk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Girsén, Otto
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54518
_version_ 1826225803902320640
author Girsén, Otto
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Girsén, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Girsén, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Girsén, Otto
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuutto Suomeen nykyisessä muodossaan on kohtalaisen uusi ilmiö. Maahanmuuton lisääntyessä myös koulujen oppilaista yhä isompi osa ovat kasvaneet elämänsä aikana jossain toisessa kulttuurissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten englannin opettajat kokevat tämän Suomessa jatkuvasti lisääntyvän ilmiön työelämässään. Tutkimuksessa pohdittiin myös opettajankoulutuksesta saatavia resursseja monikulttuuristen luokkien opettamiseen. Tätä selvittääkseni haastattelin kolmea opettajaa, jotka työskentelevät monikulttuurisuudesta tunnetulla alueella. Haastateltavat olivat saaneet opettajankoulutuksensa eri kaupungeissa. Oppilaiden kulttuuritaustojen vaikutusta luokkahuoneopetukseen on tutkittu jonkin verran. Opetuksessa on hyödyllistä huomioida oppilaiden kulttuurillinen ja kielellinen tausta, mutta Suomessa aihetta ei ole tutkittu vielä riittävästi. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että Suomessa opettajat kokevat lisääntyvän monikulttuurisuuden isoksi ongelmaksi opettajan ammatissa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat kokevat kulttuurin olevan tärkeä vaikuttaja luokkahuoneissa. Tämän huomioimiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia, kuten mahdollinen kielimuuri ja puutteelliset resurssit. Tämän lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella oppilaiden kulttuurilliset taustat oli otettu opettajankoulutuksessa huomioon hyvin välttävästi. Suomen opettajankoulutuksen tulisi kehittyä niin, että jatkuvasti lisääntyvä monikulttuurisuus olisi opettajille helpompaa ottaa huomioon luokkahuoneessa.
first_indexed 2017-06-15T10:26:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Girs\u00e9n, Otto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-15T09:37:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-15T09:37:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54518", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuutto Suomeen nykyisess\u00e4 muodossaan on kohtalaisen uusi ilmi\u00f6. Maahanmuuton\r\nlis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 my\u00f6s koulujen oppilaista yh\u00e4 isompi osa ovat kasvaneet el\u00e4m\u00e4ns\u00e4 aikana jossain\r\ntoisessa kulttuurissa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten englannin opettajat\r\nkokevat t\u00e4m\u00e4n Suomessa jatkuvasti lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n ilmi\u00f6n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa\r\npohdittiin my\u00f6s opettajankoulutuksesta saatavia resursseja monikulttuuristen luokkien\r\nopettamiseen. T\u00e4t\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4kseni haastattelin kolmea opettajaa, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t\r\nmonikulttuurisuudesta tunnetulla alueella. Haastateltavat olivat saaneet opettajankoulutuksensa\r\neri kaupungeissa.\r\nOppilaiden kulttuuritaustojen vaikutusta luokkahuoneopetukseen on tutkittu jonkin verran.\r\nOpetuksessa on hy\u00f6dyllist\u00e4 huomioida oppilaiden kulttuurillinen ja kielellinen tausta, mutta\r\nSuomessa aihetta ei ole tutkittu viel\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti. Aikaisemmat tutkimukset ovat kuitenkin\r\nosoittaneet, ett\u00e4 Suomessa opettajat kokevat lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n monikulttuurisuuden isoksi\r\nongelmaksi opettajan ammatissa.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat kokevat kulttuurin olevan t\u00e4rke\u00e4 vaikuttaja\r\nluokkahuoneissa. T\u00e4m\u00e4n huomioimiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia, kuten mahdollinen\r\nkielimuuri ja puutteelliset resurssit. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4\r\np\u00e4\u00e4kaupunkiseudun ulkopuolella oppilaiden kulttuurilliset taustat oli otettu\r\nopettajankoulutuksessa huomioon hyvin v\u00e4ltt\u00e4v\u00e4sti. Suomen opettajankoulutuksen tulisi\r\nkehitty\u00e4 niin, ett\u00e4 jatkuvasti lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4 monikulttuurisuus olisi opettajille helpompaa ottaa\r\nhuomioon luokkahuoneessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Otto Girs\u00e9n (otmagirs) on 2017-06-15 09:37:26.975836. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-15T09:37:27Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706152902.pdf: 380358 bytes, checksum: 2711dc0e6272fc30173c5a2aeb4127f9 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: f99963b54603190cb6d510854b66c60d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-15T09:37:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706152902.pdf: 380358 bytes, checksum: 2711dc0e6272fc30173c5a2aeb4127f9 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: f99963b54603190cb6d510854b66c60d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural diversity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher training", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706152902", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-15T09:37:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54518
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da592eb6-ab7e-4c9f-94ed-6e68c080d260\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706152902.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Girsén, Otto Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland cultural diversity teacher training English Englannin kieli
title Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
title_full Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
title_fullStr Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
title_full_unstemmed Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
title_short Cultural diversity and the teacher's profession
title_sort cultural diversity and the teacher s profession secondary school english teachers experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in finland
title_sub secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
title_txtP Cultural diversity and the teacher's profession : secondary school English teachers' experiences of cultural diversity in teacher training and classrooms in Finland
topic cultural diversity teacher training English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English cultural diversity teacher training
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54518 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706152902
work_keys_str_mv AT girsenotto culturaldiversityandtheteachersprofessionsecondaryschoolenglishteachersexperiencesofc