Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohdilla on lapsille suunniteltaviin päiväkotitiloihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella sitä, millaisia yhtymäkohtia päiväkotien tilasuunnitteluohjeistusten sekä lasten tilapuheen välillä oli havaittavissa. Tutkimuksen kaksiosainen aineisto muodostui kolmen kaupungin päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksista sekä esiopetusikäisiltä lapsilta kerätyistä haastatteluista. Aineiston analyysiin käytettiin soveltaen laadullista sisällönanalyysiä. Tulkinnallisen otteensa vuoksi tutkimuksessa on vahvasti hermeneuttisia piirteitä. Suunnittelun lähtökohdat ovat yhteydessä siihen, millaiset lapsikuvat päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksissa korostuvat ja millaisia tilatyyppejä lapsille ollaan suunnittelemassa. Lähtökohdat eivät poissulje toisiaan ja niiden painotus vaihtelee suunnitteluprosessin aikana. Päiväkotien tilasuunnittelullisten lähtökohtien muuttuessa muuttuu kuitenkin myös lapsille suunniteltavien tilatyyppien luonne. Keskeisin tämän tutkimuksen anti on havainnollistaa konkreettisesti sitä, millainen vaikutus kulloinkin painotetulla tilasuunnittelun lähtökohdalla on suunnittelussa korostettaviin asioihin. Erilaiset lähtökohdat tulisi tiedostaa tiloja suunniteltaessa, sillä ainoastaan silloin, kun lapsi nähdään suunnittelun lähtökohtana, painottuvat suunnittelussa estetiikkaan sekä lapsen yksilöllisyyteen liittyvät tekijät. Lasten tilapuhetta tarkastellessa juuri estetiikka muodostui keskeisimmäksi lasten esiin nostamaksi seikaksi päiväkotitiloista. Suunnittelun lapsilähtökohtaisuutta voitaisiin vahvistaa lisäämällä lasten osallisuutta päiväkotien suunnitteluprosesseissa.
|