Lastenko tiloja? päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohtien yhteys tilasuunnittelussa korostuviin tekijöihin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohdilla on lapsille suunniteltaviin päiväkotitiloihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella sitä, millaisia yhtymäkohtia päiväkotien tilasuunnitteluohjeistusten sekä lasten tilapuheen välillä oli havait...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54507
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen yhteys päiväkotien tilasuunnittelun lähtökohdilla on lapsille suunniteltaviin päiväkotitiloihin. Toisena tavoitteena oli tarkastella sitä, millaisia yhtymäkohtia päiväkotien tilasuunnitteluohjeistusten sekä lasten tilapuheen välillä oli havaittavissa. Tutkimuksen kaksiosainen aineisto muodostui kolmen kaupungin päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksista sekä esiopetusikäisiltä lapsilta kerätyistä haastatteluista. Aineiston analyysiin käytettiin soveltaen laadullista sisällönanalyysiä. Tulkinnallisen otteensa vuoksi tutkimuksessa on vahvasti hermeneuttisia piirteitä. Suunnittelun lähtökohdat ovat yhteydessä siihen, millaiset lapsikuvat päiväkotien tilasuunnitteluohjeistuksissa korostuvat ja millaisia tilatyyppejä lapsille ollaan suunnittelemassa. Lähtökohdat eivät poissulje toisiaan ja niiden painotus vaihtelee suunnitteluprosessin aikana. Päiväkotien tilasuunnittelullisten lähtökohtien muuttuessa muuttuu kuitenkin myös lapsille suunniteltavien tilatyyppien luonne. Keskeisin tämän tutkimuksen anti on havainnollistaa konkreettisesti sitä, millainen vaikutus kulloinkin painotetulla tilasuunnittelun lähtökohdalla on suunnittelussa korostettaviin asioihin. Erilaiset lähtökohdat tulisi tiedostaa tiloja suunniteltaessa, sillä ainoastaan silloin, kun lapsi nähdään suunnittelun lähtökohtana, painottuvat suunnittelussa estetiikkaan sekä lapsen yksilöllisyyteen liittyvät tekijät. Lasten tilapuhetta tarkastellessa juuri estetiikka muodostui keskeisimmäksi lasten esiin nostamaksi seikaksi päiväkotitiloista. Suunnittelun lapsilähtökohtaisuutta voitaisiin vahvistaa lisäämällä lasten osallisuutta päiväkotien suunnitteluprosesseissa.