Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta

Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen käsitettä laajennetaan pelimotivaatioksi. Aihe on rajattu koskettamaan sellaisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lavu, Anette
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54504
_version_ 1826225797702090752
author Lavu, Anette
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lavu, Anette Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lavu, Anette Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lavu, Anette
datasource_str_mv jyx
description Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen käsitettä laajennetaan pelimotivaatioksi. Aihe on rajattu koskettamaan sellaisia peligenrejä, joiden pelaajissa on ollut havaittavissa suurimmat erot pelimotivaation syntymisessä. Tutkielman tavoitteena on selkeyttää sukupuolien eroja pelimotivaation syntymisessä, erittelemällä ja vertailemalla motivaation lähteitä sukupuolittain, jotta pelisuunnittelu helpottuisi. This literature review studies the source of motivation in playing digital games. Before one can understand gameplaying motivation, it is vital to find out what motivation is from a psychological perspective. This inquiry has been limitedtosuchgenreswherethemostsignificantdifferencesbetweengendershasbeen discovered. This inquiry describes similarities and differences between gender motivations, which may be found useful for game designers who want to better understand how to design and market their games to different gender demographics.
first_indexed 2017-06-14T20:26:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sanna Juutinen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lavu, Anette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-14T17:10:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-14T17:10:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation l\u00e4hteit\u00e4 digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n pelimotivaation k\u00e4site, on syyt\u00e4 tutustua motivaatioon my\u00f6s psykologisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, jonka j\u00e4lkeen k\u00e4sitett\u00e4 laajennetaan pelimotivaatioksi. Aihe on rajattu koskettamaan sellaisia peligenrej\u00e4, joiden pelaajissa on ollut havaittavissa suurimmat erot pelimotivaation syntymisess\u00e4. Tutkielman tavoitteena on selkeytt\u00e4\u00e4 sukupuolien eroja pelimotivaation syntymisess\u00e4, erittelem\u00e4ll\u00e4 ja vertailemalla motivaation l\u00e4hteit\u00e4 sukupuolittain, jotta pelisuunnittelu helpottuisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This literature review studies the source of motivation in playing digital games. Before one can understand gameplaying motivation, it is vital to \ufb01nd out what motivation is from a psychological perspective. This inquiry has been limitedtosuchgenreswherethemostsigni\ufb01cantdifferencesbetweengendershasbeen discovered. This inquiry describes similarities and differences between gender motivations, which may be found useful for game designers who want to better understand how to design and market their games to different gender demographics.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anette Lavu (anbeevla) on 2017-06-14 17:10:30.804950. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-14T17:10:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706142889.pdf: 448316 bytes, checksum: 615ff8646d117375a54508fb2b64a181 (MD5)\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: ed4d4460627e7c5e385be25273e0d584 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-14T17:10:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706142889.pdf: 448316 bytes, checksum: 615ff8646d117375a54508fb2b64a181 (MD5)\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: ed4d4460627e7c5e385be25273e0d584 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleiss\u00e4 sukupuolien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706142889", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-14T17:10:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54504
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62f4057a-b396-4654-a1c7-e21a9632205d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706142889.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lavu, Anette Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta motivaatio pelit pelisuunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_full Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_fullStr Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_full_unstemmed Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_short Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_sort pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
title_txtP Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
topic motivaatio pelit pelisuunnittelu Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Mathematical Information Technology Tietotekniikka motivaatio pelisuunnittelu pelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54504 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706142889
work_keys_str_mv AT lavuanette pelimotivaationsyntyminendigitaalisissapeleissäsukupuoliennäkökulmasta