Musiikin semioottiset rakenteet ja merkitykset Final Fantasy VI -konsolipelissä

Final Fantasy VI on fantasia- ja roolipelien kategoriaan sijoittuva konsolipeli, jonka musiikki tunnetaan emotionaalisesta ja pelin narratiivia korostavista ja värittävistä teemoista sekä johtoaiheista, joilla kuvataan pelihahmojen karaktääristä luonnetta. Pelin musiikki koostuu tutkielmassa analyso...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehmuskero, Helena
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54502
Description
Summary:Final Fantasy VI on fantasia- ja roolipelien kategoriaan sijoittuva konsolipeli, jonka musiikki tunnetaan emotionaalisesta ja pelin narratiivia korostavista ja värittävistä teemoista sekä johtoaiheista, joilla kuvataan pelihahmojen karaktääristä luonnetta. Pelin musiikki koostuu tutkielmassa analysoitavista pelihahmojen, tapahtumapaikkojen, taistelutilanteiden sekä erilaisten välinäytösten teemoista. Analyyttisessa mielessä Final Fantasy VI -pelin musiikki voidaan jakaa erilaisiin kategorioihin niiden musiikillisten rakenteiden sekä narratiivisten merkitysten perusteella. Tässä tutkimuksessa kategorioita tarkastellaan Robert S. Hattenin esittelemän synteesiteorian näkökulmasta tutkimuksen koostuessa pelin musiikista tehdyistä transkriptioista. Analyysin tulkintakehyksenä käytetään Leonard G. Ratnerin ja Raymond Monellen toposteorioita sekä Lawrence Kramerin trooppiteoriaa. Analyysin perusteella pelin tärkeimmiksi musiikillisiksi rakenteiksi identifioitiin johtoaihe ja teemat, topokset sekä sitaatit, jotka emergentteinä muodostavat pelin narratiivia kuvastavan synteesin.