Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa

Lehtonen, Veikka ja Sillanpää, Piia. 2017. Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 134 sivua. Tulevaisuuden koulussa oppimisen katsotaan tapahtuvan pitkälti ajattel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lehtonen, Veikka, Sillanpää, Piia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54496
_version_ 1826225747723812864
author Lehtonen, Veikka Sillanpää, Piia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtonen, Veikka Sillanpää, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtonen, Veikka Sillanpää, Piia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtonen, Veikka
datasource_str_mv jyx
description Lehtonen, Veikka ja Sillanpää, Piia. 2017. Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 134 sivua. Tulevaisuuden koulussa oppimisen katsotaan tapahtuvan pitkälti ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehittämällä. Osaamisen kehittämisessä tarvitaan oppiaineiden välistä yhteistyötä ja tiedonalarajojen ylittämistä, mikä edellyttää myös yhteistoiminnallisuuden taitojen hallintaa. Tässä kasvatustieteen maisterin tutkielmassa pohdimme oppimisen ja opettajuuden muutosta tulevaisuuden kannalta merkityksellisinä pidettävien taitojen valossa. Tutkimuksemme viitekehys on yhtäältä syksystä 2016 alkaen käyttöönotetun perusopetuksen opetussuunnitelman yleisessä osassa, joka lähestyy oppimista ja oppilaan roolia edeltäjiinsä verrattuna jossakin määrin uudesta näkökulmasta. Toisaalta tutkimuksen keskiössä ovat opetussuunnitelmaa kokonaisuudessaan syksyllä 2017 toteuttamaan lähtevät yläkoulun opettajat. Teoriaosassa avaamme oppimisen ja koulun muutokseen liittyviä näkökulmia tulevaisuuden taitojen viitekehyksessä ja pohdimme yläkoulun opettajuutta. Tämän jälkeen kuvaamme monimetodisen laadullisen tutkimuksemme kulkua. Vertaamalla ja yhdistämällä mixed methods-menetelmän avulla kyselylomakkeella kerättyä tietoa pyrimme luomaan tutkittavasta ilmiöstä kokonaiskuvan, jossa eri tekijät täydentävät toisiaan. Tutkimuksemme keskeisenä tehtävänä on selvittää miten usein yläkoulun opettajat kokevat työssään mahdollistavansa oppimaan oppimisen ja yhteistoiminnallisuuden taitojen edistymistä. Lisäksi tutkimme millaisia etuja ja haittoja yläkoulun opettajat ajattelevat oppilaslähtöisyydellä olevan sekä millaisia käsityksiä yläkoulun opettajilla on opettajien keskinäisen yhteistoiminnallisuuden mahdollisuuksista, haasteista ja kehittämistarpeista. Tutkimuksen keskeisissä tuloksissa esiin nousee olemassa olevan ja tahtotilan välinen kuilu liittyen oppimisen painopisteen siirtymiseen perinteistä ainejakoisuutta laajempiin kokonaisuuksiin. Vaikka tänä päivänä puhutaankin yhtenäisestä perusopetuksesta, näyttäisi siltä, että yläkoulussa uuden opetussuunnitelman ilmiölähtöinen lähestymistapa on suurempi haaste kuin alakoulussa jo olemassa olevien rakenteiden, opettajien koulutuksen sekä fyysisten oppimisympäristöjen viitekehyksessä. Oppimisen muutos vaatii toteutuakseen myös muutosta opettajuuteen ja näkökulman suuntaamista oppimisen mahdollistamiseen entistä oppijakeskeisemmin. Tuloksissa tarkastellaan lisäksi opettajan sukupuolen ja opetuskokemuksen yhteyttä saatuihin vastauksiin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtonen, Veikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sillanp\u00e4\u00e4, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-14T12:44:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-14T12:44:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703943", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54496", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lehtonen, Veikka ja Sillanp\u00e4\u00e4, Piia. 2017. Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yl\u00e4koulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 134 sivua.\r\nTulevaisuuden koulussa oppimisen katsotaan tapahtuvan pitk\u00e4lti ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Osaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4 tarvitaan oppiaineiden v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja tiedonalarajojen ylitt\u00e4mist\u00e4, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s yhteistoiminnallisuuden taitojen hallintaa. T\u00e4ss\u00e4 kasvatustieteen maisterin tutkielmassa pohdimme oppimisen ja opettajuuden muutosta tulevaisuuden kannalta merkityksellisin\u00e4 pidett\u00e4vien taitojen valossa. Tutkimuksemme viitekehys on yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 syksyst\u00e4 2016 alkaen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notetun perusopetuksen opetussuunnitelman yleisess\u00e4 osassa, joka l\u00e4hestyy oppimista ja oppilaan roolia edelt\u00e4jiins\u00e4 verrattuna jossakin m\u00e4\u00e4rin uudesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toisaalta tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat opetussuunnitelmaa kokonaisuudessaan syksyll\u00e4 2017 toteuttamaan l\u00e4htev\u00e4t yl\u00e4koulun opettajat.\r\nTeoriaosassa avaamme oppimisen ja koulun muutokseen liittyvi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia tulevaisuuden taitojen viitekehyksess\u00e4 ja pohdimme yl\u00e4koulun opettajuutta. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen kuvaamme monimetodisen laadullisen tutkimuksemme kulkua. Vertaamalla ja yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 mixed methods-menetelm\u00e4n avulla kyselylomakkeella ker\u00e4tty\u00e4 tietoa pyrimme luomaan tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4 kokonaiskuvan, jossa eri tekij\u00e4t t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t toisiaan. Tutkimuksemme keskeisen\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 miten usein yl\u00e4koulun opettajat kokevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n mahdollistavansa oppimaan oppimisen ja yhteistoiminnallisuuden taitojen edistymist\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimme millaisia etuja ja haittoja yl\u00e4koulun opettajat ajattelevat oppilasl\u00e4ht\u00f6isyydell\u00e4 olevan sek\u00e4 millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 yl\u00e4koulun opettajilla on opettajien keskin\u00e4isen yhteistoiminnallisuuden mahdollisuuksista, haasteista ja kehitt\u00e4mistarpeista.\r\nTutkimuksen keskeisiss\u00e4 tuloksissa esiin nousee olemassa olevan ja tahtotilan v\u00e4linen kuilu liittyen oppimisen painopisteen siirtymiseen perinteist\u00e4 ainejakoisuutta laajempiin kokonaisuuksiin. Vaikka t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 puhutaankin yhten\u00e4isest\u00e4 perusopetuksesta, n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 yl\u00e4koulussa uuden opetussuunnitelman ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6inen l\u00e4hestymistapa on suurempi haaste kuin alakoulussa jo olemassa olevien rakenteiden, opettajien koulutuksen sek\u00e4 fyysisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen viitekehyksess\u00e4. Oppimisen muutos vaatii toteutuakseen my\u00f6s muutosta opettajuuteen ja n\u00e4k\u00f6kulman suuntaamista oppimisen mahdollistamiseen entist\u00e4 oppijakeskeisemmin. Tuloksissa tarkastellaan lis\u00e4ksi opettajan sukupuolen ja opetuskokemuksen yhteytt\u00e4 saatuihin vastauksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Piia Sillanp\u00e4\u00e4 (pimasill) on 2017-06-14 12:44:44.917682. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-14T12:44:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706142869.pdf: 4573100 bytes, checksum: b1c04a931b531df11d05d9f286f1f818 (MD5)\r\nlicense.html: 5133 bytes, checksum: 42be771a3420ecf0f74e81b7be4793cc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-14T12:44:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706142869.pdf: 4573100 bytes, checksum: b1c04a931b531df11d05d9f286f1f818 (MD5)\r\nlicense.html: 5133 bytes, checksum: 42be771a3420ecf0f74e81b7be4793cc (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (134 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen omistajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706142869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-14T12:44:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54496
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e5e47d1-12ff-4432-a37a-56c233628c7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706142869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtonen, Veikka Sillanpää, Piia Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa jaettu opettajuus oppimisen omistajuus tulevaisuuden taidot yhteistoiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallinen oppiminen oppiminen opettajuus
title Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_full Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_fullStr Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_full_unstemmed Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_short Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_sort oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
title_txtP Oppimisen omistajuus ja jaettu opettajuus yläkoulussa
topic jaettu opettajuus oppimisen omistajuus tulevaisuuden taidot yhteistoiminnallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yhteistoiminnallinen oppiminen oppiminen opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaettu opettajuus opettajuus oppiminen oppimisen omistajuus tulevaisuuden taidot yhteistoiminnallinen oppiminen yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54496 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706142869
work_keys_str_mv AT lehtonenveikka oppimisenomistajuusjajaettuopettajuusyläkoulussa