Musisointi ryhmäyttämisen välineenä

Tässä tutkimuksessa perehdytään musisoinnin käyttöön ryhmäyttämisen välineenä. Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan toiminnallisten menetelmien käyttöä ryhmän turvallisuuden lisäämiseen tähtäävässä prosessissa (Aalto 2000). Musisointi on osanottamista musiikilliseen toimintaan. Se on sosiaalinen tapahtuma,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllylä, Lauri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54493
_version_ 1828193099356045312
author Myllylä, Lauri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllylä, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllylä, Lauri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllylä, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa perehdytään musisoinnin käyttöön ryhmäyttämisen välineenä. Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan toiminnallisten menetelmien käyttöä ryhmän turvallisuuden lisäämiseen tähtäävässä prosessissa (Aalto 2000). Musisointi on osanottamista musiikilliseen toimintaan. Se on sosiaalinen tapahtuma, joka kertoo suhteistamme, ja siitä, keitä me olemme. (Small 2011.) Tutkimusstrategiani on laadullinen toimintatutkimus. Perustelen teoriakirjallisuuden pohjalta, miksi musiikki olisi toimiva ryhmäytysväline, ja hahmottelen musiikilliselle ryhmäytystoiminnalle periaatteita, joita testaan toimintatutkimuksellisessa interventiossa. Kokeilemisen, havainnoinnin ja reflektoinnin kautta pyrin löytämään toimivia työskentelytapoja sekä kehittämään ryhmäytyskonseptia. Syksyllä 2016 ohjasin nuorten sekä maahanmuuttajamiesten ryhmille viisi musiikillisista sessiota kummallekin. Aineisto koostuu sessioiden videoinneista, tutkimuspäiväkirjasta, ryhmäläisillä teetetyistä kyselyistä sekä ryhmien lähihenkilöiden haastatteluista. Teoriakirjallisuuden pohjalta luoduissa toimintaperiaatteissa korostuivat 1) huomion keskittäminen itsen ulkopuolelle mm. fyysisen tekemisen ja päämäärään keskittymisen kautta 2) vuorovaikutus erilaisin musiikillisin verbaalisin ja nonverbaalisin keinoin 3) näkyväksi tuleminen hyväksyvässä ilmapiirissä 4) kehollinen kokeminen 5) reflektointi. Havaintoni osoittivat nuorten ryhmän olevan hyvin altis puitetekijöiden (ryhmäkoko, päivän tapahtumat jne.) vaikutukselle. Esteiden voittamiseksi tarvitaan positiivisia tekijöitä, kuten puitetekijöiden muokkaamista, motivaatiota ruokkivia toimintatapoja, tilanteenmukaisia ohjaustoimenpiteitä, näkyväksi tulemista eri tavoin, positiivista vuorovaikutusta sekä etenkin ryhmän luovuuteen ja aloitteisiin tarttumista. Musiikillinen toiminta vaatii onnistuakseen riittävän lähtöturvallisuuden. Nuorten kanssa reflektointitapoihin ja ajoitukseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Maahanmuuttajamiesten ryhmässä lähtöturvallisuus oli korkea, eikä puitetekijöiden merkitys ollut niin suuri kuin nuorten ryhmässä. Näkyväksi tulemista tapahtui mm. hulluttelun, kehollisuuden ja johtajuuden kautta. Ryhmäläisten aloitteellisuus johti spontaaneihin improvisaatiota sisältäviin lauluhetkiin, joista syntyi ryhmän omaa kulttuuria. Johtajuuden vaihtelusta kehittyi yleinen käytäntö, ja johtamisrooli toi esiin osallistujista eri puolia. Ryhmäytyskonseptin kehittämisehdotuksia ovat pelillisyyden lisääminen, reflektoinnin fasilitointitapojen kehittäminen, ns. epävirallisen vuorovaikutuksen hyödyntäminen, sekä erityisen huomion kiinnittäminen ryhmän luovuuspotentiaaliin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suvi Saarikallio", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Esa Ala-Ruona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-14T11:42:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-14T11:42:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54493", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n musisoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ryhm\u00e4ytt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4. Ryhm\u00e4ytt\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan toiminnallisten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ryhm\u00e4n turvallisuuden lis\u00e4\u00e4miseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4ss\u00e4 prosessissa (Aalto 2000). Musisointi on osanottamista musiikilliseen toimintaan. Se on sosiaalinen tapahtuma, joka kertoo suhteistamme, ja siit\u00e4, keit\u00e4 me olemme. (Small 2011.) \n\nTutkimusstrategiani on laadullinen toimintatutkimus. Perustelen teoriakirjallisuuden pohjalta, miksi musiikki olisi toimiva ryhm\u00e4ytysv\u00e4line, ja hahmottelen musiikilliselle ryhm\u00e4ytystoiminnalle periaatteita, joita testaan toimintatutkimuksellisessa interventiossa. Kokeilemisen, havainnoinnin ja reflektoinnin kautta pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n toimivia ty\u00f6skentelytapoja sek\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ryhm\u00e4ytyskonseptia. Syksyll\u00e4 2016 ohjasin nuorten sek\u00e4 maahanmuuttajamiesten ryhmille viisi musiikillisista sessiota kummallekin. Aineisto koostuu sessioiden videoinneista, tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjasta, ryhm\u00e4l\u00e4isill\u00e4 teetetyist\u00e4 kyselyist\u00e4 sek\u00e4 ryhmien l\u00e4hihenkil\u00f6iden haastatteluista.\n\nTeoriakirjallisuuden pohjalta luoduissa toimintaperiaatteissa korostuivat 1) huomion keskitt\u00e4minen itsen ulkopuolelle mm. fyysisen tekemisen ja p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n keskittymisen kautta 2) vuorovaikutus erilaisin musiikillisin verbaalisin ja nonverbaalisin keinoin 3) n\u00e4kyv\u00e4ksi tuleminen hyv\u00e4ksyv\u00e4ss\u00e4 ilmapiiriss\u00e4 4) kehollinen kokeminen 5) reflektointi. Havaintoni osoittivat nuorten ryhm\u00e4n olevan hyvin altis puitetekij\u00f6iden (ryhm\u00e4koko, p\u00e4iv\u00e4n tapahtumat jne.) vaikutukselle. Esteiden voittamiseksi tarvitaan positiivisia tekij\u00f6it\u00e4, kuten puitetekij\u00f6iden muokkaamista, motivaatiota ruokkivia toimintatapoja, tilanteenmukaisia ohjaustoimenpiteit\u00e4, n\u00e4kyv\u00e4ksi tulemista eri tavoin, positiivista vuorovaikutusta sek\u00e4 etenkin ryhm\u00e4n luovuuteen ja aloitteisiin tarttumista. Musiikillinen toiminta vaatii onnistuakseen riitt\u00e4v\u00e4n l\u00e4ht\u00f6turvallisuuden. Nuorten kanssa reflektointitapoihin ja ajoitukseen on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota. Maahanmuuttajamiesten ryhm\u00e4ss\u00e4 l\u00e4ht\u00f6turvallisuus oli korkea, eik\u00e4 puitetekij\u00f6iden merkitys ollut niin suuri kuin nuorten ryhm\u00e4ss\u00e4. N\u00e4kyv\u00e4ksi tulemista tapahtui mm. hulluttelun, kehollisuuden ja johtajuuden kautta. Ryhm\u00e4l\u00e4isten aloitteellisuus johti spontaaneihin improvisaatiota sis\u00e4lt\u00e4viin lauluhetkiin, joista syntyi ryhm\u00e4n omaa kulttuuria. Johtajuuden vaihtelusta kehittyi yleinen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6, ja johtamisrooli toi esiin osallistujista eri puolia. \n\nRyhm\u00e4ytyskonseptin kehitt\u00e4misehdotuksia ovat pelillisyyden lis\u00e4\u00e4minen, reflektoinnin fasilitointitapojen kehitt\u00e4minen, ns. ep\u00e4virallisen vuorovaikutuksen hy\u00f6dynt\u00e4minen, sek\u00e4 erityisen huomion kiinnitt\u00e4minen ryhm\u00e4n luovuuspotentiaaliin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Lauri Myllyl\u00e4 (lajomyll) on 2017-06-14 11:42:17.802289. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-14T11:42:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706142867.pdf: 2916942 bytes, checksum: 394a4a5a3c33015146e422c1831a30b8 (MD5)\nlicense.html: 4797 bytes, checksum: cc94f386c33cf06224b853d99f01769e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-14T11:42:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706142867.pdf: 2916942 bytes, checksum: 394a4a5a3c33015146e422c1831a30b8 (MD5)\nlicense.html: 4797 bytes, checksum: cc94f386c33cf06224b853d99f01769e (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (173 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intersubjektiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dalcroze-rytmiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "improvisaatioteatteri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fasilitointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musisointi ryhm\u00e4ytt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706142867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-14T11:42:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intersubjektiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Dalcroze-rytmiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisaatioteatteri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fasilitointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54493
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/391e3072-abe6-4a64-bca4-1aaf696c3752\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706142867.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllylä, Lauri Musisointi ryhmäyttämisen välineenä ryhmäytyminen ryhmädynamiikka intersubjektiivisuus Dalcroze-rytmiikka improvisaatioteatteri musiikkiterapia fasilitointi Musiikkikasvatus Music Education 3052
title Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_full Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_fullStr Musisointi ryhmäyttämisen välineenä Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_full_unstemmed Musisointi ryhmäyttämisen välineenä Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_short Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_sort musisointi ryhmäyttämisen välineenä
title_txtP Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
topic ryhmäytyminen ryhmädynamiikka intersubjektiivisuus Dalcroze-rytmiikka improvisaatioteatteri musiikkiterapia fasilitointi Musiikkikasvatus Music Education 3052
topic_facet 3052 Dalcroze-rytmiikka Music Education Musiikkikasvatus fasilitointi improvisaatioteatteri intersubjektiivisuus musiikkiterapia ryhmädynamiikka ryhmäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54493 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706142867
work_keys_str_mv AT myllylälauri musisointiryhmäyttämisenvälineenä