Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana

Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, missä määrin ensimmäistä luokkaa käyvillä lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja häpeän tunteita, miten nämä tunteet kehittyvät ensimmäisen luokan aikana sekä missä määrin näissä tunteissa esiintyy sukupuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lannetta, Satu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54460
_version_ 1828193099339268096
author Lannetta, Satu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lannetta, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lannetta, Satu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lannetta, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, missä määrin ensimmäistä luokkaa käyvillä lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja häpeän tunteita, miten nämä tunteet kehittyvät ensimmäisen luokan aikana sekä missä määrin näissä tunteissa esiintyy sukupuolieroja. Toisena tarkoituksena oli tutkia opettajan, äidin ja isän kasvatustyylien yhteyksiä lapsen akateemisiin emootioihin ja emootioiden kehitykseen ensimmäisen luokan aikana. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli selvittää, onko kasvatustyylien yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Tutkimus on osa laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen –tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen kouluvuoden aikana ja siinä oli mukana 152 lasta sekä heidän opettajansa ja vanhempansa (152 opettajaa, 152 äitiä ja 118 isää). Lapsen akateemisia emootioita tarkasteltiin opettajan arvioimien lapsen luokkaympäristössä ilmenevien ylpeyden ja häpeän tunteiden kautta ensimmäisen kouluvuoden syksyllä ja keväällä. Opettajan ja vanhempien kasvatustyylejä tutkittiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmista käyttämällä kyselylomakkeiden itsearviointeja ensimmäisen kouluvuoden syksyllä. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, toistettujen mittausten varianssianalyysiä sekä hierarkkista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että lasten häpeän määrä kasvoi ensimmäisen luokan aikana, mutta ylpeyden määrässä ei havaittu muutosta. Tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan ylpeyden ja häpeän määrässä ja muutoksessa ensimmäisen luokan aikana. Toiseksi tulokset osoittivat, että lapsen kouluvuoden alun ylpeyden tunnetta lisäsi opettajan lämpimyys ja vähensi isän psykologinen kontrolli yhdistyessään vähäiseen lämpimyyteen. Kouluvuoden lopun ylpeyden tunnetta lisäsi opettajan lämpimyys ja vähensi äidin psykologinen kontrolli yhdistyessään runsaaseen behavioraaliseen kontrolliin. Yhteydet ylpeyden tunteeseen olivat osin erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta esimerkiksi siten, että opettajan lämpimyys oli tytöillä yhteydessä kouluvuoden alun ylpeyden tunteeseen, kun taas pojilla kouluvuoden lopun ylpeyden tunteeseen. Lisäksi tulokset osoittivat, että lapsen kouluvuoden alun häpeän tunnetta lisäsi äidin psykologinen kontrolli yhdistyessään vähäiseen lämpimyyteen, ja kouluvuoden lopun häpeän tunnetta lisäsi opettajan psykologinen kontrolli ja vähensi opettajan lämpimyys sekä isän behavioraalinen kontrolli yhdistyessään lämpimyyteen. Pääosin kasvatustyylien yhteydet häpeän tunteeseen eivät eronneet lasten sukupuolten välillä. Yhteenvetona voidaan todeta, että erityisesti kasvatuksen lämpimyys sekä psykologisen kontrollin välttäminen näyttäisivät vaikuttavan suotuisasti lapsen akateemisiin emootioihin. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajan ja vanhempien kasvatustyylien osoitettiin olevan yhteydessä lapsen ylpeyden ja häpeän tunteisiin, minkä johdosta opettajien ja vanhempien olisi tärkeää tunnistaa ja huomioida nämä yhteydet.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viljaranta, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lannetta, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-13T19:25:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-13T19:25:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54460", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ensimm\u00e4isen\u00e4 tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ensimm\u00e4ist\u00e4 luokkaa k\u00e4yvill\u00e4 lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja h\u00e4pe\u00e4n tunteita, miten n\u00e4m\u00e4 tunteet kehittyv\u00e4t ensimm\u00e4isen luokan aikana sek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin n\u00e4iss\u00e4 tunteissa esiintyy sukupuolieroja. Toisena tarkoituksena oli tutkia opettajan, \u00e4idin ja is\u00e4n kasvatustyylien yhteyksi\u00e4 lapsen akateemisiin emootioihin ja emootioiden kehitykseen ensimm\u00e4isen luokan aikana. Lis\u00e4ksi mielenkiinnon kohteena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko kasvatustyylien yhteys erilainen tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimus on osa laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen \u2013tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin pitkitt\u00e4istutkimuksena ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana ja siin\u00e4 oli mukana 152 lasta sek\u00e4 heid\u00e4n opettajansa ja vanhempansa (152 opettajaa, 152 \u00e4iti\u00e4 ja 118 is\u00e4\u00e4). Lapsen akateemisia emootioita tarkasteltiin opettajan arvioimien lapsen luokkaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ilmenevien ylpeyden ja h\u00e4pe\u00e4n tunteiden kautta ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Opettajan ja vanhempien kasvatustyylej\u00e4 tutkittiin l\u00e4mpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin n\u00e4k\u00f6kulmista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kyselylomakkeiden itsearviointeja ensimm\u00e4isen kouluvuoden syksyll\u00e4. Tilastollisina analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin riippumattomien otosten t-testi\u00e4, toistettujen mittausten varianssianalyysi\u00e4 sek\u00e4 hierarkkista regressioanalyysi\u00e4.\n\nTulokset osoittivat ensinn\u00e4kin, ett\u00e4 lasten h\u00e4pe\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvoi ensimm\u00e4isen luokan aikana, mutta ylpeyden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ei havaittu muutosta. Tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet toisistaan ylpeyden ja h\u00e4pe\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja muutoksessa ensimm\u00e4isen luokan aikana. Toiseksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsen kouluvuoden alun ylpeyden tunnetta lis\u00e4si opettajan l\u00e4mpimyys ja v\u00e4hensi is\u00e4n psykologinen kontrolli yhdistyess\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4iseen l\u00e4mpimyyteen. Kouluvuoden lopun ylpeyden tunnetta lis\u00e4si opettajan l\u00e4mpimyys ja v\u00e4hensi \u00e4idin psykologinen kontrolli yhdistyess\u00e4\u00e4n runsaaseen behavioraaliseen kontrolliin. Yhteydet ylpeyden tunteeseen olivat osin erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta esimerkiksi siten, ett\u00e4 opettajan l\u00e4mpimyys oli tyt\u00f6ill\u00e4 yhteydess\u00e4 kouluvuoden alun ylpeyden tunteeseen, kun taas pojilla kouluvuoden lopun ylpeyden tunteeseen. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsen kouluvuoden alun h\u00e4pe\u00e4n tunnetta lis\u00e4si \u00e4idin psykologinen kontrolli yhdistyess\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4iseen l\u00e4mpimyyteen, ja kouluvuoden lopun h\u00e4pe\u00e4n tunnetta lis\u00e4si opettajan psykologinen kontrolli ja v\u00e4hensi opettajan l\u00e4mpimyys sek\u00e4 is\u00e4n behavioraalinen kontrolli yhdistyess\u00e4\u00e4n l\u00e4mpimyyteen. P\u00e4\u00e4osin kasvatustyylien yhteydet h\u00e4pe\u00e4n tunteeseen eiv\u00e4t eronneet lasten sukupuolten v\u00e4lill\u00e4.\n\nYhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 erityisesti kasvatuksen l\u00e4mpimyys sek\u00e4 psykologisen kontrollin v\u00e4ltt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t vaikuttavan suotuisasti lapsen akateemisiin emootioihin. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajan ja vanhempien kasvatustyylien osoitettiin olevan yhteydess\u00e4 lapsen ylpeyden ja h\u00e4pe\u00e4n tunteisiin, mink\u00e4 johdosta opettajien ja vanhempien olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa ja huomioida n\u00e4m\u00e4 yhteydet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Lannetta (sakylann) on 2017-06-13 19:25:09.162717. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-13T19:25:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706132844.pdf: 1380076 bytes, checksum: 3382780c55871d4add19280e68cc9024 (MD5)\nlicense.html: 1168 bytes, checksum: 5ac8ae7993c6b208a598c4cbc4d9607f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-13T19:25:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706132844.pdf: 1380076 bytes, checksum: 3382780c55871d4add19280e68cc9024 (MD5)\nlicense.html: 1168 bytes, checksum: 5ac8ae7993c6b208a598c4cbc4d9607f (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatustyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen kontrolli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706132844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-13T19:25:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54460
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:29Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lannetta, Satu Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana kasvatustyylit psykologinen kontrolli Psykologia Psychology 202 tunteet opettajat vanhemmat lapset (ikäryhmät)
title Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
title_full Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
title_fullStr Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
title_full_unstemmed Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
title_short Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
title_sort opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1 kouluvuoden aikana
title_txtP Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
topic kasvatustyylit psykologinen kontrolli Psykologia Psychology 202 tunteet opettajat vanhemmat lapset (ikäryhmät)
topic_facet 202 Psychology Psykologia kasvatustyylit lapset (ikäryhmät) opettajat psykologinen kontrolli tunteet vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54460 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706132844
work_keys_str_mv AT lannettasatu opettajanjavanhempienkasvatustyylienyhteyslapsenakateemisiinemootioihin1kouluvuoden