Retrokuvausta virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä

Virtuaalikamera on yksi tärkeimmistä pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin välillä tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin syötteisiin sekä antaen pelaajalle näkymän pelimaailmaan. Videopelie...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Joni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54459
_version_ 1828193099338219520
author Salminen, Joni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salminen, Joni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salminen, Joni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salminen, Joni
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalikamera on yksi tärkeimmistä pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin välillä tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin syötteisiin sekä antaen pelaajalle näkymän pelimaailmaan. Videopelien lisäksi virtuaalikameralle on myös monia muita sovellusalueita, kuten esimerkiksi erilaiset mallinnussovellukset, elektronin urheilu sekä käyttöohjelmat, jotka hyödyntävät keinotekoisia virtuaalimaailmoja. Akateemisessa kirjallisuudessa virtuaalikuvausta kolmiulotteisissa virtuaalimaailmoissa on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä, mutta kaksiulotteisia virtuaalikameroita käsittelevää tutkimusta ei juuri ole. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee virtuaalikuvausta ja virtuaalikameran toimintaa videopelien kontekstissa. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus aihetta käsittelevään akateemiseen kirjallisuuteen, tarkasteltiin virtuaalikamern toimintaa kolmessa kaksiulotteisessa Super Nintendo Entertainment System -videopelikonsolille julkaistussa toimintavideopelissä sekä toteutettiin yksinkertainen kaksiulotteinen virtuaalikameraohjausjärjestelmä. A virtual camera control is an essential game mechanic that affects the gameplay experience: the player experiences the game world via the virtual camera and it enables the interaction between the player and the video game by providing a visual feedback to player's inputs. In recent years, a good amount of work has been done studying and automating the virtual camera control in three dimensional virtual environments and game cinematography. However, research of two dimensional virtual camera controls is lacking. The study of both virtual camera and virtual cinematography has many applications including modelling software, video games, electronic sports, and virtual simulations. The study of 2D virtual cameras benefits small scale game development. In this MSc thesis, the design principles of 2D virtual camera control are formally analyzed in three action video games that have been originally published for the Super Nintendo Entertainment System videogame console. A simple customizable 2D virtual camera control is then proposed. Finally, previous work regarding the virtual camera control and the findings of this sudy is discussed.
first_indexed 2023-03-22T10:00:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakanen, Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00e4ki, Hannakaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Joni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-13T18:13:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-13T18:13:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703572", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54459", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalikamera on yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 pelikokemukseen vaikuttavista videopelimekaniikkakomponenteista: Virtuaalikamera mahdollistaa vuorovaikutuksen pelaajan ja videopelin v\u00e4lill\u00e4 tarjoamalla visuaalisen palautteen pelaajan antamiin sy\u00f6tteisiin sek\u00e4 antaen pelaajalle n\u00e4kym\u00e4n pelimaailmaan. Videopelien lis\u00e4ksi virtuaalikameralle on my\u00f6s monia muita sovellusalueita, kuten esimerkiksi erilaiset mallinnussovellukset, elektronin urheilu sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6ohjelmat, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t keinotekoisia virtuaalimaailmoja. Akateemisessa kirjallisuudessa virtuaalikuvausta kolmiulotteisissa virtuaalimaailmoissa on tutkittu paljon viime vuosikymmenin\u00e4, mutta kaksiulotteisia virtuaalikameroita k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 tutkimusta ei juuri ole.\r\nT\u00e4m\u00e4 Pro Gradu -tutkielma k\u00e4sittelee virtuaalikuvausta ja virtuaalikameran toimintaa videopelien kontekstissa. Tutkimuksessa suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus aihetta k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n akateemiseen kirjallisuuteen, tarkasteltiin virtuaalikamern toimintaa kolmessa kaksiulotteisessa Super Nintendo Entertainment System -videopelikonsolille julkaistussa toimintavideopeliss\u00e4 sek\u00e4 toteutettiin yksinkertainen kaksiulotteinen virtuaalikameraohjausj\u00e4rjestelm\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "A virtual camera control is an essential game mechanic that affects the gameplay experience: the player experiences the game world via the virtual camera and it enables the interaction between the player and the video game by providing a visual feedback to player's inputs. In recent years, a good amount of work has been done studying and automating the virtual camera control in three dimensional virtual environments and game cinematography. However, research of two dimensional virtual camera controls is lacking. The study of both virtual camera and virtual cinematography has many applications including modelling software, video games, electronic sports, and virtual simulations. The study of 2D virtual cameras benefits small scale game development.\r\nIn this MSc thesis, the design principles of 2D virtual camera control are formally analyzed in three action video games that have been originally published for the Super Nintendo Entertainment System videogame console. A simple customizable 2D virtual camera control is then proposed. Finally, previous work regarding the virtual camera control and the findings of this sudy is discussed.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joni Salminen (jomikrsa) on 2017-06-13 18:13:39.648332. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-13T18:13:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706132843.pdf: 2491819 bytes, checksum: 117992d4f0b6d6bd5dd2c765779c5cc5 (MD5)\r\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: c5d3312dc5124e9c2e167a40c71892c4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-13T18:13:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706132843.pdf: 2491819 bytes, checksum: 117992d4f0b6d6bd5dd2c765779c5cc5 (MD5)\r\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: c5d3312dc5124e9c2e167a40c71892c4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelitutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virtuaalimaailma.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706132843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-13T18:13:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalimaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54459
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:35Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa061592-3817-435b-9e74-920e9b1dc552\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706132843.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Joni Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä Pelit pelitutkimus pelianalyysi virtuaalimaailma. Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit virtuaalimaailma
title Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_alt Virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_full Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_fullStr Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_full_unstemmed Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_short Retrokuvausta
title_sort retrokuvausta virtuaalikamera 90 luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_sub virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
title_txtP Retrokuvausta : virtuaalikamera 90-luvun kaksiulotteisissa toimintavideopeleissä
topic Pelit pelitutkimus pelianalyysi virtuaalimaailma. Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit virtuaalimaailma
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Pelit Tietotekniikka pelianalyysi pelit pelitutkimus virtuaalimaailma virtuaalimaailma.
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706132843
work_keys_str_mv AT salminenjoni retrokuvaustavirtuaalikamera90luvunkaksiulotteisissatoimintavideopeleissä