Aineistoperustainen vireytymisteoria grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta

Tiivistelmä Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Ammatillisen koulutuksen keskeyttämisprosentti oli luku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Myllymäki, Ella
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54453
_version_ 1826225715044941824
author Myllymäki, Ella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllymäki, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllymäki, Ella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllymäki, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Ammatillisen koulutuksen keskeyttämisprosentti oli lukuvuonna 2014–2015 Suomessa 7,6% (Tilastokeskus 2017). Ammatillinen koulutus on merkittävässä murroksessa hallituksen toimeenpaneman reformin astuessa voimaan vuonna 2018 (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2017). Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee opiskelijoiden opintoihin sitoutumista. Aihe on erityisen ajankohtainen nyt, kun ammatillinen koulutus on kokemassa merkittäviä rakenteellisia muutoksia. Tutkielma on toteutettu laadullisesti Grounded theory –metodologian glaserilaisen perinteen mukaisesti kehkeyttäen aineistosta aineistoperustainen teoria (Glaser 1978). Tutkimusaineisto sisältää kahdeksan ammattiopiskelijan haastattelua. Opiskelijat ovat osallistuneet opintojensa aikana joko oppimisen ohjaukseen tai pienryhmätoimintaan. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa (Patton 2002) opiskelijat kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan oppimisen tuesta. Tutkielman tuloksena aineistosta on kehkeytynyt teoria, jonka mukaan ammattiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin tapahtuu vireytymisenä. Vireytymisessä vaikuttavat hyvän olon, kriittisen arvioinnin ja itsensä velvoittamisen osaprosessit. Opiskelija sitoutuu tukeen kokiessaan tuessa turvallisuutta ja merkityksellisyyttä. Opintoihin opiskelija sitoutuu turvallisuuden sisäistyessä hyväksi oloksi ja rohkeudeksi arvioida itseään ja ympäristöään kriittisesti. Samalla merkityksellisyyden kokemus vahvistuu opiskelijassa itsensä velvoittamisen myötä. Vireytyminen johtaa autonomiseen sitoutumiseen. Asiasanat: ammatillinen koulutus, vireytyminen, Grounded theory, turvallisuuden kokeminen, merkityksellisyyden kokeminen, koulupudokkuus
first_indexed 2023-03-22T09:58:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllym\u00e4ki, Ella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-13T16:29:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-13T16:29:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703562", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54453", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\r\n\r\nMyllym\u00e4ki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteen laitos.\r\n \r\nAmmatillisen koulutuksen keskeytt\u00e4misprosentti oli lukuvuonna 2014\u20132015 Suomessa 7,6% (Tilastokeskus 2017). Ammatillinen koulutus on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 murroksessa hallituksen toimeenpaneman reformin astuessa voimaan vuonna 2018 (Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6 2017). T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma k\u00e4sittelee opiskelijoiden opintoihin sitoutumista. Aihe on erityisen ajankohtainen nyt, kun ammatillinen koulutus on kokemassa merkitt\u00e4vi\u00e4 rakenteellisia muutoksia.\r\n\r\nTutkielma on toteutettu laadullisesti Grounded theory \u2013metodologian glaserilaisen perinteen mukaisesti kehkeytt\u00e4en aineistosta aineistoperustainen teoria (Glaser 1978). Tutkimusaineisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kahdeksan ammattiopiskelijan haastattelua. Opiskelijat ovat osallistuneet opintojensa aikana joko oppimisen ohjaukseen tai pienryhm\u00e4toimintaan. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa (Patton 2002) opiskelijat kertovat n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n ja kokemuksiaan oppimisen tuesta.\r\n\r\nTutkielman tuloksena aineistosta on kehkeytynyt teoria, jonka mukaan ammattiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin tapahtuu vireytymisen\u00e4. Vireytymisess\u00e4 vaikuttavat hyv\u00e4n olon, kriittisen arvioinnin ja itsens\u00e4 velvoittamisen osaprosessit. Opiskelija sitoutuu tukeen kokiessaan tuessa turvallisuutta ja merkityksellisyytt\u00e4. Opintoihin opiskelija sitoutuu turvallisuuden sis\u00e4istyess\u00e4 hyv\u00e4ksi oloksi ja rohkeudeksi arvioida itse\u00e4\u00e4n ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\u00e4n kriittisesti. Samalla merkityksellisyyden kokemus vahvistuu opiskelijassa itsens\u00e4 velvoittamisen my\u00f6t\u00e4. Vireytyminen johtaa autonomiseen sitoutumiseen.\r\n\r\nAsiasanat: ammatillinen koulutus, vireytyminen, Grounded theory, turvallisuuden kokeminen, merkityksellisyyden kokeminen, koulupudokkuus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ella Myllym\u00e4ki (elalmyll) on 2017-06-13 16:29:35.509560. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-13T16:29:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706132836.pdf: 972859 bytes, checksum: a5b1a3852a62654fc5487f15a22470cc (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 57fd5d99daede12e6f5dedb3cfe4f963 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-13T16:29:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706132836.pdf: 972859 bytes, checksum: a5b1a3852a62654fc5487f15a22470cc (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 57fd5d99daede12e6f5dedb3cfe4f963 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vireytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Grounded theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallisuuden kokeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksellisyyden kokeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706132836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-13T16:29:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vireys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54453
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a3e82b6-a264-433e-9bfd-3d7653440b7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706132836.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllymäki, Ella Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta ammatillinen koulutus vireytyminen Grounded theory turvallisuuden kokeminen merkityksellisyyden kokeminen koulupudokkuus Erityispedagogiikka Special Education 101 vireys turvallisuus kokeminen koulupudokkaat
title Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_alt Grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_full Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_fullStr Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_full_unstemmed Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_short Aineistoperustainen vireytymisteoria
title_sort aineistoperustainen vireytymisteoria grounded theory tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_sub grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
title_txtP Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
topic ammatillinen koulutus vireytyminen Grounded theory turvallisuuden kokeminen merkityksellisyyden kokeminen koulupudokkuus Erityispedagogiikka Special Education 101 vireys turvallisuus kokeminen koulupudokkaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Grounded theory Special Education ammatillinen koulutus kokeminen koulupudokkaat koulupudokkuus merkityksellisyyden kokeminen turvallisuuden kokeminen turvallisuus vireys vireytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54453 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706132836
work_keys_str_mv AT myllymäkiella aineistoperustainenvireytymisteoriagroundedtheorytutkielmaammattiopiskelijoidenopi