Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern

Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty aihe, johon oppikirjat asemoituvat käyttämällä perinteistä rektion määritelm...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kääriäinen, Emmi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54432
Kuvaus
Yhteenveto:Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty aihe, johon oppikirjat asemoituvat käyttämällä perinteistä rektion määritelmää. Verbien rektiot esitetään oppikirjoissa yleensä pitkinä listoina, jotka pitää opetella ulkoa. Verbien rektiot ovat tärkeä osa saksan kielen lauseenrakennetta ja niitä tulee vastaan saksaa opiskellessa sitä mukaa kuin sijamuotoja opetellaan. Kuitenkin ilmiö itse voi jäädä ymmärtämättä ja ulkoa opettelusta tulee raskasta, jos opiskelija ei käsitä opettelemaansa asiaa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tarkastella rektion esitystä B2-B3-saksan lukiokirjoissa. Tutkimuksessa erotellaan kahdenkymmenen oppikirjan esittämä selitys rektiolle, jota verrataan tieteellisten kielioppien tarjoamaan selitykseen ilmiöstä, ja verrataan listattuja verbien rektioita yksikielisten sanakirjojen rakennemalleihin. Tavoitteena on kvalitatiivisen sisällön analyysia käyttäen osoittaa rektioverbilistojen puutteellisuus semanttisten valenssiominaisuuksien suhteen. Suurin osa opiskelijoista puhuu suomea äidinkielenään, mutta kieliopissa ei esitetä rektion arkipäiväisyyttä suomen kielessä. Rektion selitys oppikirjoissa jää vaillinaiseksi verrattuna tieteelliseen kielioppiin, mikä perustellaan pedagogisilla päämäärillä, jotka aliarvioivat opiskelijan kykyä ymmärtää. Oppikirjojen rektioverbilistoilla esitetyt verbien rektiot eivät anna opiskelijalle kaikkea tarpeellista tietoa kieliopillisesti oikeiden lauseiden rakentamiseen. Verbien rakennemalleista puuttuu täydennyksien semanttisia ja syntaktisia ominaisuuksia, joiden puute voi johtaa epäkieliopillisten lauseiden muodostukseen. Muutamasta oppikirjasta löytyi jopa virheellisiä rektioita.