Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa

Tämän pro-gradu tutkimuksen aiheena on globaalikasvatus, sille annettavat merkitykset sekä globaalikasvatuksen toteuttaminen suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää globaalikasvatuksen nykytilaa ja esiintymistä sekä toteuttamistapoja suomalaisten alakoulujen opetuksessa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parviainen, Minna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54418
_version_ 1828193099313053696
author Parviainen, Minna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parviainen, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parviainen, Minna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parviainen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro-gradu tutkimuksen aiheena on globaalikasvatus, sille annettavat merkitykset sekä globaalikasvatuksen toteuttaminen suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää globaalikasvatuksen nykytilaa ja esiintymistä sekä toteuttamistapoja suomalaisten alakoulujen opetuksessa. Globaalikasvatus muodostaa työn teoreettisen perustan ja peruskoulun tehtävän tarkastelu tutkimuksen viitekehyksen. Aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla seitsemältä globaalikasvatusta toteuttavalta alakoulun opettajalta ja se on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että opettajat pitävät globaalikasvatusta välttämättömän tärkeänä osana opetustaan ja perusteena sille ovat globalisoitunut maailma ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Globaalikasvatuksella pyritään oppilaiden globaalien taitojen kartuttamiseen ja globaalikasvatuksen aihealueet ovat monipuolisesti ja oppiainerajat ylittävästi läsnä kaikessa opetuksessa. Globaalikasvatuksen haasteina sekä osittain mahdollisuuksina nähdään olevan materiaalien etsintä, yhteistyön toimivuus, resurssit ja suunnitelmallisuus. Globaalikasvatuksen ihanteena ovat globaalisti kompetentit oppilaat, jotka rakentavat kestävää tulevaisuutta. Oppilaiden globaaleja kompetensseja vahvistetaan monipuolisella ja kaikessa läsnä olevalla arvokasvatuksella. Menestyksekkääseen globaalikasvatukseen vaikuttavat yhteistyö niin oppilaitoksen sisällä kuin ympäröivän yhteiskunnan kanssa, materiaalien laadukkuus ja saavutettavuus sekä yhteiset ohjenuorat ja suunnitelmat globaalikasvatuksen toteuttamiselle.
first_indexed 2024-09-11T08:52:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puolimatka, Tapio", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-12T09:02:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-12T09:02:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro-gradu tutkimuksen aiheena on globaalikasvatus, sille annettavat merkitykset sek\u00e4 globaalikasvatuksen toteuttaminen suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 globaalikasvatuksen nykytilaa ja esiintymist\u00e4 sek\u00e4 toteuttamistapoja suomalaisten alakoulujen opetuksessa.\nGlobaalikasvatus muodostaa ty\u00f6n teoreettisen perustan ja peruskoulun teht\u00e4v\u00e4n tarkastelu tutkimuksen viitekehyksen. Aineisto on ker\u00e4tty teemahaastattelun avulla seitsem\u00e4lt\u00e4 globaalikasvatusta toteuttavalta alakoulun opettajalta ja se on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t globaalikasvatusta v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana opetustaan ja perusteena sille ovat globalisoitunut maailma ja kest\u00e4v\u00e4n tulevaisuuden rakentaminen. Globaalikasvatuksella pyrit\u00e4\u00e4n oppilaiden globaalien taitojen kartuttamiseen ja globaalikasvatuksen aihealueet ovat monipuolisesti ja oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4sti l\u00e4sn\u00e4 kaikessa opetuksessa. Globaalikasvatuksen haasteina sek\u00e4 osittain mahdollisuuksina n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan materiaalien etsint\u00e4, yhteisty\u00f6n toimivuus, resurssit ja suunnitelmallisuus.\nGlobaalikasvatuksen ihanteena ovat globaalisti kompetentit oppilaat, jotka rakentavat kest\u00e4v\u00e4\u00e4 tulevaisuutta. Oppilaiden globaaleja kompetensseja vahvistetaan monipuolisella ja kaikessa l\u00e4sn\u00e4 olevalla arvokasvatuksella. Menestyksekk\u00e4\u00e4seen globaalikasvatukseen vaikuttavat yhteisty\u00f6 niin oppilaitoksen sis\u00e4ll\u00e4 kuin ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4n yhteiskunnan kanssa, materiaalien laadukkuus ja saavutettavuus sek\u00e4 yhteiset ohjenuorat ja suunnitelmat globaalikasvatuksen toteuttamiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Parviainen (mianparv) on 2017-06-12 09:02:18.782853. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-12T09:02:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706122798.pdf: 578426 bytes, checksum: 8ae6a78391f150dbcf9913ddc736094b (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 9687fa31e04f8ecde869b87b4a2d85f0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-12T09:02:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706122798.pdf: 578426 bytes, checksum: 8ae6a78391f150dbcf9913ddc736094b (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 9687fa31e04f8ecde869b87b4a2d85f0 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 tulevaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t sen toteuttamisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706122798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-12T09:02:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "globaalikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54418
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c8f101f7-6546-4b64-9bc1-f8bb69684b0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706122798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Minna Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa kestävä tulevaisuus Education Kasvatustiede 102 globaalikasvatus kompetenssi perusopetus alakoulu
title Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_full Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_fullStr Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_full_unstemmed Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_short Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_sort alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
title_txtP Alakoulun opettajien merkityksenannot globaalikasvatukselle ja työkäytännöt sen toteuttamisessa
topic kestävä tulevaisuus Education Kasvatustiede 102 globaalikasvatus kompetenssi perusopetus alakoulu
topic_facet 102 Education Kasvatustiede alakoulu globaalikasvatus kestävä tulevaisuus kompetenssi perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706122798
work_keys_str_mv AT parviainenminna alakoulunopettajienmerkityksenannotglobaalikasvatuksellejatyökäytännötsentoteutt