Yhteenveto: | Tämän pro-gradu tutkimuksen aiheena on globaalikasvatus, sille annettavat merkitykset sekä globaalikasvatuksen toteuttaminen suomalaisissa alakouluissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää globaalikasvatuksen nykytilaa ja esiintymistä sekä toteuttamistapoja suomalaisten alakoulujen opetuksessa.
Globaalikasvatus muodostaa työn teoreettisen perustan ja peruskoulun tehtävän tarkastelu tutkimuksen viitekehyksen. Aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla seitsemältä globaalikasvatusta toteuttavalta alakoulun opettajalta ja se on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen päätulokset osoittavat, että opettajat pitävät globaalikasvatusta välttämättömän tärkeänä osana opetustaan ja perusteena sille ovat globalisoitunut maailma ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Globaalikasvatuksella pyritään oppilaiden globaalien taitojen kartuttamiseen ja globaalikasvatuksen aihealueet ovat monipuolisesti ja oppiainerajat ylittävästi läsnä kaikessa opetuksessa. Globaalikasvatuksen haasteina sekä osittain mahdollisuuksina nähdään olevan materiaalien etsintä, yhteistyön toimivuus, resurssit ja suunnitelmallisuus.
Globaalikasvatuksen ihanteena ovat globaalisti kompetentit oppilaat, jotka rakentavat kestävää tulevaisuutta. Oppilaiden globaaleja kompetensseja vahvistetaan monipuolisella ja kaikessa läsnä olevalla arvokasvatuksella. Menestyksekkääseen globaalikasvatukseen vaikuttavat yhteistyö niin oppilaitoksen sisällä kuin ympäröivän yhteiskunnan kanssa, materiaalien laadukkuus ja saavutettavuus sekä yhteiset ohjenuorat ja suunnitelmat globaalikasvatuksen toteuttamiselle.
|