Tietojärjestelmät ja 2010 -luvun yli 50 -vuotiaat käyttäjät

Tämä pro gradu – tutkielma käsittelee tietojärjestelmiä ja ikää. Iän karttuminen tuo mukanaan erilaisia muutoksia niin fyysisellä kuin kognitiivisella tasolla. Muistin prosessointitehon lasku, näköaistin heikkeneminen ja muut seikat saattavat vaikuttaa siihen miten yksilö omaksuu ja käyttää tieto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkina, Svetlana
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54414
Description
Summary:Tämä pro gradu – tutkielma käsittelee tietojärjestelmiä ja ikää. Iän karttuminen tuo mukanaan erilaisia muutoksia niin fyysisellä kuin kognitiivisella tasolla. Muistin prosessointitehon lasku, näköaistin heikkeneminen ja muut seikat saattavat vaikuttaa siihen miten yksilö omaksuu ja käyttää tietojärjestelmiä. Vanhemman väestön määrä on varsikin länsimaisissa maissa kiihtyvässä kasvussa. Heistä on tulossa merkittävä kuluttajaryhmä, jonka tarpeet ja erityispiirteet on otettava huomioon tietojärjestelmien suunnittelussa. Tutkielman taustaksi on kerätty mm. kognitiivista ergonomiaa, muistia, käytettävyyttä käsittelevää teoriaa ja on suoritettu pienimuotoinen haastattelu. Haastatteluilla kerättiin teorian tueksi aineistoa iän tuomista vaikutuksista tietojärjestelmien omaksumiseen. Tarkoituksena oli saada selville mitkä seikat vaikuttavat tietojärjestelmien eli tässä yhteydessä tietokoneen ja mobiililaitteen käyttöön. Teoriasta kävi ilmi, että iällä on vaikutuksia omaksumisessa ja oppimisessa. Muistiin palauttaminen ja oppiminen vaativat enemmän aikaa ja kertaamista. Uusien ohjelmien ja käyttö- järjestelmien käyttöönotto saattaa välillä tuntua haastavalta ja turhauttavalta. Omalla myönteisellä asenteella ja innolla voi kuitenkin vaikuttaa suhtautumiseen, motivaatiolla on tärkeä rooli. Vaikka kognitiiviset toiminnot heikkenisivät iän karttuessa, ikä ei kuitenkaan vie oppimiskykyä. Aivot pysyvät erittäin elastisena ja oppimiskykyisinä läpi elämän, kunhan niitä muistaa harjoittaa ja pysyä motivoituneena. The purpose of this Master’s Thesis is to study the relationship between the use of information systems and age. Aging brings along changes in people on physical as well as cognitive levels. Decrease in efficiency of memory processing, deterioration of vision and other facts might have influence on the ability to adopt and use information systems. The number of aging people particularly in western countries is on the increase. They are becoming a significant consumer group whose needs and special features should be taking into consideration while developing information systems. The theory section of the study focuses on cognitive ergonomics, memory and usability. Interviews were conducted to collect data on the influence of age on adoption of the information systems to support the theory. The purpose of the interview was to find out which facts influence the use of information systems, computer and mobile appliance in this case. The theory reveals that age does affect learning and adoption. Learning and bringing information back to memory requires more time and repetition. Taking a new program or operating system into use might feel demanding and frustrating. Age does not take away the ability to learn though cognitive functions decrease. A positive attitude, enthusiasm and motivation play a large role. The brain remains very elastic during the whole lifespan as long as it is put to work and the mind is kept open for new things.