Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit

Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ojala, Enni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54396
_version_ 1828193099291033600
author Ojala, Enni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ojala, Enni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ojala, Enni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ojala, Enni
datasource_str_mv jyx
description Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten päiväkotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan. Moniammatillisilla kasvattajatiimeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä päiväkodeissa työskentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien muodostamia pienryhmiä, jotka työskentelevät lapsiryhmien parissa. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin päiväkirjakyselyn avulla, jossa yhdistyi piirteitä päiväkirjamenetelmästä ja perinteisestä verkkokyselylomakkeesta. Päiväkirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etelä-Pohjanmaan alueen kunnallisista päiväkodeista. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien luomisessa näkyi tiimityötä koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin kuuluvien jäsenten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sekä työnkuvien epäselvyys. Moniammatillisuus näyttäytyi enemmän haasteena kuin mahdollisuutena kasvattajatiimien toimintakulttuureissa. Näyttäisi siltä, että kasvattajatiimit tarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemmän tukea toiminnalleen sekä tukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiyttämisestä. Pedagogiikan merkitystä sekä lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta olisi myös syytä selventää kasvattajatiimeissä, jotta varhaiskasvattajat tietäisivät, miten heidän tiimissään pedagogiikkaa toteutetaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Raittila, Raija.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Enni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-09T11:14:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-09T11:14:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset\r\ntoiminta- ja ajattelutavat ty\u00f6yhteis\u00f6n toiminnan kautta. N\u00e4in ollen jokaisessa\r\nkasvattajatiimiss\u00e4 on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen\r\nja toimintatapoineen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4,\r\nmiten p\u00e4iv\u00e4kotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan.\r\nMoniammatillisilla kasvattajatiimeill\u00e4 tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4\r\np\u00e4iv\u00e4kodeissa ty\u00f6skentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien\r\nmuodostamia pienryhmi\u00e4, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t lapsiryhmien parissa.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4iv\u00e4kirjakyselyn\r\navulla, jossa yhdistyi piirteit\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kirjamenetelm\u00e4st\u00e4 ja perinteisest\u00e4\r\nverkkokyselylomakkeesta. P\u00e4iv\u00e4kirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etel\u00e4-Pohjanmaan\r\nalueen kunnallisista p\u00e4iv\u00e4kodeista. Aineiston analysoinnissa\r\nk\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien\r\nluomisessa n\u00e4kyi tiimity\u00f6t\u00e4 koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin\r\nkuuluvien j\u00e4senten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sek\u00e4 ty\u00f6nkuvien\r\nep\u00e4selvyys. Moniammatillisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi enemm\u00e4n haasteena kuin mahdollisuutena\r\nkasvattajatiimien toimintakulttuureissa. N\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 kasvattajatiimit\r\ntarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemm\u00e4n tukea toiminnalleen sek\u00e4\r\ntukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiytt\u00e4misest\u00e4. Pedagogiikan\r\nmerkityst\u00e4 sek\u00e4 lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta\r\nolisi my\u00f6s syyt\u00e4 selvent\u00e4\u00e4 kasvattajatiimeiss\u00e4, jotta varhaiskasvattajat tiet\u00e4isiv\u00e4t,\r\nmiten heid\u00e4n tiimiss\u00e4\u00e4n pedagogiikkaa toteutetaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Enni Ojala (enojala) on 2017-06-09 11:14:21.608897. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-09T11:14:22Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706092768.pdf: 1044995 bytes, checksum: 8efe999eb9939c60b1bfd38155424048 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: bed1b4a7adc91f9657420f97b949a797 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-09T11:14:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706092768.pdf: 1044995 bytes, checksum: 8efe999eb9939c60b1bfd38155424048 (MD5)\nlicense.html: 4816 bytes, checksum: bed1b4a7adc91f9657420f97b949a797 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (114 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706092768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-09T11:14:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54396
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:01Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ddb054f5-e7bb-491c-a859-831014577bce\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706092768.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Enni Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit toimintakulttuuri moniammatillisuus
title Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_full Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_fullStr Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_full_unstemmed Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_short Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_sort päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
title_txtP Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit toimintakulttuuri moniammatillisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus moniammatillisuus päiväkodit toimintakulttuuri varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54396 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706092768
work_keys_str_mv AT ojalaenni päiväkodinmoniammatillistenkasvattajatiimientoimintakulttuurit