Yhteenveto: | Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset
toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa
kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen
ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää,
miten päiväkotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan.
Moniammatillisilla kasvattajatiimeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä
päiväkodeissa työskentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien
muodostamia pienryhmiä, jotka työskentelevät lapsiryhmien parissa.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin päiväkirjakyselyn
avulla, jossa yhdistyi piirteitä päiväkirjamenetelmästä ja perinteisestä
verkkokyselylomakkeesta. Päiväkirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etelä-Pohjanmaan
alueen kunnallisista päiväkodeista. Aineiston analysoinnissa
käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien
luomisessa näkyi tiimityötä koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin
kuuluvien jäsenten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sekä työnkuvien
epäselvyys. Moniammatillisuus näyttäytyi enemmän haasteena kuin mahdollisuutena
kasvattajatiimien toimintakulttuureissa. Näyttäisi siltä, että kasvattajatiimit
tarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemmän tukea toiminnalleen sekä
tukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiyttämisestä. Pedagogiikan
merkitystä sekä lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta
olisi myös syytä selventää kasvattajatiimeissä, jotta varhaiskasvattajat tietäisivät,
miten heidän tiimissään pedagogiikkaa toteutetaan.
|