Päiväkodin moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurit

Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojala, Enni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54396
Kuvaus
Yhteenveto:Kasvattajatiimien toimintakulttuureissa varhaiskasvattajat oppivat tietynlaiset toiminta- ja ajattelutavat työyhteisön toiminnan kautta. Näin ollen jokaisessa kasvattajatiimissä on havaittavissa omanlaisensa toimintakulttuuri omine arvoineen ja toimintatapoineen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten päiväkotien moniammatilliset kasvattajatiimit luovat omaa toimintakulttuuriaan. Moniammatillisilla kasvattajatiimeillä tarkoitetaan tässä yhteydessä päiväkodeissa työskentelevien eri ammattiryhmiin kuuluvien varhaiskasvattajien muodostamia pienryhmiä, jotka työskentelevät lapsiryhmien parissa. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin päiväkirjakyselyn avulla, jossa yhdistyi piirteitä päiväkirjamenetelmästä ja perinteisestä verkkokyselylomakkeesta. Päiväkirjakyselyyn vastasi 16 varhaiskasvattajaa Etelä-Pohjanmaan alueen kunnallisista päiväkodeista. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan moniammatillisten kasvattajatiimien toimintakulttuurien luomisessa näkyi tiimityötä koskettavat haasteet, kuten eri ammattiryhmiin kuuluvien jäsenten erilaiset ja eritasoiset koulutukset sekä työnkuvien epäselvyys. Moniammatillisuus näyttäytyi enemmän haasteena kuin mahdollisuutena kasvattajatiimien toimintakulttuureissa. Näyttäisi siltä, että kasvattajatiimit tarvitsisivat toimintakulttuureissaan enemmän tukea toiminnalleen sekä tukea eri ammattiryhmille kuuluvien roolien selkiyttämisestä. Pedagogiikan merkitystä sekä lastentarhanopettajalle kuuluvaa pedagogista osaamista ja vastuuta olisi myös syytä selventää kasvattajatiimeissä, jotta varhaiskasvattajat tietäisivät, miten heidän tiimissään pedagogiikkaa toteutetaan.