Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan

TIIVISTELMÄ Nevanoja-Hölttä, Tuulileena. 2017. Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 84 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien vaikuttamis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevanoja-Hölttä, Tuulileena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54370
Description
Summary:TIIVISTELMÄ Nevanoja-Hölttä, Tuulileena. 2017. Lastentarhanopettajien kokemuksia vaikuttamisesta ammattiroolissaan. Varhaiskasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 84 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemuksia arjen työssä ja se ulkopuolella. Tässä tutkimuksessa vaikuttaminen määriteltiin toimiksi, joilla lastentarhanopettaja pyrkii työssään edistämään lasten hyvinvointia esimerkiksi parantamalla varhaiskasvatuksen laatua tai työstämällä ilmenneitä epäkohtia. Tutkimusta varten haastateltiin 11 lastentarhanopettajaa. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologista tutkimusotetta ja aineisto analysoitiin sen mukaisesti hyödyntäen sisällönanalyysia. Analyysilla pyrittiin löytämään kokemuksista ilmiön yleispiirteitä ja sanoittamaan kuvaa lastentarhanopettajista vaikuttajina. Tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien vaikuttaminen painottuu arkeen, ruohonjuuritasolle. Lastentarhanopettajat pyrkivät tekemään työtä oman lapsiryhmän ja työyksikön hyväksi. Työnsä ulkopuolella lastentarhanopettajat pyrkivät vaikuttamaan lisäämällä kanssaihmisten tietoisuutta varhaiskasvatuksesta ja osoittamalla sen tärkeyden myös yhteiskunnalle. Koska lastentarhanopettajien vaikuttamiskokemukset olivat hyvin vuorovaikutteisia, olisi tärkeä kartoittaa myös muiden varhaiskasvatusalan asiantuntijoiden vaikuttamiskokemuksia. Lisäksi lastentarhanopettajien kokemuksissa välittyi kuva siitä, kuinka varhaiskasvatustietoisuutta ja sen arvoa yhteiskunnalle tulisi entisestään korostaa.