Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma

Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sitä, kuinka luokanopettajat ilmaisevat näitä tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma. Pohdimme luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksien yhtäläis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korkiakoski, Nina, Kovanen, Annina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54361
_version_ 1826225709187596288
author Korkiakoski, Nina Kovanen, Annina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korkiakoski, Nina Kovanen, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korkiakoski, Nina Kovanen, Annina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korkiakoski, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sitä, kuinka luokanopettajat ilmaisevat näitä tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma. Pohdimme luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksien yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia tunneilmaisun suhteen. Tutkimuksen tarkoitus on nostaa esiin luokanopettajan työhön tärkeänä osana kuuluvaa tunneilmaisua. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaa ja neljä luokanopettajaopiskelijaa. Osallistujia haastateltiin Jyväskylän sekä Kajaanin kaupungeissa. Haastattelun lisäksi osal-listujat täyttivät lomakkeen, jolla pyrittiin kartoittamaan sitä, mitkä tunteet he mieltävät negatiiviseksi luokanopettajan roolissa. Tutkimuksemme osoitti, että luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisia tunteita viikoittain ja jopa päivittäin. Niin luokanopettajaopiskelijat kuin luokanopettajat näyttivät negatiiviset tunteensa pääosin kertomalla tunteensa oppilaille ja sanoittamalla ne tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan koulutus antaa luokanopettajaopiskelijoille vaihtelevasti opetusta tunneilmaisusta. Tunneilmaisun käsittelyä opiskelijat toivoivat koulutukseen lisää. Tutkimuksen tulokset olivat jossain määrin ristiriitaisia, sillä niin luokanopettajien kuin luokanopettajaopiskelijoidenkin mukaan tunteita sai näyttää, mutta tunneilmaisu ei saanut kuitenkaan mennä yli ja tunteita myös pidettiin oman mielen sisällä. Luokanopettajaopiskelijoiden ajatukset tunneilmaisusta olivat vapaampia kuin luokanopettajien ja koulutuksen koettiin vaikuttavat siihen, miten tunteita näytetään.
first_indexed 2023-03-22T09:59:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korkiakoski, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovanen, Annina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-07T16:33:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-07T16:33:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703347", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54361", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sit\u00e4, kuinka luokanopettajat ilmaisevat n\u00e4it\u00e4 tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan my\u00f6s luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulma. Pohdimme luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksien yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavuuksia tunneilmaisun suhteen. Tutkimuksen tarkoitus on nostaa esiin luokanopettajan ty\u00f6h\u00f6n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kuuluvaa tunneilmaisua. \r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 luokanopettajaa ja nelj\u00e4 luokanopettajaopiskelijaa. Osallistujia haastateltiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n sek\u00e4 Kajaanin kaupungeissa. Haastattelun lis\u00e4ksi osal-listujat t\u00e4yttiv\u00e4t lomakkeen, jolla pyrittiin kartoittamaan sit\u00e4, mitk\u00e4 tunteet he mielt\u00e4v\u00e4t negatiiviseksi luokanopettajan roolissa. \r\nTutkimuksemme osoitti, ett\u00e4 luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisia tunteita viikoittain ja jopa p\u00e4ivitt\u00e4in. Niin luokanopettajaopiskelijat kuin luokanopettajat n\u00e4yttiv\u00e4t negatiiviset tunteensa p\u00e4\u00e4osin kertomalla tunteensa oppilaille ja sanoittamalla ne tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan koulutus antaa luokanopettajaopiskelijoille vaihtelevasti opetusta tunneilmaisusta. Tunneilmaisun k\u00e4sittely\u00e4 opiskelijat toivoivat koulutukseen lis\u00e4\u00e4. \r\nTutkimuksen tulokset olivat jossain m\u00e4\u00e4rin ristiriitaisia, sill\u00e4 niin luokanopettajien kuin luokanopettajaopiskelijoidenkin mukaan tunteita sai n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, mutta tunneilmaisu ei saanut kuitenkaan menn\u00e4 yli ja tunteita my\u00f6s pidettiin oman mielen sis\u00e4ll\u00e4. Luokanopettajaopiskelijoiden ajatukset tunneilmaisusta olivat vapaampia kuin luokanopettajien ja koulutuksen koettiin vaikuttavat siihen, miten tunteita n\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annina Kovanen (laankova) on 2017-06-07 16:33:43.184358. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-07T16:33:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706072728.pdf: 623182 bytes, checksum: 50213ef5e62e27aa6f3d5460a652d39f (MD5)\r\nlicense.html: 5201 bytes, checksum: 12ed9dc5ecfb524b39839d4c01cb45e2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-07T16:33:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201706072728.pdf: 623182 bytes, checksum: 50213ef5e62e27aa6f3d5460a652d39f (MD5)\r\nlicense.html: 5201 bytes, checksum: 12ed9dc5ecfb524b39839d4c01cb45e2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneilmaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiiviset tunteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706072728", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-07T16:33:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54361
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96d0cf25-08fb-483f-befa-725a36b30152\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706072728.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korkiakoski, Nina Kovanen, Annina Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma tunnetaidot tunneilmaisu negatiiviset tunteet opettajankoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet tunneäly ilmaisu vuorovaikutus
title Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_full Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_fullStr Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_full_unstemmed Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_short Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa
title_sort luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_sub luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
title_txtP Luokanopettajan negatiiviset tunteet luokkavuorovaikutuksessa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma
topic tunnetaidot tunneilmaisu negatiiviset tunteet opettajankoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tunteet tunneäly ilmaisu vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmaisu negatiiviset tunteet opettajankoulutus tunneilmaisu tunnetaidot tunneäly tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54361 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706072728
work_keys_str_mv AT korkiakoskinina luokanopettajannegatiivisettunteetluokkavuorovaikutuksessaluokanopettajienjaluok