Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien kokemia negatiivisia tunteita luokassa ja sitä, kuinka luokanopettajat ilmaisevat näitä tunteita. Tutkimukseen on otettu mukaan myös luokanopettajaopiskelijoiden näkökulma. Pohdimme luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksien yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia tunneilmaisun suhteen. Tutkimuksen tarkoitus on nostaa esiin luokanopettajan työhön tärkeänä osana kuuluvaa tunneilmaisua.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaa ja neljä luokanopettajaopiskelijaa. Osallistujia haastateltiin Jyväskylän sekä Kajaanin kaupungeissa. Haastattelun lisäksi osal-listujat täyttivät lomakkeen, jolla pyrittiin kartoittamaan sitä, mitkä tunteet he mieltävät negatiiviseksi luokanopettajan roolissa.
Tutkimuksemme osoitti, että luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat kokivat negatiivisia tunteita viikoittain ja jopa päivittäin. Niin luokanopettajaopiskelijat kuin luokanopettajat näyttivät negatiiviset tunteensa pääosin kertomalla tunteensa oppilaille ja sanoittamalla ne tilannekohtaisesti. Tulosten mukaan koulutus antaa luokanopettajaopiskelijoille vaihtelevasti opetusta tunneilmaisusta. Tunneilmaisun käsittelyä opiskelijat toivoivat koulutukseen lisää.
Tutkimuksen tulokset olivat jossain määrin ristiriitaisia, sillä niin luokanopettajien kuin luokanopettajaopiskelijoidenkin mukaan tunteita sai näyttää, mutta tunneilmaisu ei saanut kuitenkaan mennä yli ja tunteita myös pidettiin oman mielen sisällä. Luokanopettajaopiskelijoiden ajatukset tunneilmaisusta olivat vapaampia kuin luokanopettajien ja koulutuksen koettiin vaikuttavat siihen, miten tunteita näytetään.
|