Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa

Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten opettajat hyödyntävät yläkouluikäisten suullisen suomen kielen opetuksessa erilaisia oppimisympäristöjä Oppimisympäristöt näen tutkimuksessani perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS) tavoin erilaisina tiloina ja paikkoina sekä yhteisöinä ja toi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takala, Nea
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54337
_version_ 1826225754236518400
author Takala, Nea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Nea
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten opettajat hyödyntävät yläkouluikäisten suullisen suomen kielen opetuksessa erilaisia oppimisympäristöjä Oppimisympäristöt näen tutkimuksessani perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS) tavoin erilaisina tiloina ja paikkoina sekä yhteisöinä ja toimintakäytäntöinä, joissa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat (POPS 2014: 29). Liitän oppimisympäristöön kuuluvaksi myös erilaiset välineet, palvelut ja materiaalit, joita opiskelussa hyödynnetään (ks. POPS 2014: 29.) En siis rajaa tutkimustani pelkästään oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Aihetta on tutkittu aikaisemmin paljon juuri oppikirjojen näkökulmasta (ks. esim. Tergujeff 2013, Luukka ym. 2008 ja Derwing & Munro 2005). Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten opettajat hyödyntävät erilaisia oppimisympäristöjä suullisen kielitaidon opetuksessa? 2. Miten opettajat kokevat oppimisympäristöjen käytön muuttuneen omassa suullisen kielitaidon opetuksessaan vuosien aikana, ja mistä muutos heidän mielestään johtuu? 3. Millaisia oppimateriaalitarpeita opettajat ovat havainneet suullisen kielitaidon opetuksessa, ja miten he ovat pyrkineet vastaamaan näihin tarpeisiin? Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus (ks. Saarela-Kinnunen & Eskola 2010: 189-199), jossa on etnografisia sävyjä havainnointien johdosta. Aineistoni koostuu kahdesta yläkoulussa S2-oppilaiden parissa työskentelevälle opettajalle tehdystä teemahaastattelusta (ks. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009: 208) sekä kuuden oppitunnin havainnoinnista joko osallistuvana (ks. Ronkainen ym. 2011: 115) tai osallistumattomana (ks. Grönfors 2015, 152) tutkijana oppitunnista riippuen. Aineiston analyysissä hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä (ks. Tuomi & Sarajärvi 2009). Tutkimustulokset osoittavat, että suullisen suomen kielen opetuksessa hyödynnetään eniten oppimisympäristöinä oppikirjoja, opettajien itse tekemiä tai muokkaamia materiaaleja sekä internetiä. Opettajat kokivat internetin käytön selvästi lisääntyneen vuosien aikana, koska tietokoneiden määrät ovat kasvaneet kouluissa ja toimivat nettiyhteydet kattavat nyt useamman luokan. Opettajille ei ole tullut arjessa vastaan erityisiä materiaalitarpeita, vaikkakin he laativat materiaaleja paljon myös itse. Myös Kuukan ja Metsämuurosen (2016: 125–127) tutkimuksessa on saatu samanlaisia tuloksia. Suullisen suomen opetus oli tunneilla monipuolista ja tunneilla hyödynnettiin selkeästi eniten keskustelua. Keskustelun avulla pystytään harjoittelemaan kielen rakenteiden ja sanaston hallintaa, spontaania ilmaisua sekä erilaisten vuorovaikutusnormien hallintaa (Lehtimaja 2012: 219).
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Nea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-06T19:02:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-06T19:02:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t yl\u00e4kouluik\u00e4isten suullisen suomen kielen opetuksessa erilaisia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 Oppimisymp\u00e4rist\u00f6t n\u00e4en tutkimuksessani perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS) tavoin erilaisina tiloina ja paikkoina sek\u00e4 yhteis\u00f6in\u00e4 ja toimintak\u00e4yt\u00e4nt\u00f6in\u00e4, joissa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat (POPS 2014: 29). Liit\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n kuuluvaksi my\u00f6s erilaiset v\u00e4lineet, palvelut ja materiaalit, joita opiskelussa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n (ks. POPS 2014: 29.) En siis rajaa tutkimustani pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Aihetta on tutkittu aikaisemmin paljon juuri oppikirjojen n\u00e4k\u00f6kulmasta (ks. esim. Tergujeff 2013, Luukka ym. 2008 ja Derwing & Munro 2005). Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t erilaisia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 suullisen kielitaidon opetuksessa? 2. Miten opettajat kokevat oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen k\u00e4yt\u00f6n muuttuneen omassa suullisen kielitaidon opetuksessaan vuosien aikana, ja mist\u00e4 muutos heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n johtuu? 3. Millaisia oppimateriaalitarpeita opettajat ovat havainneet suullisen kielitaidon opetuksessa, ja miten he ovat pyrkineet vastaamaan n\u00e4ihin tarpeisiin? \n\nTutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus (ks. Saarela-Kinnunen & Eskola 2010: 189-199), jossa on etnografisia s\u00e4vyj\u00e4 havainnointien johdosta. Aineistoni koostuu kahdesta yl\u00e4koulussa S2-oppilaiden parissa ty\u00f6skentelev\u00e4lle opettajalle tehdyst\u00e4 teemahaastattelusta (ks. Hirsj\u00e4rvi, Remes & Sajavaara 2009: 208) sek\u00e4 kuuden oppitunnin havainnoinnista joko osallistuvana (ks. Ronkainen ym. 2011: 115) tai osallistumattomana (ks. Gr\u00f6nfors 2015, 152) tutkijana oppitunnista riippuen. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynsin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 (ks. Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2009).\n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 suullisen suomen kielen opetuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n eniten oppimisymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4 oppikirjoja, opettajien itse tekemi\u00e4 tai muokkaamia materiaaleja sek\u00e4 interneti\u00e4. Opettajat kokivat internetin k\u00e4yt\u00f6n selv\u00e4sti lis\u00e4\u00e4ntyneen vuosien aikana, koska tietokoneiden m\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat kasvaneet kouluissa ja toimivat nettiyhteydet kattavat nyt useamman luokan. Opettajille ei ole tullut arjessa vastaan erityisi\u00e4 materiaalitarpeita, vaikkakin he laativat materiaaleja paljon my\u00f6s itse. My\u00f6s Kuukan ja Mets\u00e4muurosen (2016: 125\u2013127) tutkimuksessa on saatu samanlaisia tuloksia. Suullisen suomen opetus oli tunneilla monipuolista ja tunneilla hy\u00f6dynnettiin selke\u00e4sti eniten keskustelua. Keskustelun avulla pystyt\u00e4\u00e4n harjoittelemaan kielen rakenteiden ja sanaston hallintaa, spontaania ilmaisua sek\u00e4 erilaisten vuorovaikutusnormien hallintaa (Lehtimaja 2012: 219).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nea Takala (nesutaka) on 2017-06-06 19:02:25.545127. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-06T19:02:26Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062712.docx: 166291 bytes, checksum: 902da30bc12089508aa24b4e1f193f95 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 53b63c930d7fea981c55c169111d3fe1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-06T19:02:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062712.docx: 166291 bytes, checksum: 902da30bc12089508aa24b4e1f193f95 (MD5)\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 53b63c930d7fea981c55c169111d3fe1 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (84 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen opettaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erilaisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4minen yl\u00e4koulun suullisen suomen kielen opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706062712", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-06T19:02:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54337
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4ee60d1-f11a-4fd2-91b7-2e041d5f6c80\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201706062712.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Nea Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa suomi toisena kielenä oppimisympäristö toisen kielen opettaminen suullinen kielitaito Suomen kieli Finnish 309 opetus
title Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_full Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_fullStr Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_full_unstemmed Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_short Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_sort erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
title_txtP Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen yläkoulun suullisen suomen kielen opetuksessa
topic suomi toisena kielenä oppimisympäristö toisen kielen opettaminen suullinen kielitaito Suomen kieli Finnish 309 opetus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli opetus oppimisympäristö suomi toisena kielenä suullinen kielitaito toisen kielen opettaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54337 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062712
work_keys_str_mv AT takalanea erilaistenoppimisympäristöjenhyödyntäminenyläkoulunsuullisensuomenkielenopetuksessa