Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogisissa asiakirjoissa. Pohdinnassa tuotiin esi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jouppi, Raija, Ketomäki, Outi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54334
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogisissa asiakirjoissa. Pohdinnassa tuotiin esille myös asiakirjatyyppien välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja vanhempien osallisuudessa. Tutkimuksessa käytettiin Noora Heiskasen väitöskirjatutkimustaan varten keräämää aineistoa, josta tämän tutkimuksen aineistoksi valikoitui varhaiskasvatussuunnitelmat, oppimissuunnitelmat ja HOJKSit. Lopulliseen analyysiin päätyi yhdestä kunnasta olevien yhdentoista tapauksen 69 asiakirjaa. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatussuunnitelmissa ja HOJKSeissa korostui kodin tuki lapselle ja oppimissuunnitelmissa vuorovaikutus toimijoiden välillä. Vanhempien osallisuus asiakirjoissa vaihteli, ja asiakirjatyypistä riippui, mikä osallisuuden osa-alue niissä painottui. Asiakirjoja yhdisti, että ne kaikki sisälsivät kirjauksia osallisuuden kolmelta osa-alueelta. Pedagogiset asiakirjat edustavat tärkeää, mutta pientä osaa vanhempien osallisuudesta. Varhaiskasvatussuunnitelma osoittautui tutkimuksen osallistavimmaksi asiakirjaksi. Johtopäätöstä vanhempien koko osallisuudesta ei voida tutkimuksen perusteella kuitenkaan tehdä, sillä asiakirjoista saatu tieto on vain vanhemman ja kasvatushenkilöstön kirjaamishetkellä tuottamaa tietoa.