Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen

Keskustelussa nykyisestä opetussuunnitelmasta nousee esiin usein älylaitteiden hyödyntäminen opiskelussa. Toinen toistuva teema on arkipäivän ja vapaa-ajalla informaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen. Opetuksen tulisi olla oppilaslähtöistä ja opiskelijoita kehotetaankin hyödyntämään it...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sydänmetsä, Liisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54332
_version_ 1826225715039698944
author Sydänmetsä, Liisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sydänmetsä, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sydänmetsä, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sydänmetsä, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Keskustelussa nykyisestä opetussuunnitelmasta nousee esiin usein älylaitteiden hyödyntäminen opiskelussa. Toinen toistuva teema on arkipäivän ja vapaa-ajalla informaaleissa oppimisympäristöissä tapahtuva oppiminen. Opetuksen tulisi olla oppilaslähtöistä ja opiskelijoita kehotetaankin hyödyntämään itselleen sopivia työskentelytapoja. Mobiililaitteet ja -sovellukset ovat entistä vahvemmin läsnä ihmisten arjessa ja esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille ne tarjoavatkin monipuolisesti väyliä eri sanomalehti-, sanakirja- ja viestintäsovelluksiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston saksan ja ruotsin kielen opiskelijat hyödyntävät mobiilisovelluksia vieraiden kielten oppimisessa. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, millaisista sovelluksista opiskelijat kokivat hyötyvänsä ja millä tavoin sovelluksia tällöin käytettiin. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä ja kyselyyn vastasi yhteensä 37 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat hyödynsivät paljon sanakirjasovelluksia sekä mediasovelluksia, ja ne myös koettiin hyödyllisimmiksi. Vain osa oli hyödyntänyt pelillisiä kieltenoppimissovelluksia ja koki niiden sopivan paremmin vasta-alkajille. Moni vastaajista kertoi oppivansa kieltä huomaamattaan lähes päivittäin, sillä sovellusten myötä kielten näkyvyys oli kasvanut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Mobiilisovellusten ei uskottu kuitenkaan syrjäyttävät perinteistä tietoista ja pitkäjänteistä kieltenopiskelua. Mobiililaitteiden ja sovellusten avulla kielten opiskelun koetaan kuitenkin helpottuneen ja tulleen joustavammaksi ja monipuolisemmaksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Syd\u00e4nmets\u00e4, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-06T15:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-06T15:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703114", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Keskustelussa nykyisest\u00e4 opetussuunnitelmasta nousee esiin usein \u00e4lylaitteiden hy\u00f6dynt\u00e4minen opiskelussa. Toinen toistuva teema on arkip\u00e4iv\u00e4n ja vapaa-ajalla informaaleissa oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 tapahtuva oppiminen. Opetuksen tulisi olla oppilasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja opiskelijoita kehotetaankin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n itselleen sopivia ty\u00f6skentelytapoja. Mobiililaitteet ja -sovellukset ovat entist\u00e4 vahvemmin l\u00e4sn\u00e4 ihmisten arjessa ja esimerkiksi vieraiden kielten opiskelijoille ne tarjoavatkin monipuolisesti v\u00e4yli\u00e4 eri sanomalehti-, sanakirja- ja viestint\u00e4sovelluksiin. \n \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston saksan ja ruotsin kielen opiskelijat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t mobiilisovelluksia vieraiden kielten oppimisessa. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan selville, millaisista sovelluksista opiskelijat kokivat hy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 ja mill\u00e4 tavoin sovelluksia t\u00e4ll\u00f6in k\u00e4ytettiin. Aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4 ja kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 37 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. \n \nTutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijat hy\u00f6dynsiv\u00e4t paljon sanakirjasovelluksia sek\u00e4 mediasovelluksia, ja ne my\u00f6s koettiin hy\u00f6dyllisimmiksi. Vain osa oli hy\u00f6dynt\u00e4nyt pelillisi\u00e4 kieltenoppimissovelluksia ja koki niiden sopivan paremmin vasta-alkajille. Moni vastaajista kertoi oppivansa kielt\u00e4 huomaamattaan l\u00e4hes p\u00e4ivitt\u00e4in, sill\u00e4 sovellusten my\u00f6t\u00e4 kielten n\u00e4kyvyys oli kasvanut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Mobiilisovellusten ei uskottu kuitenkaan syrj\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t perinteist\u00e4 tietoista ja pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4 kieltenopiskelua. Mobiililaitteiden ja sovellusten avulla kielten opiskelun koetaan kuitenkin helpottuneen ja tulleen joustavammaksi ja monipuolisemmaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Liisa Syd\u00e4nmets\u00e4 (limasyda) on 2017-06-06 15:53:29.601422. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-06T15:53:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062707.pdf: 1571318 bytes, checksum: 48ce3bf2d9142857f5d19a963e9cf6f2 (MD5)\nlicense.html: 4888 bytes, checksum: dc146968d680a1c1aa24663934edb43a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-06T15:53:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062707.pdf: 1571318 bytes, checksum: 48ce3bf2d9142857f5d19a963e9cf6f2 (MD5)\nlicense.html: 4888 bytes, checksum: dc146968d680a1c1aa24663934edb43a (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (80 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilisovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die Nu\u0308tzlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706062707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-06T15:53:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilisovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54332
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/781f83e5-73ca-48ef-84cc-d9fb01aff4ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706062707.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sydänmetsä, Liisa Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen oppimisympäristö mobiilioppiminen mobiililaitteet mobiilisovellukset kielen oppiminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
title Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_alt Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_full Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_fullStr Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_full_unstemmed Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_short Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen
title_sort die nu tzlichkeit mobiler applikationen beim sprachlernen auffassungen von sprachstudenten des deutschen und schwedischen
title_sub Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
title_txtP Die Nützlichkeit mobiler Applikationen beim Sprachlernen : Auffassungen von Sprachstudenten des Deutschen und Schwedischen
topic oppimisympäristö mobiilioppiminen mobiililaitteet mobiilisovellukset kielen oppiminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen mobiililaitteet mobiilioppiminen mobiilisovellukset oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062707
work_keys_str_mv AT sydänmetsäliisa dienutzlichkeitmobilerapplikationenbeimsprachlernenauffassungenvonsprachstudente