Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista valmistuneet työelämässä

Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä sekä opintojen merkitystä valmistuneiden työllistymiseen. Lisäksi tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Heidi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54331
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Jyväskylän yliopiston Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista (APO) valmistuneiden työhönsijoittumista. Tutkimuksessa tarkasteltiin opintoihin hakeutumiseen vaikuttaneita tekijöitä sekä opintojen merkitystä valmistuneiden työllistymiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin millaisiin asiantuntijatehtäviin opinnoista valmistuneet ovat opintojen jälkeen työllistyneet. Tutkimusaineisto muodostui vuosina 2005-2013 APO-opinnoista valmistuneiden kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoiden vastauksista (N = 63). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tulosten mukaan opiskelijat päätyivät APO-opintoihin hankkiakseen itselleen pedagogisen pätevyyden. Koulutuksen uskottiin edesauttavan työnsaantimahdollisuuksia sekä omaa ammatillista kasvua. Koulutukselta odotettiin käytännön tietoa, konkreettisia menetelmiä sekä vinkkejä työelämään. Tulokset osoittivat, että APO-opinnoista valmistuneet opiskelijat sijoittuivat työelämään hyvin. Tutkittavat olivat valmistumisensa jälkeen sijoittuneet pääasiallisesti aikuiskoulutukseen tai yleissivistävään koulutukseen. Kyselyyn vastaushetkellä suurimmaksi ammattiryhmäksi muodostuivat opettajat. Koulutuksen merkitys tutkittaville oli laaja-alainen. Tärkeimmäksi anniksi muodostui muodollinen pedagoginen pätevyys, minkä koettiin vaikuttaneen myönteisesti työhönsijoittumiseen.