Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin

TIIVISTELMÄ Nevalainen, Kaisa. 2017. Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 53 s., 4 liitettä. Lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt, eivätkä fyysisen a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevalainen, Kaisa
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54326
_version_ 1826225769158803456
author Nevalainen, Kaisa
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nevalainen, Kaisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nevalainen, Kaisa Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nevalainen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Nevalainen, Kaisa. 2017. Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 53 s., 4 liitettä. Lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt, eivätkä fyysisen aktiivisuuden suositukset täyty suurimmalla osalla lapsista. Ympäristöllä ja sen tarjoamilla liikkumismahdollisuuksilla, sekä muilla liikkumisolosuhteilla, esimerkiksi käytettävissä olevilla liikuntavälineillä on havaittu olevan yhteyksiä lasten fyysiseen aktiivisuuteen sekä motorisiin perustaitoihin. Päiväkoti on merkittävä paikka liikunnan lisäämisen näkökulmasta, sillä suuri osa alle kouluikäisistä lapsista on päiväkodissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaiset ovat Taitavat Tenavat -tutkimukseen osallistuneiden päiväkotien liikuntaolosuhteet. Tutkimuksessa tarkastellaan, onko päiväkodissa liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelmaa, ja onko sillä yhteyksiä muihin liikuntaolosuhteisiin, millaiset sisä- ja ulkoliikuntaolosuhteet päiväkodeissa on, millaisia liikuntavälineitä päiväkodeissa on käytettävissä, ja kuinka paljon päiväkodeissa on vapaata leikkiä ohjattua liikuntaa ja retkiä. Lisäksi tarkastellaan liikuntaolosuhteiden mahdollisia yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2015–2016 osana Taitavat Tenavat –tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 37 satunnaisotannalla valittua päiväkotia eri puolilta Suomea, sekä 1136 3-7 – vuotiasta lasta (572 tyttöä, 564 poikaa) näistä päiväkodeista. Tiedot päiväkotien liikuntaolosuhteista kerättiin päiväkotien johtajien täyttämällä kyselylomakkeella, ja lasten motoriset perustaidot mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3) testillä (Ulrich 2013) (3-7-vuotiaat lapset) ja KTK-testillä (Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Schilling 2007) (5-7-vuotiaat lapset). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 –ohjelmalla. Tilastollisessa analyysissä käytettiin kuvailevia menetelmiä (keskiarvot, -hajonnat, prosenttiosuudet), yksisuuntaista varianssianalyysia, sekä osittaiskorrelaatiota. Päiväkotien liikuntaolosuhteissa oli paljon eroja. Liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelma oli 54,1 %:ssa päiväkodeista. Yli puolessa päiväkodeista oli oma sisäliikuntasali. Keskimääräinen pihan koko oli 2 818,9 m², mutta pihojen koko vaihteli välillä 226 -11 400 m². Yli puolet päiväkotien pihoista oli pinnanmuodoiltaan hyvin tasaisia. Pihoilla oli erilaisia alustoja, ja yleisimmin viisi erilaista kiinteää välinettä. Yli 70 %:ssa päiväkodeista lapsilla oli viikoittain mahdollisuus leikkiä metsäisessä maastossa joko päiväkodin omalla pihalla tai retkillä. Päiväkodeista löytyi useimmat kysytyistä liikuntavälineistä, mutta ne eivät olleet koko ajan lasten käytettävissä. Ohjattua liikuntaa oli sisällä keskimäärin 1,44 kertaa viikossa, ja ulkona 1,56 kertaa viikossa. Liikuntaolosuhteiden ja motoristen perustaitojen väliltä löytyi tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä sekä liikkumistaitojen, välineenkäsittelytaitojen että KTK-testin tulosten osalta. Päiväkotien liikuntaolosuhteet osoittautuivat hyvin samankaltaisiksi kuin aiemmissa tutkimuksissa. Eri päiväkotien välillä on suuria eroja, jolloin myös lapsilla on hyvin erilaiset mahdollisuuden liikkua päiväkotipäivän aikana. Tämä näkyy osittain myös lasten motorisissa taidoissa. Päiväkotien liikuntaolosuhteita tulisi siis tarkastella lasten liikkumisen ja fyysisen aktiivisuuden suositusten näkökulmasta. Tällöin lapsilla olisi tasapuolisemmat mahdollisuudet liikkumiseen päiväkodeissa. Asiasanat: liikuntaolosuhteet, liikuntaympäristö, päiväkotilapset, motoriset perustaidot ABSTRACT Nevalainen, Kaisa. 2017. Physical activity conditions in preschools and correlations to preschool children’s fundamental motor skills. The Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis in physical education, 53 pp., 4 appendices. Children’s physical activity has decreased, and most of the children are not physically active enough according to the recommendations for physical activity in early childhood. Physical environment and the physical activity opportunities, such as physical activity conditions and play equipment have been noticed to be physical activity and fundamental motor skills correlates. Preschool is a significant environment, when considering to increase physical activity among preschool children. The purpose of the study was to examine, what kind of physical activity conditions there exist in preschools taking part to Taitavat Tenavat –study. The study examined if there is a physical education curriculum in preschools, and whether it correlates with the other physical activity conditions. Additionally, it was examined, what kind of indoor and outdoor conditions exist in these preschools, what kind of equipment there is available, and how much there is free play, structured physical activity and outings. Lastly, possible correlations between physical activity conditions and children’s fundamental motor skills were examined. The data was collected in 2015-2016 as a part of the Taitavat Tenavat –study. Altogether 37 randomly selected preschools around Finland, and 1136 3-7-year-old children (572 girls, 564 boys) attending these preschools took part in this study. Information about the physical activity conditions was collected with the questionnaire filled out by preschool governors, and the fundamental motor skills were tested with The Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD–3, Ulrich 2013) (3-7-year-old children) and with the KTK-test (Körperkoordinationstest für Kinder, Kiphard & Shilling 2007) (5-7-year-old children). Statistical analyses were ran by IBM SPSS Statistics 24. Means, standard deviations and percentage values were calculated to describe the physical activity conditions. Asymmetrical analysis of variance and partial correlations were used to calculate the differences between preschools. There was a lot of variance between the physical activity conditions of preschools. 54,1 % of the preschools had the physical education curriculum. More than a half of the preschools had a gym of their own. Mean size of the playground was 2 818,9 m², but size varied from 226 m² to 11 400 m². More than a half of the playgrounds were flat. Playgrounds differed in materials, and usually there were five different fixed equipment at the playground. Over 70 % of preschools could offer children a weekly possibility to play in a forest, either in preschool yard or during the outings. Preschools had the most of the play equipment that were asked in the questionnaire, but they were not available during the free play as often as recommended. Structured physical activity occurred indoors on an average 1,44 times a week, and outdoors 1,56 times a week. There were some statistically significant correlations between the physical activity conditions and locomotor skills, manipulative skills and KTK-test result. The physical activity conditions in preschools were very similar to those examined in earlier studies. There is a lot of variation between preschools, so there is a lot of variation in children’s physical activity opportunities at different preschools. That partly correlates with children’s fundamental motor skills. Physical activity condition in preschools should be considered to enable children more equal possibilities to be physically active at preschools. Keywords: physical activity conditions, physical activity environment, preschool children, fundamental motor skills
first_indexed 2023-03-22T09:57:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevalainen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-06T11:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-06T11:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703087", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54326", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 Nevalainen, Kaisa. 2017. P\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksi\u00e4 lasten motorisiin perustaitoihin. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma, 53 s., 4 liitett\u00e4.\nLasten fyysinen aktiivisuus on v\u00e4hentynyt, eiv\u00e4tk\u00e4 fyysisen aktiivisuuden suositukset t\u00e4yty suurimmalla osalla lapsista. Ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 ja sen tarjoamilla liikkumismahdollisuuksilla, sek\u00e4 muilla liikkumisolosuhteilla, esimerkiksi k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevilla liikuntav\u00e4lineill\u00e4 on havaittu olevan yhteyksi\u00e4 lasten fyysiseen aktiivisuuteen sek\u00e4 motorisiin perustaitoihin. P\u00e4iv\u00e4koti on merkitt\u00e4v\u00e4 paikka liikunnan lis\u00e4\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta, sill\u00e4 suuri osa alle kouluik\u00e4isist\u00e4 lapsista on p\u00e4iv\u00e4kodissa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaiset ovat Taitavat Tenavat -tutkimukseen osallistuneiden p\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteet. Tutkimuksessa tarkastellaan, onko p\u00e4iv\u00e4kodissa liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelmaa, ja onko sill\u00e4 yhteyksi\u00e4 muihin liikuntaolosuhteisiin, millaiset sis\u00e4- ja ulkoliikuntaolosuhteet p\u00e4iv\u00e4kodeissa on, millaisia liikuntav\u00e4lineit\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodeissa on k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4, ja kuinka paljon p\u00e4iv\u00e4kodeissa on vapaata leikki\u00e4 ohjattua liikuntaa ja retki\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastellaan liikuntaolosuhteiden mahdollisia yhteyksi\u00e4 lasten motorisiin perustaitoihin.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty vuosina 2015\u20132016 osana Taitavat Tenavat \u2013tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 37 satunnaisotannalla valittua p\u00e4iv\u00e4kotia eri puolilta Suomea, sek\u00e4 1136 3-7 \u2013 vuotiasta lasta (572 tytt\u00f6\u00e4, 564 poikaa) n\u00e4ist\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodeista. Tiedot p\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteista ker\u00e4ttiin p\u00e4iv\u00e4kotien johtajien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kyselylomakkeella, ja lasten motoriset perustaidot mitattiin Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD\u20133) testill\u00e4 (Ulrich 2013) (3-7-vuotiaat lapset) ja KTK-testill\u00e4 (K\u00f6rperkoordinationstest f\u00fcr Kinder, Kiphard & Schilling 2007) (5-7-vuotiaat lapset). Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24 \u2013ohjelmalla. Tilastollisessa analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin kuvailevia menetelmi\u00e4 (keskiarvot, -hajonnat, prosenttiosuudet), yksisuuntaista varianssianalyysia, sek\u00e4 osittaiskorrelaatiota.\nP\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteissa oli paljon eroja. Liikuntakasvatuksen vuosisuunnitelma oli 54,1 %:ssa p\u00e4iv\u00e4kodeista. Yli puolessa p\u00e4iv\u00e4kodeista oli oma sis\u00e4liikuntasali. Keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen pihan koko oli 2 818,9 m\u00b2, mutta pihojen koko vaihteli v\u00e4lill\u00e4 226 -11 400 m\u00b2. Yli puolet p\u00e4iv\u00e4kotien pihoista oli pinnanmuodoiltaan hyvin tasaisia. Pihoilla oli erilaisia alustoja, ja yleisimmin viisi erilaista kiinte\u00e4\u00e4 v\u00e4linett\u00e4. Yli 70 %:ssa p\u00e4iv\u00e4kodeista lapsilla oli viikoittain mahdollisuus leikki\u00e4 mets\u00e4isess\u00e4 maastossa joko p\u00e4iv\u00e4kodin omalla pihalla tai retkill\u00e4. P\u00e4iv\u00e4kodeista l\u00f6ytyi useimmat kysytyist\u00e4 liikuntav\u00e4lineist\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t olleet koko ajan lasten k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4. Ohjattua liikuntaa oli sis\u00e4ll\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin 1,44 kertaa viikossa, ja ulkona 1,56 kertaa viikossa. Liikuntaolosuhteiden ja motoristen perustaitojen v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 liikkumistaitojen, v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaitojen ett\u00e4 KTK-testin tulosten osalta.\nP\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteet osoittautuivat hyvin samankaltaisiksi kuin aiemmissa tutkimuksissa. Eri p\u00e4iv\u00e4kotien v\u00e4lill\u00e4 on suuria eroja, jolloin my\u00f6s lapsilla on hyvin erilaiset mahdollisuuden liikkua p\u00e4iv\u00e4kotip\u00e4iv\u00e4n aikana. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy osittain my\u00f6s lasten motorisissa taidoissa. P\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteita tulisi siis tarkastella lasten liikkumisen ja fyysisen aktiivisuuden suositusten n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4ll\u00f6in lapsilla olisi tasapuolisemmat mahdollisuudet liikkumiseen p\u00e4iv\u00e4kodeissa.\nAsiasanat: liikuntaolosuhteet, liikuntaymp\u00e4rist\u00f6, p\u00e4iv\u00e4kotilapset, motoriset perustaidot", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT Nevalainen, Kaisa. 2017. Physical activity conditions in preschools and correlations to preschool children\u2019s fundamental motor skills. The Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis in physical education, 53 pp., 4 appendices. \nChildren\u2019s physical activity has decreased, and most of the children are not physically active enough according to the recommendations for physical activity in early childhood. Physical environment and the physical activity opportunities, such as physical activity conditions and play equipment have been noticed to be physical activity and fundamental motor skills correlates. Preschool is a significant environment, when considering to increase physical activity among preschool children.\nThe purpose of the study was to examine, what kind of physical activity conditions there exist in preschools taking part to Taitavat Tenavat \u2013study. The study examined if there is a physical education curriculum in preschools, and whether it correlates with the other physical activity conditions. Additionally, it was examined, what kind of indoor and outdoor conditions exist in these preschools, what kind of equipment there is available, and how much there is free play, structured physical activity and outings. Lastly, possible correlations between physical activity conditions and children\u2019s fundamental motor skills were examined. \nThe data was collected in 2015-2016 as a part of the Taitavat Tenavat \u2013study. Altogether 37 randomly selected preschools around Finland, and 1136 3-7-year-old children (572 girls, 564 boys) attending these preschools took part in this study. Information about the physical activity conditions was collected with the questionnaire filled out by preschool governors, and the fundamental motor skills were tested with The Test of Gross Motor Development Third Edition (TGMD\u20133, Ulrich 2013) (3-7-year-old children) and with the KTK-test (K\u00f6rperkoordinationstest f\u00fcr Kinder, Kiphard & Shilling 2007) (5-7-year-old children). Statistical analyses were ran by IBM SPSS Statistics 24. Means, standard deviations and percentage values were calculated to describe the physical activity conditions. Asymmetrical analysis of variance and partial correlations were used to calculate the differences between preschools. \nThere was a lot of variance between the physical activity conditions of preschools. 54,1 % of the preschools had the physical education curriculum. More than a half of the preschools had a gym of their own. Mean size of the playground was 2 818,9 m\u00b2, but size varied from 226 m\u00b2 to 11 400 m\u00b2. More than a half of the playgrounds were flat. Playgrounds differed in materials, and usually there were five different fixed equipment at the playground. Over 70 % of preschools could offer children a weekly possibility to play in a forest, either in preschool yard or during the outings. Preschools had the most of the play equipment that were asked in the questionnaire, but they were not available during the free play as often as recommended. Structured physical activity occurred indoors on an average 1,44 times a week, and outdoors 1,56 times a week. There were some statistically significant correlations between the physical activity conditions and locomotor skills, manipulative skills and KTK-test result.\nThe physical activity conditions in preschools were very similar to those examined in earlier studies. There is a lot of variation between preschools, so there is a lot of variation in children\u2019s physical activity opportunities at different preschools. That partly correlates with children\u2019s fundamental motor skills. Physical activity condition in preschools should be considered to enable children more equal possibilities to be physically active at preschools.\nKeywords: physical activity conditions, physical activity environment, preschool children, fundamental motor skills", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Nevalainen (kajoneva) on 2017-06-06 11:16:28.946035. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-06T11:16:29Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062698.pdf: 850634 bytes, checksum: fea2f17f09af5c9ff19aef8262ceb7e3 (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 65c6c5a1ab8d57d84bdc6c71497e85d1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-06T11:16:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062698.pdf: 850634 bytes, checksum: fea2f17f09af5c9ff19aef8262ceb7e3 (MD5)\nlicense.html: 4847 bytes, checksum: 65c6c5a1ab8d57d84bdc6c71497e85d1 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaolosuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kotilapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motoriset perustaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksi\u00e4 lasten motorisiin perustaitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706062698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-06T11:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "olosuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54326
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62d8fa85-add9-4a1a-a550-a4c750034437\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706062698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevalainen, Kaisa Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö päiväkotilapset motoriset perustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta olosuhteet ympäristö päiväkodit lapset motoriset taidot
title Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_full Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_fullStr Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_full_unstemmed Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_short Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_sort päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
title_txtP Päiväkotien liikuntaolosuhteet ja niiden yhteyksiä lasten motorisiin perustaitoihin
topic liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö päiväkotilapset motoriset perustaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta olosuhteet ympäristö päiväkodit lapset motoriset taidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education lapset liikunta liikuntaolosuhteet liikuntaympäristö motoriset perustaidot motoriset taidot olosuhteet päiväkodit päiväkotilapset ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54326 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062698
work_keys_str_mv AT nevalainenkaisa päiväkotienliikuntaolosuhteetjaniidenyhteyksiälastenmotorisiinperustaitoihin