Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta neljännen luokan luokanopettajaa kahdella eri paikkakunnalla. Litteroidut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpeläinen, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54307
_version_ 1826225711976808448
author Kilpeläinen, Tiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kilpeläinen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kilpeläinen, Tiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kilpeläinen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta neljännen luokan luokanopettajaa kahdella eri paikkakunnalla. Litteroidut haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastatellut luokanopettajat määrittelivät lukuharrastuksen säännölliseksi toiminnaksi, johon liittyi olennaisesti omaehtoisuus, lukemisesta nauttiminen ja luettavan monipuolisuus. Aktiivisen lukuharrastuksen ajateltiin olevan vähenemässä lasten keskuudessa. Tyttöjen ja poikien välillä nähtiin eroavaisuuksia lukemisen määrässä sekä siinä mitä luetaan. Opettajat näkivät motivaatiolla ja lukemisympäristöllä olevan vaikutusta lasten lukuharrastukseen. Lukuharrastuksen tukikeinoina opettajat kertoivat käyttävänsä muun muassa erilaisia tapoja eriyttää ja lukijaminäkuvan tukemisen keinoja, kuten lukemisesta keskustelua myönteiseen sävyyn ja kannustamista. Myös kirjastoilla, kodeilla ja vertaisilla on haastateltujen mukaan merkityksellinen rooli lapsen lukuharrastuksen tukemisessa. Vaikka erilaisia keinoja tukea lasten lukuharrastusta oli paljon ja onnistumisen kokemuksia koettiin, kertoivat haastatellut opettajat kuitenkin kokevansa osittain keinottomuutta tukea lapsen lukuharrastusta. Tämä on tärkeä asia, johon tulisi kiinnittää huomiota sekä kouluissa että muiden toimijoiden tahoilla. Lukemisen tärkeyden tekeminen näkyväksi lapsille ja heidän vanhemmilleen voisi edistää lasten intoa lukea perinteistä kirjallisuutta.
first_indexed 2024-09-11T08:49:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-06T06:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-06T06:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54307", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sek\u00e4 lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta nelj\u00e4nnen luokan luokanopettajaa kahdella eri paikkakunnalla. Litteroidut haastattelut analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nHaastatellut luokanopettajat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t lukuharrastuksen s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliseksi toiminnaksi, johon liittyi olennaisesti omaehtoisuus, lukemisesta nauttiminen ja luettavan monipuolisuus. Aktiivisen lukuharrastuksen ajateltiin olevan v\u00e4henem\u00e4ss\u00e4 lasten keskuudessa. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4htiin eroavaisuuksia lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 siin\u00e4 mit\u00e4 luetaan. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t motivaatiolla ja lukemisymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 olevan vaikutusta lasten lukuharrastukseen. \nLukuharrastuksen tukikeinoina opettajat kertoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 muun muassa erilaisia tapoja eriytt\u00e4\u00e4 ja lukijamin\u00e4kuvan tukemisen keinoja, kuten lukemisesta keskustelua my\u00f6nteiseen s\u00e4vyyn ja kannustamista. My\u00f6s kirjastoilla, kodeilla ja vertaisilla on haastateltujen mukaan merkityksellinen rooli lapsen lukuharrastuksen tukemisessa. \nVaikka erilaisia keinoja tukea lasten lukuharrastusta oli paljon ja onnistumisen kokemuksia koettiin, kertoivat haastatellut opettajat kuitenkin kokevansa osittain keinottomuutta tukea lapsen lukuharrastusta. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 asia, johon tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota sek\u00e4 kouluissa ett\u00e4 muiden toimijoiden tahoilla. Lukemisen t\u00e4rkeyden tekeminen n\u00e4kyv\u00e4ksi lapsille ja heid\u00e4n vanhemmilleen voisi edist\u00e4\u00e4 lasten intoa lukea perinteist\u00e4 kirjallisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Kilpel\u00e4inen (tisukilp) on 2017-06-06 06:34:37.185836. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-06T06:34:37Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062686.pdf: 281569 bytes, checksum: 010ebe6a7a0c984a2b0b11faa8af9ab4 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: cb4beec0aaba6d1b719bcdfb58ed6594 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-06T06:34:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706062686.pdf: 281569 bytes, checksum: 010ebe6a7a0c984a2b0b11faa8af9ab4 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: cb4beec0aaba6d1b719bcdfb58ed6594 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaiden lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajien k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706062686", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-06T06:34:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54307
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/907dfb30-3a9e-46e8-8793-a9f9e2993d10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706062686.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpeläinen, Tiina Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen oppilaiden lukuharrastus luokanopettajien käsitykset motivaatio tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukuharrastus oppilaat luokanopettajat
title Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_full Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_short Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_sort luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
topic oppilaiden lukuharrastus luokanopettajien käsitykset motivaatio tukeminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukuharrastus oppilaat luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lukuharrastus luokanopettajat luokanopettajien käsitykset motivaatio oppilaat oppilaiden lukuharrastus tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54307 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062686
work_keys_str_mv AT kilpeläinentiina luokanopettajienkäsityksiälukuharrastuksestajakeinojasentukemiseen