Ensiapukurssi aikuisen oppijan myönteisenä oppimiskokemuksena

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ensiapukurssia aikuisen myönteisenä oppimiskokemuksena. Tavoitteena oli selvittää, millaisista teki-jöistä aikuisen ensiavun oppijan myönteinen oppimiskokemus koostuu yli 20–vuotiaiden ensiapukurssilaisten mielestä Suomen Punaisen Ristin ensiapu-kursse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sihvo, Minna
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54302
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan ensiapukurssia aikuisen myönteisenä oppimiskokemuksena. Tavoitteena oli selvittää, millaisista teki-jöistä aikuisen ensiavun oppijan myönteinen oppimiskokemus koostuu yli 20–vuotiaiden ensiapukurssilaisten mielestä Suomen Punaisen Ristin ensiapu-kursseilla. Myönteisiä kokemuksia tarkastelemalla pyrin löytämään yhteisiä tekijöitä opetukseen, joita ensiavun- ja terveystiedon kouluttajat voivat hyö-dyntää omassa työssään. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on koke-muksellinen oppiminen. Aineisto kerättiin syksyn 2016 sekä kevään 2017 aika-na pidetyiltä Suomen Punaisen Ristin ensiapukursseilta. Aineisto koostuu kahdesta parihaastattelusta, yhdestä yksilöhaastattelusta sekä 44 kirjoitelmasta (n=49). Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen perusteella myönteisinä oppimiskokemuksina tuotiin esiin toimivaan vuorovaikutukseen sekä toiminnallisuuteen liittyviä tekijöitä. Yksi-lölliset kokemukset tulivat esiin monin eri tavoin. Myönteisiä kokemuksia ku-vattiin esimerkiksi muistamisen, tunteiden, ajatusten, motivaation sekä elä-mänkokemuksen kautta. Toimiva vuorovaikutus ensiapukurssilla tuotiin esiin oppimiselle avoimena ja sallivana ilmapiirinä sekä hyvänä vuorovaikutuksena kurssilaisten, koko oppimisryhmän ja kouluttajan kesken. Toiminnallisuus ensiaputaitojen harjoittamisessa oli vahvasti esillä kaikkien tutkittavien vas-tauksissa. Jokainen tutkittava korosti käytännön harjoittelua sekä itse tekemistä ja pohdintaa myönteisenä tekijänä omassa oppimisessa. Kokemuksellinen oppiminen, vuorovaikutus, dialogi, toimin-nallisuus, ensiapu