Duurin ♭VII asteen soinnun funktiot populaarimusiikin harmoniassa

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ♭VII asteen soinnun funktioita modaalisessa populaarimusiikin harmoniassa. Yhtenäistä ja yksimielistä tapaa tulkita duurin ♭VII asteen sointua tai koko populaarimusiikin harmoniaa ei näytä olevan, vaan sen sijaan erilaisia modaalisen harmonian ja funktioiden tulk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vakkilainen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54301
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ♭VII asteen soinnun funktioita modaalisessa populaarimusiikin harmoniassa. Yhtenäistä ja yksimielistä tapaa tulkita duurin ♭VII asteen sointua tai koko populaarimusiikin harmoniaa ei näytä olevan, vaan sen sijaan erilaisia modaalisen harmonian ja funktioiden tulkintapoja on monenlaisia, joita hyödynnän tässä tutkimuksessa. Keskeistä näissä tulkintatavoissa näyttää olevan konteksti eli ♭VII asteen sointua edeltävät ja seuraavat soinnut. Tutkimukseni avulla pyrinkin jäsentämään tätä hajanaista teoriaa oman aineistoni kautta. Aineistoni koostuu vuosien 1960 ja 1999 välillä Billboard-listalle päätyneistä popkappaleista. Koska funktion määrittelyssä konteksti on tärkeää, jaoin kappaleet soinnullisiksi yksiköiksi – joita kutsun sointuprogressioiksi – ja taulukoin ne niiden yleisyyden mukaan. Analysoin yksityiskohtaisesti kolmea yleisintä progressiota selvittäen niihin sisältyvän ♭VII asteen soinnun funktiota. Ilmeni, että ♭VII voi olla sekä subdominanttinen että dominanttinen riippuen sitä edeltävistä ja seuraavista soinnuista. Vaikka joiltain osin tutkijat ovat samaa mieltä soinnun funktiosta, ilmenee myös erimielisyyttä, joten kaikenkattavaa vastausta ♭VII asteen soinnun funktioon ei ole saatavilla. Tulokset osoittavat kontekstin tärkeyden modaalisen harmonian funktioissa, ja siihen on myös syytä kiinnittää jatkotutkimuksissa huomiota. Tutkimusta jatkamalla ja laajentamalla voidaan parhaassa tapauksessa kattaa kaikkien mahdollisten modaalisten sointujen funktiot ♭VII mukaan lukien.