Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa

Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteisötaidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajunen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54300
_version_ 1826225717107490816
author Pajunen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pajunen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pajunen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pajunen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteisötaidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena kyläkoulussa Yhteisöllisyyttä kouluun yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia (n=19) sekä ohjaajia (n=2). Osallisuus voidaan eri yhteyksissä määritellä monin tavoin. Tässä tutkimuksessa osallisuudella tarkoitetaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja tuoda mielipiteitä esille. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaita kuunneltiin eri tilanteissa ja he saivat sanoa mielipiteensä. Oppilaat ja ohjaajat kokivat oppilaiden kuulluksi tulemisen tärkeäksi. Ohjaajat pyrkivät omalla toiminnallaan osoittamaan, että he huomioivat oppilaita. Jokainen oppilas osallistui yksilö- ja paritehtävissä, kun taas isommissa ryhmissä osallisuudentaso vaihteli. Oppilaat osallistuivat kyselemällä, keskustelemalla ja esittämällä ideoita. Tutkimuksessa ilmeni, että kokemukset ja havainnot osallisuudesta olivat ristiriitaisia: hiljaiset oppilaat kokivat tulleensa osallisiksi, vaikka he eivät juuri ilmaisseet mielipiteitään tai vastanneet kysymyksiin. Tämä tutkimus tuki aikaisempia tutkimuksia osallisuudesta. Tutkimuksen perusteella ne oppilaat, jotka kokivat tulleensa kuulluiksi, näkivät kaikkien tulleen kuulluiksi. Yksittäiset oppilaat kertoivat, että heidän ehdotuksiaan ei kuunneltu. Ohjaaja koki ajankäytön haittaavan oppilaiden kuuntelemista, vaikka se ei näkynyt havainnointiaineistossa tai oppilaiden haastatteluissa. Osallisuuden kehittäminen on tärkeää oppilaiden aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisen vuoksi. Koulun tulee edistää oppilaiden osallisuutta ja tukea oppilaiden taitoja näkemystensä ilmaisemiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:51:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-06-05T16:12:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-06-05T16:12:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1703014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54300", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pajunen, Elina. 2017. Oppilaiden osallisuus yhteis\u00f6taidepajoissa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 88 sivua.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvata 2. luokan oppilaiden osallisuutta yhteis\u00f6taidepajoissa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena kyl\u00e4koulussa Yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 kouluun yhteis\u00f6taiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia (n=19) sek\u00e4 ohjaajia (n=2). Osallisuus voidaan eri yhteyksiss\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 monin tavoin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa osallisuudella tarkoitetaan mahdollisuutta tulla kuulluksi ja tuoda mielipiteit\u00e4 esille. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaita kuunneltiin eri tilanteissa ja he saivat sanoa mielipiteens\u00e4. Oppilaat ja ohjaajat kokivat oppilaiden kuulluksi tulemisen t\u00e4rke\u00e4ksi. Ohjaajat pyrkiv\u00e4t omalla toiminnallaan osoittamaan, ett\u00e4 he huomioivat oppilaita. Jokainen oppilas osallistui yksil\u00f6- ja pariteht\u00e4viss\u00e4, kun taas isommissa ryhmiss\u00e4 osallisuudentaso vaihteli. Oppilaat osallistuivat kyselem\u00e4ll\u00e4, keskustelemalla ja esitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ideoita. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 kokemukset ja havainnot osallisuudesta olivat ristiriitaisia: hiljaiset oppilaat kokivat tulleensa osallisiksi, vaikka he eiv\u00e4t juuri ilmaisseet mielipiteit\u00e4\u00e4n tai vastanneet kysymyksiin.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus tuki aikaisempia tutkimuksia osallisuudesta. Tutkimuksen perusteella ne oppilaat, jotka kokivat tulleensa kuulluiksi, n\u00e4kiv\u00e4t kaikkien tulleen kuulluiksi. Yksitt\u00e4iset oppilaat kertoivat, ett\u00e4 heid\u00e4n ehdotuksiaan ei kuunneltu. Ohjaaja koki ajank\u00e4yt\u00f6n haittaavan oppilaiden kuuntelemista, vaikka se ei n\u00e4kynyt havainnointiaineistossa tai oppilaiden haastatteluissa. Osallisuuden kehitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppilaiden aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisen vuoksi. Koulun tulee edist\u00e4\u00e4 oppilaiden osallisuutta ja tukea oppilaiden taitoja n\u00e4kemystens\u00e4 ilmaisemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Pajunen (elkapaju) on 2017-06-05 16:12:52.535114. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-06-05T16:12:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706052678.pdf: 976794 bytes, checksum: 16be055021af0422d978a9fbf1dbbf4b (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: fd0ddba5e8054a413763f4934b519842 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-06-05T16:12:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201706052678.pdf: 976794 bytes, checksum: 16be055021af0422d978a9fbf1dbbf4b (MD5)\nlicense.html: 4798 bytes, checksum: fd0ddba5e8054a413763f4934b519842 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden osallisuus yhteis\u00f6taidepajoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201706052678", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-06-05T16:12:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54300
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a96fb5a-e9e6-454d-8f02-7aff6aa8aa93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201706052678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Elina Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa osallisuus yhteisötaide kouluyhteisö yhteisöllisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_full Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_fullStr Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_full_unstemmed Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_short Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_sort oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
title_txtP Oppilaiden osallisuus yhteisötaidepajoissa
topic osallisuus yhteisötaide kouluyhteisö yhteisöllisyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluyhteisö osallisuus yhteisöllisyys yhteisötaide
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706052678
work_keys_str_mv AT pajunenelina oppilaidenosallisuusyhteisötaidepajoissa